Kastetilaisuus kotona. Intiimi perhejuhla, jossa lähimmät ystävät ja sukulaiset läsnä. Pieni tila ja tiivis tunnelma. Läsnäolijat ovat hiljentyneet kuuntelemaan papin sanoja. H-hetki lähenee, kohta pappi kastaa kätensä kastemaljaan.... RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS- RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS- RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS-RÄPS Sarjakuvausominaisuus pitäisi kieltää lailla!!! Tai ainakin digijärjestelmissä pitäisi olla pakollisena sellainen ominaisuus, että sulkimen lauettua seuraavan kuvan voisi ottaa aikaisintaan 30 sekunnin kuluttua. Muutenkin sitä jatkuvaa räpsyttelyä voisi vähän rajoittaa ja ottaa niitä kuvia harkiten. Etenkin jos käyttää salamaa tai jos käytössä on järjestelmäkamera, jonka sulkimen ääni on musiikkia ainoastaan kameran ylpeälle omistajalle. Ja minkä ihmeen takia samassa juhlassa kuvaa 2 ihmistä vierekkäin, täysin samasta kuvakulmasta täysin samanlaisia kuvia? Eikö toinen olisi voinut jättää kameran pöydälle vähentääkseen RÄPSRÄPSRÄPSYTTELY-terroria? Tilaisuuden jälkeen erään kummin kommentti: "Vähän häiritsi, ihan kuin olisi ollut paparazzien edessä." Tinttara, joka otti juhlasta n. 3 kuvaa ja joka jättää vastedes kameran kotiin.
Sisko pyysi räpsimään esikoispoikansa rippijuhlista kuvia, "Kun sulla niitä kameroita on". Olen koittanut miettiä, millä verukkeella kieltäydyn. Perhejuhla sentään johon mielellään itekkin osallistuisi täysipainoisesti ja sitäpaitsi se sai mopon, sitä pitää päästä pruuvaamaan
Kyllä kyllä. Tämän takia minä menen perjantaina kuvaamaan yhden kastetilausuuden. "Arvoisat juhlavieraat, meillä on palkattu tilaisuuteen kuvaaja. Saatte tilata häneltä kuvia tilaisuudesta. Pyydämme että muut eivät kuvaisi tilaisuutta." Näin se kuuluu mennä ja esim. minä osaan jo käyttäytyä tilaisuuden vaatimalla arvokkuudella.
Näin toimittiin myös omissa häissäni. Ymmärrän kuitenkin, etteivät kaikki halua palkata kenties ventovierasta ihmistä niinkin pieniin juhliin kuin ristiäiset yleensä ovat. Ja kun nämä terroristit ovat usein läheisiäkin ystäviä tai sukulaisia, eivät kaikki kehtaa kieltääkään ja kyllähän niitä kuvia jonkun pitää silti ottaa. Itse pidän hyvin matalaa profiilia kuvatessani, mutta nyt en ilennyt kuvata juuri lainkaan. Suorastaan hävetti painaa laukaisinta ja suljinäänen jälkeen teki mieli vaipua maan alle. Sitten lopetinkin kuvaamisen ja pakkasin kamerani. Harmittaa omasta ja isäntäväen puolesta, sillä - nyt kuullostan veemäiseltä ja itseriittoiselta - minun kuvani olisivat olleet parempia. Vaikka jotenkin minusta tuntuu, että joku muutamasta mv-kuvastanikin on takuulla parempi kuin yksikään niistä 200 digikuvasta. Ei sillä, että väittäisin olevani hyvä, vaan sillä, ettei määrä korvaa laatua ja harkintaa.
no mutta ensikerralla tästä viisastuneena otamme "pokkarin" matkaan kyseisiin sempaloihin, vai mitä? Esim. R1:sellä nuo olisi hoidettu oikein mallikkaasti ja ilman häiriöitä...
Minä olen ollut jo useamman vuoden oman seurakuntani virallinen kuvaaja jokaisessa konfirmaatiotilaisuudessa ja muutamassa vastaavassa tapahtumassa. Kuvaan yleensä kaikki tapahtumat ja kuvia tilataan sitten multa. Pappi yleensä sanoo että kirkossa on virallinen kuvaaja ja homma menee melko sujuvasti, häiriöitä ei juuri synny. Erään kerran pappi unohti mainita....ja kyllähän hässäkkä oli sen mukainen. Kaikki kynnellekykenevät isät kirmasivat alttarille pokkareineen ja soppa oli valmis. Tilanteen kruunasi ulkokuntalainen videokuvaaja joka kuvasi koko ehtoollisseremonian parin metrin etäisyydeltä ehtoollista tarjoavasta papista, unohtamatta seurakuintalaisia jotka menivät ripilläolleiden jälkeen ehtolliselle. Tämän jälkeen hän kauppasi puhelimella videota kaikille ripillä olleille, mutta suosio ei ollut kovin suurta aiheutetun häiriön takia. Itse olin pokkarikuvaajien puristuksesssa ja toddella hävetti olla heidänlaistensa joukossa, mutta pakko oli luvattu työ tehdä. Tämän kerran jälkeen papit ovat muistaneet mainita kuvauksesta.
Kameratulta sivuten: Amerikoissa oli pitkään oikeus-saleissa sallittua vain Leica-M kameran käyttö. Oikaiskoon joku jos muistikuvani on erheellinen. turkkila
Kyllä minun puolesta rullafilmiäkin saisi käyttää, mutta ainoastaan Rolleiflexissä tai muussa vastaavassa TLR-kamerassa.
Kuvailin tuossa faija pyynnöstä tämän virkaanasettujaiset. Suurempia juhlia en ole juuri kuvannut, enkä osannut olla oikeissa paikoissa, oikeaan aikaan. Liikaa kävelyä ees taas. Jossain vaiheessa rupes hävettämään niiin paljon,että olin vain paikallani nurkassa. Suuri hetki oli,kun kamera keräs filmin takasin =) Sarjatulesta ei ollut tietoakaan, mutta hämärässä 200 filmi vaatii jonkin verran salamaa.. (taas tyypillinen äkkilähtö kuvaamaan tilanne .. vaivaitui ilmoittamaan sunnuntai aamuna hiukan ennen lähtöä, että ei ollut taasen mitään mahdollisuutta saada oikeanlaista filmiä!!) Kovasti yritin imitoida paikalla ollutta ammattikuvaajaa, olematta tämän tiellä. Hän antoi lähtiessään mulle filmin jonka kuvasin hänen puolestaan.. ei muuten mitään,mutta nuo kuvatkin menivät näköjään hänen nimiinsä.. Kuvaajahan on loistava jos osaa olla seinän ja tapetin välissä ja saada oikeat kulmat kuviin jne..
Häissäni jaettiin häävieraille kertakäyttökamerat, jolla hääväki sai ottaa kuvia miten itse lystäsivät. Ongelma oli vain se, että vain yksi ainoa kuva onnistui ;=( Ideana kannatan tätä kuitenkin. Salaman käyttö on yllättävän vaikeata.
Keskussuljin, eikä peiliä. Esim. Minox 35 on erinomainen "kirkkokamera" -- laukaisun ääntä ei erota hyttysen pumpuliin kusaisusta.
tänään kävin yhdet ristiäiset kuvaamassa, sikäli eri tilanne kuin ketjun aloittajalla, että kuvaamisesta vastasin vain minä ja näin ollen las vegasia tuli vain yhdestä tuutista..