Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Tapiola2006, 4 Joulukuu 2011.

Viitaten mm. viimeaikaisiin ristiriitoihin siitä, mitä "sananvapaus" (fisheye) kenellekin tarkoittaa, esitän, että nimimerkit poistetaan ja että sekä vanhat konkarit ja uudet jäsenet kirjoittavat vain omilla nimillään.

Kts. esim. Mielipiteet

1. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Mä oon oikeasti Eija Hakulinen ja asun Sysmässä.
    Ai niin kuin näinkö?
    Aloittaako ketujun aloittaja vai minä? Vai avataanko keskustelu vain?

2. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Aiheellinen huomautus ;)  Siispä aloitan.

T. Esa Kivivuori
    Tapiola

3. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Mistä me muuten tiedetään, onko ihminen antanut oikean nimensä vai onko sekin "nimimerkki"?

4. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Eiköhän me suurin piirtein tunneta nimeltä jo toisemme. Miksi sitä tarttee sen enempää laittaa esille? Mä näkisin tärkeimpänä että ylläpito poistaa kaksoisnimimerkit pois tykkänään.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

osa aktiiveista varmasti tietää toistensa oikeat nimet. Osa ei. Vähemmän aktiivisista ei tiedä juuri kukaan mitään.

Oikealla nimellä kirjoittaminen tämän kaltaisella foorumilla tuskin on kenellekään suuri este, mutta joitakin tilanteita voi olla..

Esimerkiksi kuvausta elinkeinonaan harjoittavan tekemät liian tyhmät kysymykset voivat tulla eteen myöhemmin (kuvaaja on vaikka kysynyt neuvoa salamoiden käyttöön tai johonkin minkä googletteleva asiakas kokee epäilyttäväksi)

noin yleisesti taas, nimimerkkien takaa on helppo huudella kaikkea, mutta joissain tapauksissa omalla nimellä kirjoittaminen ei vain ole mahdollista tai järkevää.
    Tästä syystä lehdistökin julkaisee nimimerkeillä tehtyjä kirjoituksia.

Nimimerkittömyys myös poistaisi tehokkaasti erilaiset vertaistuki-foorumit. Harva haluaa nimellään keskustella/kysyä neuvoja vaikeassa elämäntilanteessa...

6. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

tämä on taas näitä konservatiivien ja vanhoillisten juttuja.
    pikkuteemulla on minulle suurempi merkitys näissä piireissä kuin juha kokkolla.

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

<like> :) pikkuteemu on ollut ja tulee aina olemaan pikkuteemu :D

8. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

<like>

9. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Jos asuu pinessä kylässä voi tulla paskaa postilaatikkoon.

10. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Kuulostaa empiiriseltä havainnolta.

11. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38

Kyllähän se nimimerkin käyttö antaa joillekkin ihmisille rohkeutta kertoa/avautua enemmän, nykyaikana ei tosin tiedä millaisi pervoa nicin takana on. On myös helpompi käyttää samaa ja yksilöllistä nimimerkkiä eri foorumeilla, jos vaikkapa omaa nimeä käyttää niin voi tulla sekaannuksia ( ellei sitten käytä etu ja sukunimeä). Itse suosin nimimerkkiä koska minun nimisiäei ole maailmassa kuin minä, eli en viitsi kaikkea tietoa itsestäni maailmalle jakaa. Tosin en kuiteskaan salaile omaa nimeäni, suosin vaan nimimerkkiä. Mutta jokainen tavallaan.

T:Jukka.P

12. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

voihan omaan profiiliinsä liittää tietoja itsestään tai linkkejä paikkoihin joissa yhteystiedot löytyy.. niinkuin kehittyneemmät saattavat tehdä. vaimon kanssa voi sitten keskittyä tähän ketjun teemaan ja yrittää miettiä että "miksen mä ikinä ja miten mä aina"

13. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Vaimon kanssa keskityn ihan johonkin muuhun.

14. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Nimimerkkien poistamista ei varmastikaan tulla oikein missään fiksummassa nettikeskustelussa käyttämään, koska Suomessa on lähes 200 tuhatta Virtasta, Lehtistä ja Koskista. Harvinaisempi sukunimi on helppo googlata, ja näin löytää hyvinkin persoonallisia tietoja henkilöstä. Nykyään yleistynyt facebook-linkkailu, eli pakotus kirjautua sisään fb:hen ja vasta sitten voi kommentoida on minusta vastenmielinen (esim. Rumba, jossa nettikommentit olivat ennen aktiivisia ja hauskoja, nykyään pelkästään umpisurkeita.)

15. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

No Mä olen Miia Mäkelä valokuvausalan yrittäjä et omalla nimellä ainakin olen.

16. Vs: Kannatan nimimerkkien poistamista sananvapauden nimessä

Sen kontrollointiin Suomessa on toimivia tapoja. Verkkopankkitunnusten käyttö ei sekään 100% varma, mutta melkein. Ainakin omasta mielestäni on mukavampaa keskustella ihmisen kuin sviddu87:n kanssa. Jopa sellaisen, joka, vaikka käyttääkin nimimerkkiä, laittaa esiin edes nettigalleriansa osoitteen. Itse olen ppotka joka paikassa. Nikkihän sekin on mutta aina löytyy linkki ihmiseen.

Tässäkin keskustelussa ilmennyt pelko oman nimen käytöstä on outoa. Siitä on vain hyötyä. Oma nimi on se kestävin ja rehellisin brandi. Sitä ei voi riisua pois. 

-p-

17. nomad

nomad Well-Known Member

10 349
    167
    63

+1

Uteliaat ovat voineet kaivella esille kuvien exifeistä ja ties mistä että olen Tuomo Kokkonen. Nimimerkin tarjoama identiteetin suoja on usein aika näennäistä - toisaalta nimimerkin turvin saattaa nettikeskusteluissa tulla sanottua asioita joita ei omaan nimeensä haluaisi yhdistää.

18. Jsaasta

Jsaasta Ylläpidon jäsen

1 714
    60
    48

+1

19. keegan

keegan Well-Known Member

8 627
    1 535
    113