Luettuani eilisen Hesarin, olin aivan ällikällä lyöty ! VIHDOINKIN ! mailmalla aletaan diggata Suomalaista taidevalokuvaa, Christien huutokaupassa on teoksia, jotka aikanaan pyöri kameralehdessä ja valokuvauskisoissa. Ismo Höltön juttuja muunmuassa olen aina diggailut. samaten Matti A. Pitkäsen ehdotan että siirretään tuo "kuva joka muutti elämäni" valokuvataiteen suomiosasto tänne. aloituslinkki: www.fmp.fi/sumusta/tekija/tek_i5_7.htm Ahaa, jos linkkiä muuttaa, ei se enää ole linkki. hyvä tietää... edit 2 (Teemu Laine), linkki korjattu.
Vs: Suomalainen Taidevalokuva ? Yritän tuota linkkiä matti A pitkäselle uudestaan: www.fmp.fi/sumusta/tekija/tek_i5_7.htm
Vs: Suomalainen Taidevalokuva ? Hyvin toimii jos muistaa pitää sen http:// pätkän tossa alussa. Ja testataas: www.kameralaukku.com (edit: 2 ja 3, hyvin toimii editinkin jälkeen eli ei tietoa mistä johtuu ettei foorumisofta tajunnut tuota www alkuista linkkiä). Niin ja Jukka, onks se jalusta jo matkalla?
Vs: Suomalainen Taidevalokuva ? Tuutko teemu seuraavaan miittiin, on tuo matkahuolto aika kaukana ja päivät menee audin penkillä...
Vs: Suomalainen Taidevalokuva ? Matti A. Pitkänen on kieltämättä yksi innoittajisata (liittyen aikaisempaan ketjuun). Monesti olen ihmetellyt, että miksi esimerkiksi hänen töistään ei ole näyttelyitä? Ulkomaillahan kuolleiden kuvaajienkin kuvat kiertävät näyttelyissä. Nuorena luin Pitkäsen kirjoja ahkeraan ja jotain kuvallista niistä kai omaksuinkin. Joistain taas en pitänyt ollenkaan. Silti minulle on jäänyt halu nähdä noita vedoksia todellisina jossakin näyttelyssä. Vaan eipä sellaista ole näkynyt. Aiheesta olen tainnut jokunen vuosi sitten tännekin kirjoitella.
Vs: Suomalainen Taidevalokuva ? Ehkä se on siinä että perikunta on aika tiukkana, rahastaa ja julkaisee kortteina y.m. siihen ei oikein kuraattorit ja näyttelyn järjestäjät mene sotkemaan. perikunnalla ei kai sitten riitä rahkeet kunnon retrospektiivin esillepanemiseen. mene ja tiedä...
Vs: Suomalainen Taidevalokuva ? osa postikorteista on sitten Matti A:n pojan kuvaamia, mies kyllä mainitaan oikealta nimeltään, ei siinä mitään. Mutta taitaa olla perikunta vähän riidoissa, asiat meni vähän syrjälleen kun Matti erosi Inarista ja meni uusiin naimisiin ja siinä eron yhteydessä siirrettiin kuvista ja tekijänaoikeuksista sitten osa Inarin haltuun. Ja äijän tuotanto on niin valtava, ettei sitä jaksa käydä läpi. Osa kuvista, varsinkin ennen luontokuvauskautta, on puhtaita mainoskuvia, ja niissä tulee eteen kaikenlaiset tekijän- ym. oikeudet.