Ei todellakaan lavastettu, vaan ihan aito tilannekuva. Eli voi sanoa räpsyksikin, mistä toisaalta päästäänkin todelliseen keskustelunaiheeseen: Onko nopeasti ainutlaatuisesta tilanteesta otettu dokumentti aina räpsy? Vaikka onko tää nyt niin ainutlaatuista? Eiköhän toi dokumentti juo, polta ja kuvaa koko ajan.
Eli, onko urheilun, esiintyvän taitelijan (muusikot, teatteri etc.) jne kuvat aina räpsyjä ? Eli emme enää puhu street-kuvaamisesta, vaan räpsimisestä kadulla ?
Nyt tuntuu että olisi pitänyt laittaa vielä yksi hymiö perään, mutta kun lukijat tuntuvat usein hermostuvan liikahymiöimiseen . Mä olen kyllä kova hymiöimään, myös monitorin tällä puolella. Älä siis hyvä mies ala häpeämään . Ei. Usein kaikkea muuta kuin räpsy, mutta tästä kuvasta löytyy ehkä eniten tutuille henkilöille. Henkilöä tuntemattomille löytyisi ehkä enemmän, jos kasvoja näkyisi enemmän.
Ei tietenkään, mutta jos tämä on jotain muuta kuin räpsy niin et ole kyllä kovinkaan hyvä kuvaaja ;-)
Nopeasti ainutlaatuisesta tilanteesta voi ottaa hyviä tai epäonnistuneita kuvia. Räpsy-sana taitaa olla vähättelevä ilmaus, minkä vuoksi vastaus kysymykseen on ei. Pitäisi kai oikeastaan ensin määritellä tuo sana "räpsy". Onhan tämä aika hassu kuva. Teemun kuvausasento on ehkä hieman hutera; kallis paketti keikkuu parin sormen varassa. Kalja ja savuke sen sijaan on määrätietoisin ja tottunein ottein varmistettu putoamiselta ;-)
Niin ne ihmiset kattelee erillailla kuvia. Jotenkin noin mäkin HALUAISIN katella kuvia ja aika pitkälle katonkin
No kuinka sinä olit ottanut tämän kuvan? Tai ei siis tietenkään tätä kuvaa, mutta kuinka olisit taltionut tilanteen, jossa rakkaalla ylläpidollamme on kalja ja savuke ja samalla vielä kuvaakin? Saisin minäkin parempi kuvia Teemusta, mutta olisiko tässä mitään ideaa, jos tämän lavastaisi.
Onhan tässä aika tavanomainen kuvakulma. Niäpillä oli tästä tilanteesta oma versio, ehkäpä voisimme nähdä sen?
Päällisin puolin tuntuisi siltä, että kuvan idea on juuri kohtisuora graafisuus ja lievä humoristisuus. Kasvoja ei tietenkään näy, koska ideana on juuri laittaa ne piiloon ja korostaa päälakea, joka on harmonisesti yhteensopiva objektiivin kanssa. Toisella tasolla kuvassa on myös se ajatus, että kamera on silmien tilalla. Kuva on siis aivan erinomainen kuvaleikkinä, tutkielmana ja sisällöllisenä kuvana. Kuvalle lienee oleellista se, että "tapakulttuuriset aihetodisteet" (tyylilaji, rekvisiitta) saavat ihmiset suhtautumaan siihen "räpsynä". Vakavana potrettina suhtautumista varmaan haittaa se, että tämä toimii aivan erilaisilla keinoilla. Mikä on tietysti juuri syy nostaa kuvan arvosanaa.