Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Testikuvatuijotus?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana RB, 16 Huhtikuu 2012.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Onko tààlà muita kuin minà, joka ei jaksa tuijotella ja analysoida netissà olevia testikuvia eri kameroista?
    Omalla kohdalla ei ole juuri kamerainvestoinnit ajankohtaisia, ja vaikka oliskin en viittis luurata nenà nàytòllà kaikenmaailman kuvia.
    Hieman tulee luurattua muiden sanallisia kommentteja, mutta ei muuta.
    Kuvissa on muutakin tàrkeàà kuin pikselien pohjimmainen viilaaminen, siihen on paljon parempi keskittyà
     
  2. Est

    Est Well-Known Member

    17 343
    1 857
    113
    Vs: Testikuvatuijotus?

    Joskus tuli katsottua kaikki mitä vain silmiensä eteen sai.
    Nyt paljon harvemmin.
    Aika lailla tuo "testaus" ja kameroiden pakkomyynti on samaa neuroottista moskaa - aina niiden pitää vaan saada jotain tyrkytettyä (vaikka joillain vippaskeinoilla) näennäisesti uutta ja "parempaa".
    Aika "huonoillakin" vempeleillä saa upeata kuvaa - kun omistaa aidon sisäisen tarpeen luoda, sielun ja taidot.
    Muutenhan kaikki (esim. juuri kuvat, valokuvat ja vastaavat) hyvä tehtäisiin vasta aikaisintaan ylihuomenna tai ehkä 300 vuoden päästä?

    Lähes kaikki kamerat ovat kyllin hyviä - älkää murehtiko siitä.
    Miettikää mieluumin - haluatteko edes tehdä kuvaa.
    Vai rakastatteko vain tekniikkaa? Laitteita ...

    Edit : Eihän se tavaroiden rakastaminenkaan toki synti ole - mutta se on ihan eri sfääreissä kuin aidosti luova työ.
     
  3. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  4. Vs: Testikuvatuijotus?

    Ei juuri kiinnosta testikuvien toljotus. Koneelle olen ladannut muutaman eri kameroilla otettuja ja niidenkin osalta olen testannut oman tietokoneen kykyä käsitellä niitä.

    Joillekin niiden tuijotus 100% kropilla tuntuu olevan elämäntehtävä.

    Eri filmeillä otettuja kuvia tulee joskus katseltua, niin tietää hiukan mitä odottaa.
     
  5. msaari

    msaari

    72
    0
    0
    Vs: Testikuvatuijotus?

    OM-D:n kuvia on tullut tuijoteltua jonkin verran, mutta eipä noista testikuvista hirveästi tunnu olevan iloa. Tarpeeksi kun zoomailee, mikä tahansa näyttää rumalta ja toisaalta käyttökoossa mikä tahansa kamera tekee siivoa jälkeä. Enemmän siis kiinnostaa arvioissa muut jutut kuin testikuvat.
     
  6. Vs: Testikuvatuijotus?

    Mielummin katsoo vaikka flickeristä esimerkiksi tietyllä lasilla otettuja kuvia kuin arvosteluiden testikuvia jostakin enemmän tai vähemmän mielenkiintoa herättämättömästä testitaulusta.
     
  7. Vs: Testikuvatuijotus?

    Minä.
     
  8. Vs: Testikuvatuijotus?

    Minä kuvaan ainoastaan testiä testin perään... <SIZE size="1"]Tai ainakin siltä se välillä tuntuu</SIZE>
     
  9. Vs: Testikuvatuijotus?

    Minä kyllä jaksan katsella niitä!! Erittäin rattoisaa puuhaa.a
     
  10. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Testikuvatuijotus?

    Totta, varsin rattoisaa. Jos kun tarkastellessa kuva rupeaa näyttämään hyvältä, niin enemmän vain kertoimia suurennokseen, jotta huononee ja voi taas toivossa odotella uusia runkoja/laseja...
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Testikuvatuijotus?

    Kyllä niitä tulee tuijoteltua.
    Minähän otan parempia kuvia, kun hommaan uuden 800e rungon taikka
    45 palkin.
    Minä olen ilman antialiasfiltteriä ja filmille kuvaan oikein harkiten.
    Minusta tulee parempi kuvaaja parempien laitteiden ansiosta.
    Kun minä vielä vaihdan kököt 24-120 optiikan 24-70 ja 35/2 af-d vaihdan 35/1.4 optiikkaan, niin minä saan parempia kuvia.
    Kun vielä päivitän kaikki ohjelmat, niin minun koneeni tekee parempaa jälkeä.
    Sitten minä ostan epsonin 9900 tulostimen ja minä tulostan cansonin paperille itse tekemilläni profiileilla, niin
    minun kuvani näyttävät paremmilta.
    T Jukka
     
  12. Vs: Testikuvatuijotus?

    Jukkis, toi ei kuulosta kovin hedelmälliseltä lähestymistavalta!

    Kannattaa pitää testikuvatuijjottelut ja kalustorunkkaus erillään valokuvauksesta, eli siitä tuntuuko joku kuva olevan hyvä tai ei.

    Tekniikasta kiihkoilu on jotain ihan muuta, sillä on paljon annettavaa, ja se on siten antoisaa puuhaa. Mutta ihan eri tavalla kuin valokuvauksen harrastus.

    Jengi täällä luulee että nää kaks asiaa pitää jotenkin niputtaa yhteen! Se on väärin mun mielestä. Sitten hurskastellaan, että ei olla kiinnostuneita kuvantamisen tekniikasta. Paskan marjat. Mutta pakkoko on tosiaan pitää näitä eri harrastuksia jotenkin yhtenä ja samana?

    -Peksilli-
     
  13. Vs: Testikuvatuijotus?

    Ei, vaan nyt puhutaan gaussin käyrän siitä toisesta 5% prosentista, miksei siitä saisi puhua kun kerran toisestakin puhutaan, ja on aina puhuttu?
    Sitäpaitsi on kuvaamisen alueita kuten henkilökuvaus jossa minusta laitteilla ei ole niin kovin paljon tekemistä lopputuloksen kanssa vaan tilanne ratkaisee enemmän. on kai luonnollista että tällaisilla alkuehdoilla on suojatumpi tekniikka runkkauksen synniltä ,)
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Testikuvatuijotus?

    Ensin tekniikka, pikselit ja valoherkkyys, sitten vasta
    valo-varjo, sommittelu, pinta-alan käyttö jne.
    Tekniikkaa Kunniaan!
    T Jukka
     
  15. Vs: Testikuvatuijotus?

    Elä hyvä mies laita näitä järjestykseen!
    "Ensin autojen tekniikka,
    sitten vasta kitaransoitto.
    Autojen Tekniikka kunniaan!"
     
  16. Vs: Testikuvatuijotus?

    hehe, late... RIGHT ON... Tie autuuteen ! Silloin aikanaan kun filkalla tosissaan kuvattiin, tilattiin kodakilta tuore tiiliskivi värifilkkaa ( 20 rullaa) vedettiin väritesti ja tsekattiin, Jos oli vähän liian tuoretta niin laitettiin lämpökaappiin päiväksi ja testattiin taas, sitten kun oli OK, tilattiin sata rullaa samaa emulsionumeroa ja laitettiin pakkaseen. sieltä sitten taas 20 rullaa lämpökaappin ja käytöön, se oli valokuvausta pro aikana se...
    Nyt jos lotto arpoo sulle viisi rullaa jotka on OK, saat olla onnellinen...