Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 3 Joulukuu 2013.

    Kannettuani kameralaukkua nyt 45 vuotta olen tullut siihen tulokseen että pienehkö ja mahdollisimman kevyt kokonaisuus ratkaisee. Niinpä pähkäilen tämän hetken tarjonnan valossa digikameroista mm. E-M1 ja Sony7-mallien osalta kumpi olisi "mukamas parempi" vaihtoehto. Mausteena vanhan lukkarinrakkauden vuoksi mutta epätodennäköisinä Nikon D800 ja Nikon Df. Koska minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta ko. malleista  kiinnostavat luonnollisesti erilaiset testit ja artikkelit sekä luonnollisesti myös kameralaukkulaisten kokemukset.

    On selvää, että eri testaajat ja kommentoijat katsovat asioita lukemattomista eri lähtökohdista. Koska en (toistaiseksi) ole kuvannut ammattimaisesti tai vakavan harrastuksen puitteissa sen enempää lentäviä lintuja kuin kilpaurheiluakaan uskon tulevani toimeen ilman D4sta tai vastaavaa Canonia jo pelkästään hinnan mutta myös järjestelmän painon puolesta.

    Joskus tulee kuitenkin vastaan kirjoituksien ohessa esimerkkikuva tai -kuvia, joissa on jotain erityistä, ja jotka yksinään aiheesta riippumatta herättävät voimakkaan mielenkiinnon ko. tuotetta kohtaan.
    Tällainen on mm. dpreviewin sivuilta löytyvä, sinänsä aivan tavallinen henkilökuva, joka on kuvattu Sony α7R-kameralla. Mieshenkilön kuvan voi klikata suuremmaksi ja ladata täyden koon versiona:

    http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/5

    Hmmm... linkki vain ei näytä menevän heti suoraan juuri oikealle sivuille :( En tiedä, mistä johtuu...

    No, tämä toimii. Kuvan suora linkki ladattaessa:

    http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-7-7r/samples/goodshots/DSC00084.JPG

    (Sony α7R, ISO 100, F2.8, 1/160, 55mm F1.8)

    PS.
    Haluan, että uuteen runkoon voi kiinnittää eri ikäisiä ja -merkkisiä vanhoja objektiiveja, joten valikoima runkopaksuuden suhteen on pieni ja rajaa tietysti haarukointia. Seikka, mikä varmasti on vain hyväksi.
     
  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään sirryttäessä

    Ilmiselvästi sinun pitää hommata joululahjaksi 7r tai edes se 7 ;-)

    Minä taas en näe tuossa kuvassa mitään sellaista mitä ei voisi saada aikaan monella muullakin kameralla ja objektiivilla. Ainakin jos suht ison resoluution täyskennoisista puhutaan. Toisaalta esittämäsi premissit, etenkin ohut runkopaksuus ja mahdollisuus käyttää erilaisia objektiiveja perustelee päätöstä 7:n suuntaan vahvasti.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Mutta sanoakseni jotain tästä yleisemmästä aiheesta, niin minäkin jään koukkuun kuviin. Katselen paljon esim Flickrin kautta kuvia ja toisinaan teen myös hakuja esim jonkun tietyn objektiivin perusteella. Se on viihdettä joka keikkuu taiteellisen ja teknisen lähestymistavan välillä.

    Tällä hetkellä kiinnostavat esimerkiksi Zeissit, varsinkin 28mm/2 "Hollywood distagon" jollaisen ostin syksyllä. Nyt ehkäpä 1000 kuvan jälkeen tuntuu, että tämä objektiivi jää taloon asumaan. Toi 28mm Zeiss ei muuten ole mikään testien voittaja ja silti pidän siitä.

    Jollain tapaa samaan sarjaan kuuluu ehkä Nikon Df. Vaikka minulla ei olekaan kokemusta kamerasta niin olen itse käynyt kuvaamassa useimmat niistä Skotlannin kohteista, joita siinä mainoskampanjassa käytettiin. Itseasiassa viimeiset kuvat samoista kohteista otin vain viikkoa ennen kameran esittelyä.

    Myös Coolpix A mainoskampanjaan liittyneet previkkakuvat ovat aika kiehtovia. Noiden avulla välittyy idea siitä mitä kameralla voisi saada aikaiseksi. Tai ainakin ne saavat mielikuvitukseni liikkeelle.
    http://www.flickr.com/photos/nikonphotostream/sets/72157632927725927/

    Sitten on tietty vastapainoksi niitäkin valokuvauskamppeita, jotka eivät hirveästi innosta, olivatpa testeissä kuinka hyviä tahansa. Syynä voi olla vempeleen fyysinen olemus, vähäinen käyttötarve omassa kuvaamisessa tai vaikka "luonteen" puuttuminen.

    Testeillä ja mielipiteillä on marginaalisempi vaikutus. Tai ainahan niitäkin tulee luettua, mutta nettiin mahtuu niin monenmoista, että vaikea noista on mennä takuuseen. Etenkin ärsyttää se kun tuoteuutuuksia hehkutetaan aina aivan poskettomasti :-/
     
  2. Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään sirryttäessä

    Ei siinä kuvassa välttämättä teknisesti mitään maata mullistavaa ole, mutta joku, vaikeasti määriteltävä ominaisuus osui silmään...

    Pidän monesta vanhasta objektiivista ja niiden tuottamasta jäljestä. Siksi on plussaa jos ne saa järkevällä työllä toimiviksi myös uudessa rungossa.

    Df:n kohdalla vanhat objektiivit rajoittuisivat Nikoniin tai etupäässä isompien filmikokojen objektiiveihin. Tosin fanitan kyllä vanhoja Nikkoreitakin, ettei siinä mitään...
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään sirryttäessä

    Jos tämän yleisjorinan jatkaminen salitaan, niin haen kuvausvempeleiltä sitä, että ne olisivat hyviä edes jossakin asiassa. Sitten tietysti plussaa on käytettävyys, kätevyys, laatu ja tietysti kohtuullinen hinta.

    Se perustarve, että "olisi välineet joilla saa kuvia" on täyttynyt jo aikaa sitten. Ja täyttyy joka päivä uudelleen vähintään kännykän avulla. En myöskään ole ammattikuvaaja tai lintubongari jonka olisi saatava kuva jostain tietystä tilanteesta, joten sikälikin voin joustaa - kunhan kuvaaminen vain on kivaa ja siinä voi toteuttaa omia ideoitaan.

    Df onkin kiinnostava tapaus. Koin vahvasti, että olen kameran potentiaalista ostajakuntaa. Olin lukenut huhuja, että siihen tulisi Fujin X-kameroista tuttu optinen/evf hybridietsin. Ja tähän tietysti focus peaking tms. käsitarkenteisten objektiivien käyttöä tukevat lisät. Pettymys oli sitten kova kun selvisikin, että Df ei oikeastaan tarjoa mitään muuta D600:sta poikkeavaa kuin D4:n kennon - jota sitäkään ei voida pitää kiistattomana parannuksena D600 kennoon verrattuna.

    Tuommoisessa tilanteessa tulee tietenkin olo, että "pitäkää (ylihintainen) tunkkinne". Ja tietty myös siihen kiinnitetty 50mm muovinen jäljitelmäobjektiivi. Ja kun nettiä lukee niin sama fiilis näyttää olevan monella muullakin. Nyt ei auta mitään vaikka mainoskampanja olikin toteutettu mielimaisemissani tai vaikka joku poloinen bloggari vielä yrittääkin epätoivoisesti "tykätä" Df:stä.

    Eli kyllä valmistajien pitäisi pelkän speksien perässä juoksemisen lisäksi pystyä edistämään valokuvaajien kiinnostuksen kohteiden ja kuvausajatusten toteuttamista. Df ei tuohon oikein mitään tarjoa. Sony A7/7r taas ehkä jotain erityistä tuolla saralla tarjoaakin. Jos noin on niin silloin sitä sallii tuotteelle myös puutteita tai rajoituksia.

    Myös hintamielessä Sony on hyvä vertailukohta Df:lle. Vastapainoksi sille järjettömän hintaiselle normaaliobjektiiville Sonyjen hinnat näyttävät muuten olevan aivan kohtuullisia. Tätä kirjoittaessa tuossa vieressä välkkyy ranskalaisen nettikaupan mainos. Siellä A7 zoomikitti on 1494e ja A7r runko 1729e. Ei paha :)
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään sirryttäessä

    Tarkentavatko muuten nuo Nikonin järkkärit videotilassa autofocuksella vai ovatko ne manuaalitarkenteisia? Miten niissä on hoidettu tuo puoli? En löytänyt mainintaa autofokuksen moodeista videokuvauksessa.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään sirryttäessä

    Totta kai tarkentavat.
     
  6. Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Nettikirjoitteluja lukeneena ajattelin myös hommata matkakameraksi Olympuksen OM-D:n, omituisesta kuvasuhteesta huolimatta kameran tuottama jälki miellytti ja vaikka runko onkin mielestäni aivan liian pieni, harkitsin sitä vakavasti.
    Pettymys oli suuri kun ensimmäisen kerran kurkistin etsimeen. Tunnelma oli kuin videokamerassa, kontrastiton ja vaikeasti hahmotettava. Ei minulle kiitos. Mikäli EVF on tulevaisuutta, saa se minun puolestani vielä parantua muutaman sukupolven ennen kuin kelpuutan sen. Kunnon optinen etsin on vielä minun valintani.

    Sonyn A7r voisi taas olla kokeilemisen arvoinen...
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Itse kurkistin & käpäilin OM-D EM-1:stä ja pystykahvallisena vois olla hyvinkin seuraava kamera. Kuvasuhde olis mieluinen,  vain vähän tarvittis cropata ja sais kerrankin kuvata sillä rajauksella mitä etsin näyttää. Studiohommeleitakin helpottaa kun siinä pienin ISO on 100 ja nykyisien studiosalamoitteni tehot lähtee 9 Ws:ta. Etsimen yli-/alivalotusmerkit tuntuu käteviltä.

    Itse uskon jollainlailla testeihin ja kirjoituksiin....ihan pikaisiin omakohtaisiin kokeiluihin suhtaudun varauksellisesti.
    Yleensä uuden kameran käteen saatuaan tuntuu että NYT onnistuu kaikki ja vehjes on hyväkuinmikä. Sitten koittaa arki...ja huomaa että ihan kaikki ei onnistukkaan, eikä tämäkään ole täydellinen. Yleensä järkytyksestä selvittyään homma kuitenkin lähtee ylöspäin ja yleensä korkeammalle kuin edellisillä kameroilla.
     
  8. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Ihanko totta? Ammattilaiset kuvaa joko Canonilla tai Nikonilla. Meinaatko lopettaa ammattikuvauksen?
     
  9. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Juke, minkä luulet olevan painava syy tuohon?
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    20D-Canonillakin on töitä tehty, kyllä toi OLYkin siihen kelpais.
    5D Mk2-Canonin studiokuvatkin Cropataan aina 4:3, joten sama määrä hyöty-pikkelssiä Olyssakin on.

    Kuitenkin kirjoitin että se "vois olla seuraava kamera". En kuitenkaan aio vaihtaa enkä ostaa kameroita pitkään aikaan.

    Optiikkapuolella vähän mietityttää, EF 35/1,4 olis kiva, toisaalta Sigman vastaavakin on olemassa.....mutta ääääh. parempi kuin ei osta mitään, paitti yks RX 300 lisää.
     
  11. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään sirryttäessä

    Ok. Mitä moodeja noissa 6xxD-sarjalaisissa on? Onko niissä seurantapiirteitä?
     
  12. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    En tiedä. Olen vain  kuullut muutamiltakin tahoilta jotka kouluttaa valokuvaajia. Ja tämä tarina on tosi.
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Olen taas kuullut, että kiinnostusta kevyemmän kaluston käyttämiseen on paljonkin. Ei vähiten painavan kassin raahaamisen aiheuttamat vaivat. Vie tietenkin aikaa, että suurissa lehtitaloissa tms. tehdään minkäänlaisia suurempia muutoksia kalustoon.

    --
    Niffe, kuvaan stillejä ja olen vain kokeillut videota. Mutta kyllähän tuo tarkentaa videon kanssa siinä kun live vjuullakin. vaan eikös kovat jätkät kuvaa videot käsin tarkentaen?
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Mulle ei oo koskaan opetettu minkä merkkisellä kameralla pitäis kuvia ottaa, mutta aikalailla vakiintuneita ovat merkit olleet.
    Keskareissa oli tapana ostaa Hasseli, joka vaihtui aina jossain vaiheessa Mamiyaan, niin mullakin.
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Ei tarkentaisi, jos ei käytännössä olisi pakko ;) 
     
  16. Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Itse kyllä annan painoarvoa sille omakohtaiselle, vaikkakin hyvin lyhyelle kokeilulle kaupassa. Ensi tuntuma kameraan yleensä kertoo melko paljon kameran laatuvaikutelmasta, käytettävyydestä ja käyttömukavuudesta. Niille annan harrastelijana eniten arvoa, koska kamera jonka käyttäminen on tervanjuontia jää kotiin, ja kuvat jäävät ottamatta.
     
  17. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Etkö uskalla sanoa että ne vakiintuneet merkit on Nikon ja Canon? Filmi rimpulat ei ole enään ammattilaiselle tätä päivää. Taitaa jokunen markinaali-hemmo tienata filmikuvilla mutta melkeinpä 90 prosenttisesti ja varmaan ylikin ammattikuvista Suomessa kuvataan näillä vakiintuneilla digiprutkuilla.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Uskallan, mutta onko se tarpeen ;)
    Jokunen Sonylla tai sitten keskaridigillä.
     
  19. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Testien ja mielipiteiden vaikutus uuteen järjestelmään siirryttäessä

    Sori, tulee pitkä ja erittäin sekava juttu. Yritän tiivistää...

    Iski jostain syystä hinku vaihtaa kalusto takas Nikoniin. Ehkä ne D800:sen pikselit houkutti ja D4 kun tykkäsin D3:sta kovasti kun sellainen oli aikaisemmin käytössä. Vaikutti varmaan testitkin ja vanhat mielikuvat jne. Testeistä tosin jäi mieleen vaan ne kohdat mitkä itseäni miellytti, olin jo siis siinä vaiheessa päätösen tehnyt :) Testeillä yritin kai vakuutta itselleni että kyllä mun kannattaa merkki vaihtaa. Esim sen Ken Rockwell:n 5Dmk3 vs. D800 testin jätin lukematta, kun alkoi vaikuttaa että 5Dmk3 sai enemmän kehuja vannoutuneelta Nikon mieheltä...

    Viimeinen niitti oli se kun olin pitkästä aikaa liivit päällä ralleja kuvaamassa, milläs muulla kun D4 Nikonilla. Tosin olisin varmaan saanut ihan samanlaisia, ellen parempia kuvia tutulla 1DMk4 rungolla. Näin jälkeen päin ajatellen. No joka tapuksessa se oli menoa sillon. Lähti 5Dmk3, 1Dmk4 ja kasa optiikkaa myyntiin. Salamat jne siihen vielä päälle...

    Alkoikin sitten touhun puolessa välissä pari Canonin linssiä tuntua paremmalta vaihtoehdolta omaan käyttöön kun Nikonin vastaavat. Esim 24mm TS-E L II on hiton hieno kakkula. Samoin Canoniin modattu 50mm / 1,4 Leica R summilux e60 ja pari muuta. Piti siis jättää nyttenkin omistuksessa oleva 5Dmk3 vielä itselleni.

    Tässä sitä nyt vieläkin ihmetellään että mitä tuli tehtyä. Rahaa meni ihan liikaa, eikä kalusto edes vastaa täysin sitä Canon kalustoa minkä omistin :(