Voi julkaisukelvoton teksti. Postipa toikin mulle tänään paketin ja olin tyytyväinen. Vähän aikaa. Ensimmäinen tikitaalinen järjestelykamera tilpehööreineen, jes. Ja ohjekirjakin oli. RUOTSINKIELINEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kuvitelkaa nyt, ensimmäinen digijärkkäri tyhmälle ruotsikielisillä ohjeilla. Voi perseensuti. Kylläpä tuli punaa poskille ihan itsestään ja vauhdilla. Eipä mitään, soitin maahantuojalle ja suomenkielinenkin kuvausraamattu tulee. Silti kyrsii. Sen verran olen onneksi ehtinyt sivistää itseäni järkkäreiden osalta, etten ihan metsässä ole. Olipa tämäkin kiukku pakko purkaa tähän. Kiitos siitä. Nyt voitte olla vahingoniloisia.
Niin olenkin. Huonoa toimintaa maahantuojalta. Tai toisaalta, ehkä kannattaisi opetella peruskoulussa sitä ruotsinkieltä. Maahantuoja säästäisi sievoisen summan euroja, kun ei tarvitsisi erikseen toimittaa suomen kielistä manuaalia. Heh, heh Toivottavasti saat sen manuaalin.
Härkkäinhän on Nikon D70. Kyllä tolla ruattalaisellakin vähän pärjää, enklantilaista en jaksanut viitsiä etsiä mistään. Enkä ole oikein ehtinytkään. Ruatsi taipuu suussa ja päässä sen verran, että normaalia tekstiä tajuan riittävästi, mutta sitten kun on kamerateknistä liirumlaarumia niin jopa nyrjähtää kovalevy. Onhan mulla huomenna töissä aikaa rassata tuota masiinaa. Yritystä ja erehdystä. Ja onhan tuossa noita valmiita kuvausohjelmia, että pääsen edes pikkasen kaveriksi sen kanssa.
Kuin myös Nikon Europe. Mee www.nikon.fi ja klikkaa linkkiä kotisivulle ja sitten tekninen tuki. Sun pitää sinne kumminkin rekisteröityä joskus, että saat päivitykset yms. Sieltä löytyy 20.5 MB PDF:nä englanninkielinen.
Kuukauden sain itse odotella ohjekirjasta kun sattumoisin puuttu pakkauksesta moinen kirjanen kun viime kesänä ostin tuon Nikonin. No eipä hätäpäivää aika helpoltahan tuo tunnusti ja kokeilemalla pärjäili kuhan vain vihreällä räpsi.
Jos kuvailet jpg- kuvia niin valmiita ohjelmia en suosittelisi käyttämään. Niissä on esiohjelmoituja sharpness, tone, saturation ym. säätöjä mitkä vielä saattaa vaihdella valoisuuden mukaan. Salamakin käyttäytyy oma-aloitteisesti ja hyppii silmille kun painat liipasinta. Helpommalla pääset kun käytät vaan PASM- osastoa aloittaen vaikka P:stä. Siinä takarullaa pyörittämällä voit säätää aukko/aikayhdistelmää haluamaasi suuntaan. NEF (suosittelen) kuvatessa miltei kaiken voi säätää vasta jälkikäteen joten esiohjelmoinnit ei niin haittaa. Kooste D70 vinkeistä löytyy täältä. Sepe
No eihän ollut aikaa töissä taas sekuntiakaan omille hommille ja kameraan tutustuminen jäi. Tää on surkea työ, riistää harrastusta. Kiitos tietoiskuista! Noilla pääsen varmaan taas selkeesti eteenpäin KUN VAIN TULISI SITÄ AIKAA. Kuukautta en muuten aio odotella suomenkielistä opasta. Menee Nikon Finlandin puhelintädiltä biorytmit sekasin jos kirja ei tule ensi viikolla postissa. Se on varmaa.