Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Photoshop savetus ja kuvan laatu

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana valtsu, 21 Marraskuu 2006.

Miten saan kytkettyä pois toiminnon, jossa photari kysyy ekaa kertaa tallentaessa millä laadulla haluan tallentaa asteikolla 1-12? Sais suoraan tallentaa laadulla 12 ja sitten webbitallennus erikseen. Muistaakseni photarin 5-versio ei kysynyt.

1. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Vs: Photoshop savetus ja kuvan laatu

Tallella muokatut kuvat aina joko PSD:nä tai TIFfinä. Jos tallennat jpg:ksi, niin aina katoaa jotain kuvan infoa, vaikka laatu olisi 12. Riittävän useasti kun sen tekee, niin lopulta kuva on käyttökelvoton.

2. Vs: Photoshop savetus ja kuvan laatu

Muotoilin kysymykseni ilmeisesti todella huonosti kun sain noin mystisen vastauksen. Laatu ei ole tässä se ongelma, vaan ylimääräinen painallus. Miksi ihmeessä haluaisin tallentaa jpg-kuvan vaikka laadulla 6? Hidastaa paljon kuvankäsittelyä ja tekee jotkut actionit kömpelöiksi. Se on varsinainen ongelma.

3. Vs: Photoshop savetus ja kuvan laatu

Edit: Mihin ihmeeseen mä taas oon vastannut :p

4. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

Ehkäpä itsekin olisin voinut kirjoittaa hieman laveammin. Ihmettelen sitä mihin tarvitaan kuvaa joka tallennetaan jpg:ksi parhaalla laadulla? Ehkä se voisi olla pokkarin kuvan teettäminen labrassa, joka suostuu ottamaan vain jpg:tä. Ja senkin voi hoitaa "save for web" toiminnolla. Joka sekin voi olla action/droplet. Itse käytän vakiotoimintoihin actioneja, joille on määritelty näppäinyhdistelmä.

Joka tapauksessa viimeksi käytetty asteikko tallentuu jonnekin, silloin kun olet sulkenut viimeisimmän auki olleen kuvan. Jos kuvia on auki monta, niin silloin asetus ei muutu ennenkuin kaikki kuvat on suljettu. Seuraavaan avattuun kuvaan tule oletuksen se viimeisimmän tallennuksen tiedot (hakemisto ja asteikko)

5. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Sopiihan sitä ihmetellä, mutta jos itse ei tiedäkään asioita, ei pidä olettaa, että niitä ei olisi tai niissä ei olisi järkeä. Hyviä JPEG-tiedostoja käytetään ykkösvaihtoehtona hyvin monenlaisessa toiminnassa. Usein voi olettaa, että kysyjä tietää, onko kysymyksenasettelussa järkeä.

6. kb

kb

2 235
    0
    0

Usein myös näkee/kuulee kysymyksiä joista tulee se tunne, että lähtökohdat ovat vääriä. Sehän ei ole ihmisen kohdalla mitenkään kummallista, että on tehty vääriä johtopäätöksiä jossain vaiheessa ja näiden johtopäätösten perusteella sitten kysytään asioita lisää. Vaikka kaiketi voisi kysyä jotain tarkentavaa kuin lähteä suoraan vastaamaan omien olettamustensa perusteella.

Itse asiaan: käytän itse actioneja (erilaisille tallennustavoille: web, sRGB-täyskokoinen yms kummallisuuksia) jotka tallentavat kuvat kiinteästi määrättyyn hakemistoon. Ko. hakemistosta sitten siirtelen kuvat muualle. Kun actioniin pistää save as:n (ilman dialogivalintaa) niin se menee sitten sillä ohi (minulla on myös usein close siellä viimeisenä, senhän voi klikkailla päälle/pois sieltä actionin sisältä).

7. Vs: Photoshop savetus ja kuvan laatu

Älä hyvä mies savea kuviasi ;-)