Aihetta on varmasti käsitelty vaikka minkä verran ja haulla löytyy tipottain infoa, mutta miksi ihmeessä tämä on niin vaikeaa.... Olen kokeillut ja lukenut "lähes" kaiken mitä eteen on tullut terävöityksestä. Koneelta löytyy siis CS2 ja pluginejä: http://www.pixelgenius.com/sharpener/index.html The Plugin Site - FocalBlade - Main Jostain syystä minulla menee tämä homma melkein aina "överiksi" varsinkin WEB kuviin... Ihmettelen täälläkin esiteltyjä erittäin teräviä kuvia joiden koko on alle 100kb! Jos teiltä löytyy jotain apuva jota en ole testaillut, niin olisin erittäin kiitollinen. Lisäyksenä vielä että ei kannata alkaa saarnaamaan tärähtäneistä valokuvista, toki on niitäkin... Tässä muuten yksi erinomainen saitti josta löytyy paljon infoa. http://www.thelightsrightstudio.com/digital-darkroom.htm Varsinkin tämä dodging & burning tutoriaali on minusta erinomainen. http://www.thelightsrightstudio.com/tutorials/GetYourDodgingAndBurningUnderControl.pdf T. Kimi (Hopeless..)
http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=Reviews&req=showcontent&id=3 Tuttu? Lisäksi kannattaa tutustua Photoshopin Save for Web toimintoon, jolla koko saadaan pienemmäksi koska kuvasta hävitetään mm. EXiF data.
http://www.kameralaukku.com/portal/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8169 Tipen terävöitys batchi (actioni) on varsin pätevä noin yleisestikin. Itsellä tuo nykyään terävöitys tapahtuu seuraavalla tavalla. Eli tämä on photarin actioni. 1) Ajaa isoon kuvaan Tipen actionin 2) Kuvan pienennys 66% kokoon alkuperäisestä 3) Ajaa Tipen actionin toisen kerran 4) Kuvan pienennys 66% kokoon taas 5) Kuvan pienennys 620px 6) Kuvasta tehdään toinen layeri 7) USM 10,10,0** 8) USM 40,0.4,2** 9) Kehyksien luonti ja nimen luonti jne. Eli nyt voi layerin päältä pois päältä katsoa miten se vaikuttaisi yleisilmeeltään ja onko liian skarppi ja jos on niin voi läpinäkyvyyttä pienentää layerin opacity kohdasta (0-100%). Itse suosin niin, että otan terävöitys työkalun ja terävöitän esimerkiksi silmiä tai sitten tiettyjä turkin kohtia jos ne pitää tulla esille. Kuitenkin epäolennainen kuva jää sitten pehmeämäksi. Myös joskus kuva näyttää liian "muoviselta" niin noisella voi laittaa myös pientä kohinaa kuvaan ja sen voi terävöittää ja opacityllä voi sitten taas hienosäätää sen nätiksi. Ja se vielä, että jos reunat kohteissa tai muuten tulee liian skarpeiksi niin niitä voi sitten hiukan blurrata työkalulla ettei ne pistä silmään, tämäkin kannattaa tehdä toisella layerilla. Luonnollisesti kauheata nysväystä ei aina jaksa tehdä mutta noin periaatteessa. Näin itsellä toistaiseksi ja kannattaa muistaa myös että kuvat on erilaisia lähtökohtaisesti sekä näytöt on aika erilaisia itsekullakin.. *Seuraavat toimen piteet tulee toiselle layerille niin voidaan hienosäätää tai hylätä viimeiset terävöitykset jos kuvasta tulee liian skarppi. **2 layerille siis tämä terävöitys jonka äsken loit. Ps. Tipelle ja Hapienille kiitokset terävöinti arvoista.
Itse en jaksa tehdä näin vaikeasti mitään, vaan terävöitän vain teräviksi haluamani kohdat ja muut jätän ulkopuolelle. Niin saa pienen kuvakoon.
Pitää joskus perehtyä aiheeseen vähän paremmin. Tässä olis lisää lukemista aiheeseen liittyen. Sharpening in Photoshop -- Part I
Joo, ton high pass-terävöinnin voi tehdä teesi-meiningilläkin. Lassolla ja tasotyypillä(?)/peittävyydellä voi paljonkin vaikuttaa lopputulokseen.
Öö, vaikka niinku ranskaksi No, en viitsi kun itsekin olen vasta lukenut kuvatekstit. Toiseksi, jos minä sen vaikka suomeksi kääntäisin niin pitäis palkata joku selittämään mitä se teksti mahtaa tarkoittaa käytännössä
Ylläolevista vastauksista voi päätellä että en ole ihan yksin ongelmani kanssa... Tipen actioni toimii todella hyvin, sen kun yhdistää "Photokitin" siveltimellä tehtävään terävöintiin niin ollaan aika lähellä minulle hyväksyttävää laatua. Ongelma on myös siinä että kun näitä kuvia vääntää tuntikaupalla, niin on silmät sikkuralla ja ei enää erota muutokset niin hyvin kun ns. virkeänä. On monta kertaa tapahtunut että on työstänyt isompaa nippua ja seuraavana päivänä menee homma uusiksi... Sen tähden olen jättänyt yleensä "parhaimmat" vielä PSD:nä tai tiffinä jossa tasot on jäljellä, että ei menis ihan kokoillan duunit viemäristä... Kiitoksia kaikille vastanneille on se vaan hienoa että tällainenkin saitti on olemassa iso käsi siitä Teemulle! T. Kimi
Lähes kaikki tuntuvat käyttävän Photaria. Itselläni ei sitä ole (en ole raaskinut itselleni ostaa enkä tilata firmankaan piikkiin), joten olen joutunut tulemaan toimeen Gimpin kanssa. Tässä olisi yksi terävöintiohje muille kohtalontovereille, jotka Gimpin kanssa joutuvat tulemaan toimeen: GIMP - “Smart” Sharpening Ero nimenomaan kohinan vähenemisessä unsharp maskiin verrattuna on melkoinen - vaikka onhan tämä USM:ään verrattuna melkoisesti työläämpi.
Vs: Terävöityksestä vielä... Eikös eikös.....en ole ihan varma mutta mulla ois tuntuma (lue: en koskaan onnistu dian kanssa näillä) että kun terävöitetään digikuvaa ja terävöitetään skannattua kuvaa on tilanne hiukan erinlainen. Ja ravistan tän hihasta mutta vois olettaa että skannattujen kohdalla vaikuttaa se onko kuvasta negasta vai diasta skannannut. Voiko samoja ohjeita soveltaa kaikissa?
Vs: Terävöityksestä vielä... Vaikea kuvitella eroja olevan perusperiaatteissa. Ja käytännössä kaikki lukuarvot on aina sovitettava kulloisenkin kuvan ja sen käyttötarkoituksen mukaan. Pieni yleisiä eroja tulee esim. USM:n arvoihin eri lähteistä tuleviin kuviin. * Joissakin on "luonnostaan" enemmän kohinaa/rakeisuutta kuin toisissa (ja tämäkin on muuttunut vuosien varrella), mitä ei tietenkään saa korostaa terävöityksellä. * Digikamerakuvat ovat olleet aiemmin pieniresoluutioisia (johtuen kuvan interpoloinnista ja pikselien niukkuudesta) verrattuna kuvan tulostamistekniikkaan yms. ja siksi edellyttäneet hieman erilaisia arvoja, mutta tämäkin ero on nykyään käytännössä poistunut.
Vs: Terävöityksestä vielä... Lusikkaa soppaan sen verran, että itse käytän tuommoista: http://www.deviantart.com/deviation/29038461/ ...tai modattua versiota siitä (actionin "käyttöliittymää" olen muokannut, en sitä mitä tuo action tekee). Minulla on kaksi eri tapaa ajaa tuo, toinen vetää täysautomaattisesti kuvan webbikokoon ja toisessa tavassa on kolme actionia jotka on tarkoitus ajaa järjestyksessä, ja niiden välissä kaksi kohtaa jolloin on tarkoitus säätää terävöitys-layerin läpinäkyvyyttä halutunlaiseksi. Tuolla täysautomaatilla lienee vedetty 99% Huumakuvassa näkyvistä kuvistani ja loput 1% tuolla manuaaliasetuksella. Eli jos noi kuvat on kivoja terävöitykseltään eikä halua juuri käyttää aikaa terävöitykseen, niin ehkä yllä mainittu linkki on tutustumisen arvoinen.
Vs: Terävöityksestä vielä... campv: Olen tutustunut tuohon smart sharpening -tekniikkaan ja tekeehän se hyvää jälkeä, mutta on tosiaan älyttömän työläs. Niinpä asensin Gimppiini High Pass -skriptin, jolla syntyy helposti myös mukavaa jälkeä. En ole enää ihan varma mistä skriptin löysin, mutta Googletuksen ja tekijän tunnuksen (Eg) perusteella sen täytyi olla tämä: http://phototechnic.blogspot.com/2005/12/high-pass-sharpening-with-gimp.html Kysyy High Pass -filtterin radiusta, sitten luo uuden layerin johon ajaa filtterin.