Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Terävä lähikuvissa, pehmeä maisemissa?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana shutterlag, 4 Elokuu 2010.

    Vs: Terävä lähikuvissa, pehmeä maisemissa?

    En tunne mainittua linssiä ja sen ominaisuuksia, mutta aikoinaan suurennuskoneella, kun optiikkana oli 4,5/105 Belar, niin runsaasti himmennettäessä piti (ennen raetarkentimen olemassaoloa) nytkäyttää paljetta aavistuksen pitemmäksi, että saavutti saman huipputerävyyden kuin täydellä aukolla tarkennettaessa. Olisko johtunut siitä, että runsas himmentäminen taittoi valoa silminnähtävästi.

    Olen törmännyt tähän ajoittain, kun olen tarkentanut kameralla paljon himmennettynä ja ruuvannut sitten aukon täydelle. Kuvan tarkennus on ollut aivan muualla kuin ajattelin. Ilmiö lienee vaihteleva eri optiikoilla. Ongelmasta pääsee, kun tarkentaa keskiaukolla ja sitten himmentää tarvittavaan määrään.
     
  1. c

    c Well-Known Member

    5 360
    103
    63
    .

    .
     
  2. Vs: Terävä lähikuvissa, pehmeä maisemissa?

    Kiitos C! Nyt valaistuin. Ja koska halusin vahvistusta uskolleni, totesin asian myös omin silmin. Mulla ei ole kunnon luuppia, vaan tuommoinen halpa kirjakaupan luuppi, mutta silläkin huomasin, että se mun infinity fokus oli sen 1mm pielessä (edessä).

    Mikä tärkeintä, se 1mm todellakin vaikutti pitkillä etäisyyksillä yllättävän paljon, mutta lähietäisyyksillä suhteellinen muutos tarkennusetäisyydessä oli paljon pienempi. Arvioni mukaan 2millin virhe heitti fokuksen äärettömästä noin 20-25 metriin! Olin aina ajatellut, että jos mittaetsin natsaa läheltä, niin sitten se natsaa kaukaakin. Niinpä olin tehnyt kriittisen säätämisen lähietäisyyksillä. Tauno mikä tauno.

    Fokuksen siirtymää en huomannut aukkoa pienennettäessä. Mutta se vaikutelma tuli, että kuva terävöityi aukkoa pienennettäessä. Oliskohan tämä ollu pelkkä illuusio, visuaalinen vaikutelma kun kuva tummenee ja kirkkaat alueet korostuvat...

    Eli kyllä tässä 'mun keississä' taitaa olla kyse enemmän mittaetsimen säätämisen hienouksista kuin linssin ominaisuuksista. Tuhannet kiitokset kuitenkin myös kaikille niille, jotka viitsivät argumentoida mun alkuperäisen väitteen puolesta.

    -samuli
     
  3. Vs: Terävä lähikuvissa, pehmeä maisemissa?

    mulla on tuo Gene Noconin printtausraamattu, jossa se painottaa seikkaa:
    valon aallonpituus on erilainen valkoisella valolla ja multigrade väreissä. Se suosittelee sinifiltterin(?) lisäämistä raetarkentimeen. Mulla on näin ja kriittisesti printtiä katsoessani
    sinisellä skarpatut ovat terävämpiä ( eli absoluuttisen terävää raetta) kuin ihan valkoisella valolla ilman mitään filsuja. ehkä Alhonen ym viisaat osaa selittää tämän...
     
  4. Vs: Terävä lähikuvissa, pehmeä maisemissa?

    No niin, hain sen vastauksen itse:
    Huonoissa suurennusobiskoissa voi tosiaan olla "focus shiftiä" mutta varsinainen syy on se että suurennuspaperit ovat herkkiä siniselle aallonpituudelle, jos kuva skarpataan, vaikka hyvän "raetarkentimen" kanssa, valkoisessa valossa, tai vielä enemmän punertavan multigrade suotimen läpi, on paperin näkemä kuva epäterävä. kaikkein voimakkaimmillaan tämä esiintyy kun printataan värinegoja MV paperille. Jos skarpattava valo ei ole sinistä, tulee kuvasta auttamattomasti epäterävä. siis, jos sinulla ei ole kunnollista "grain focuseria" ja siihen sinistä wratten suodinta, kaiva vanhoista MV lodjuista sinisuodin optiikan eteen ja tarkastele kuvaa suurennusalustalla vaikka kunnon suurenuslasin avulla.
     
  5. Vs: Terävä lähikuvissa, pehmeä maisemissa?

    Uudempi 40mm Distagon on aivan toista maata, mutta niin on sitten hintakin...
    Pelittää Flexbodissa niin että vituttaa olla niin köyhä.