Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

teoskuvaaminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana dummy, 9 Lokakuu 2015.

1. dummy

dummy

3
    0
    0
    Vs: teoskuvaaminen

Täytynee hyväksyä mun "teosten" muuttuvan koko ajan. Niiden kohdalla kuulunee asiaan, että valaistus kuvaushetkellä luo väkisin heijastuksia heijastavista pinnoista ja peilistäkin. Niihin ei ole tulossa pysyvää valaistusta eikä sijaintia. Ne todennäköisesti hajoavat vuoden sisällä muutenkin. Sekin on osa niitä. Mainoskuvaajan palkaan mulla tuskin on varaa, jos se tosiaan on tähtitieteellinen, vaikka palkkatöissäkin käyn. Luulen kuitenkin enemmän valokuvaamisesta ymmärtävän saavan parempia kuvia aikaiseksi kuin minä. Sekin olisi jo edistys, jos kuvasta erottaa, mikä on maalia, kangasta ja mikä muovia:D Enkä tosiaan omista välineitä, eikä tällä hetkellä ole aikaa tai jaksamista kaikkea kantapään kautta opettelemaan.

2. Vs: teoskuvaaminen

Sullapa on vähemmän positiivinen kuva laukkulaisten kyvyistä. Jäsaniähän on kuitenkin aika lailla.

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 132
    3 468
    113

Kelvoton yritys olla sarkastinen.  Pystyt kyllä parempaan selvin päin.  En missään kohden maininnut itseni kuuluvan joukkoon.

4. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 682
    545
    113

En ole missään sanonut, että nuoret kuvaajat eivät osaa kuvata taidetta. Ihmeellistä paskanjauhantaa.

Kapa

5. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 132
    3 468
    113

Jos kuvaustaitosi ovat samaa luokkaa kuin luetun ymmärtäminen, en suosittelisi edes yrittämään..... :)

Ihmeellistä paskanjauhantaa, tosiaan.  En maininnut mitään mistään nimistä tai iästä.  Enkä tosiaankaan tarkoittanut itseäni.  - Valokuvausta opiskellessani tutustuin aika moneen pätevään tuotekuvaajaankin, ja suunnilleen tiedän, mistä on kysymys (toisin kuin sinä ja eräs muu kommentoija, näköjään). Olen nähnyt heidän tutkintotöitään, harjoitustehtäviään jne.  Tuotekuvaus kunnollisesti suoritettuna edellyttää kokemusta ja erityistaitoja, joita esim. henkilökuvaukseen keskittyneellä ei ole.  Tällä sivustolla nähdyn mukaan juuri täällä on kuviaan näyttänyt toistaiseksi tasan yksi k.o. tasoon kykenevä. Tiedät kyllä kuka.

Ikähän ei ole mitenkään auttava tekijä, siinä olet ihan oikeassa, että nuoria osaajia on paljonkin.  Saattaa olla täälläkin jäseninä, mutta en tietenkään osaa yhdistää nimimerkkiä ja nimeä tuntemieninkaan osalta, enkä ole nähnyt sellaisia kuvia, jotka viittaisivat sen sektorin osaamiseen.

Kirjoitin

Siis:  tulee mieleen.  Kirjoittamani EI TARKOITA, etteikö k.o. osaajia voisi olla, mutta mahdolliset sellaiset eivät ole olleet niin paljon esillä, että olisivat jääneet mieleen.  - On toki selvää, että kaikki kommenttien lukijat eivät osaa suomea kovin hyvin, mutta aina ei muista kirjoittaa selkokieltä.

(P.S. Saattaisin toki, niinkuin moni muukin, jotenkin selviytyä k.o. kuvauksesta taitelijan tarvitsemalla tasolla, jos kuvauksen voisi tehdä esim. studiossa kontrolloidussa ympäristössä ja tarvittava määrä fondeja, varjostimia ja valoja käytössä.  Jotain muistikuvia 15 vuoden takaa asiasta on sentään jäljellä.  Reppukeikkaa en edes yrittäisi, kaikkien aika kuluisi hukkaan.)

6. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Jos, niin kuin ymmärsin, teosten olennainen sisältö tulee useista elementeistä, niiden keskinäisistä suhteista, kiilloista ja mattapinnoista ja vielä useista riitelevistä väreistä, on selvää, että niiden dokumentointi ei ole ihan yksinkertaista.
    Mikäli kuvia aiotaan käyttää hakemuksissa liitteinä, on niiden toistettava nuo olennaiset elementit. Tämä kyllä tarkoittaa, että kuvaajan on oltava paitsi osaava kuvaajana myös kykenevä itse hahmottamaan mitä pitää saada näkymään, jotta taiteilijan, ei kuvaajan, näkemys teoksesta tulee esille.
    Tästä syystä tuolla kauempana edellä esitetty "hakemuksen liitteet" tehtävää aliarvioivana elementtinä on paitsi naivi myös röyhkeä. Tai pelkästään ymmärtämättömyyttä korostava.