Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Teleputkea makroihin, lintuihin ja muihin otuksiin

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Migelson, 23 Lokakuu 2010.

    Runkona minulla on Nikon D5000 DX-koon kennolla. Tällä hetkellä ainut putki on 18-55 mm kitti. Onhan tuolla pärjätty, mutta olisi kiva päästä kuvailemaan lintujakin - ja onhan noi pidemmät putket makrokuvauksenkin kannalta kivoja. Erillistä makroputkea en oo hankkimassa, vaan ihan teleputkea.

    Mulla ei ole kokemusta teleputkista ennaltaan. Siksi en esimerkiksi tiedä, että miten pitkä putken täytyy olla jotta lintuja voisi kuvailla ilman että säikähtävät mun naamaa. Siitäkään en ole ihan varma, että olisiko minulle suotuisampi zoom-putki vaiko kiinteä putkula. Zoomi olisi aika lailla mukava vempain urheilun kuvaamiseen, samoten niitä otuksiakin voisi sitten kuvata samasta paikasta eri etäisyyksille.

    Ja sitten tuosta kuvanvakaajasta... niistä kuulee yhtä sun toista tarinaa. Toiset sanoo ettei mitään apua, mutta yleisin mielipide tuntuu olevan että kuvanvakaaja mahdollistaa 3 x pidemmät valotukset käsivaralta. Kannattaako teidän mielestänne panostaa kuvanvakaajaan? Taikka tuntuu kyllä noissa useimmissa olevan.

    Mitä putkea te foorumilaiset mulle suosittelisitte? Budjetti on suppea, eli alle 500 eurolla pitäisi pärjätä.

    Mites olisi tuollainen Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G? Saadaanko tällä putkella kuvaan kunnon bokeh, eh?
    Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR puolestaan houkuttelee hinnallaan.
     
  1. Vs: Teleputkea makroihin, lintuihin ja muihin otuksiin

    Olen joitakin vuosia sitten kuvannut saman sarjan astetta vanhemmalla zoomilla ja olin positiivisesti yllättynyt sen kuvanlaadusta. Hinta on saatu pidetyksi edullisena muovirakenteen ja melko vaatimattoman valovoiman keinoin. Täydellä aukolla optiikka ei myöskään ole parhaimmillaan. Mutta hyvässä valossa, hieman himmentäen jälki on sangen tyydyttävä.

    Zoomien Bokeh menee monimutkaisen linssirakenteen vuoksi useimmiten melko sotkuiseksi. Telezoomissa se on usein kuitenkin siistimpi kuin laajakulmazoomeissa.

    Tikkis,
    se vanha pieru ...
     
  2. D300

    D300 Member

    498
    8
    18
    Vs: Teleputkea makroihin, lintuihin ja muihin otuksiin

    Olen omistanut SIGMA 120-400/4.5-5.6 APO DG OS HSM:n (pois myynti kaduttaa edelleen ja ostan takaisin) ja voin varauksetta suositella.
    Hyvä piirto, värit ja todella toimiva vakaaja.

    Vakaajalla todellakin on käyttöä, sillä tuo on jo aikasmoinen "klöntti" ja kun ottaa huomioon, että käsivaraltakin tulee niitä kuvia otettua, niin miksi ei vakaajaa ?