Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Telejatkeista

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Juke.K, 8 Toukokuu 2013.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Ettei vaan vahingossakaan ehdi kuvamaan....
    T Jukka
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Telejatkeista

    Voisi mennä ottamaan telejatkeella testikuvat ja laittaa tähän.  Se olisi teille oikein ja riittävästi!  :D



    edit. 
    Mitäs tässä kuin tiukasti aiheessa.  Mitäs itse harrastat kameramarkkinointia kunnon kauppiaan tavoin vähän aiheessa kuin aiheessa?
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Mulla oli aikanaan minoltaan sigma 70-200/2.8 ja siihen sigman oma 1.4 jatke.
    Toimi hyvin:
    - kuvanlaatu ei juuri huonontunut
    - tarkennus toimi nopeasti ja varmasti.
    Muistan kuitenkin lukeneeni, että esim. tuo sigman telejatke toimi paremmin sigman optiikoiden kanssa, mutta ei esim. canonin linssien kanssa, vaan niihin kannatti ostaa canonin oma kallis telejatke.
    T Jukka
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Oliko tämä ainakin osittain kysymys/selitys minulle?
    Objektiivissa siis aina sama aukko, esim F1,4 jolloin se 2X telejatkeen kera on todellisuudessa F2,8 ja koska Polttoväli kasvaa tuplaksi, niin arvioin, että DOF on suunnilleen sama otetaan sitten kuva 85mm F1,4:llä tai 170mm F2,8:lla.
    Miksi valotusaikojen pitäisi olla samat, mitä se kenno siitä välittää?
     
  5. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Telejatkeista

    Jos lukuarvo pidetään samana, silloin aukko ei ole sama.

    Eli oikeasti alkuaan ei siis tarkoitettu sitä mitä kirjoitettiin vaan tarkoitettiin vastaavaa syväterävyysaluetta sekä telejatkeen kanssa että kropaten tehdyssä kuvassa

    jk
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Tarkoitin fyysistä aukkoa objektiivissa.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Telejatkeista

    Ah uh ouh! 

    <SIZE size="1"]Asia on selvä kuin pläkki.  Ainakin jos vaikka hieman pitäytyisi Onnipojan, lanidorin ja minun asiaan joka kumpusi siis Onninpojan kuvaparista. </SIZE>  Markun juttu oli sitä samaa ja nyt ollaan jossain sivujuonteen sivujuonteessa.

    Kuka tarkoitti ja mitä, voi myös lainata. (Alkujaan, JAK?)  Sekoilu seis, tässähän tulee muuten pian taas sivu ihmeellistä hömpötystä täyteen.  :D
     
  8. Vs: Telejatkeista

    Ai "tulee". Mä onneksi putosin jo :)
     
  9. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Kun vaan olisi jäänyt edes yksi telejatke haltuun, mutta kun ei.
    Minusta siis tulisi ottaa kuvat samalta seisomalta objektiivilla ja pitäen saman aukon objektiivissa myös telejatkeella. Sitten kropata tuo pelkän objektiivin kuva saman kokoiseksi kuin telejatkeella, ja se olisi siinä.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Telejatkeista

    Äh, mitä sä niillä telejatkeilla. Isolla kennolla vaan ja kroppaat pois mitä et tartte...
     
  11. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Niinpä, mutta kun aiheena on juurikin telejatkeet ja niiden käyttökelpoisuus.
    Sinun mainitsemastasi syystä mulla ei ole telejatkeita enää...;)
     
  12. Vs: Telejatkeista

    Tuo löytyy juuri noista edellisen sivun testeistäni. Lopputuloksena oli, että vanha telejatke meni "Ei nyt ihan heti tarvittavaa"-laatikoston perimmäiseen nurkkaan.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Tuota noin, tekstistäsi ja kuvistasi sain käsityksen, että kropattu kuva oli otettu aukolla 2,8, eli pelkällä objektiivilla olit ottanut kuvan himmentäen kun taas telejatkeella kuvasit objektiivi täydellä aukolla.
     
  14. Vs: Telejatkeista

    Niinhän se pitäisi tehdäkin. Mutta kuvausetäisyys täytyy vaihtaa siten, että kohde on saman kokoinen - oli se nyt sitten koko ruudun täyttävä tai 1/4 osa ruudusta. Silloin voi verrata suorituskykyä.

    Tosin täysi aukko ja telejatke on varmasti se huonoin mahdollinen vaihtoehto kuvanlaadun suhteen pois lukien ne kalliit, merkki- ja objektiivikohtaiset jatkeet, jotka on suunniteltu juuri sellaiseen käyttöön.
     
  15. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Telejatkeista

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Silloinhan ne ovat olleet samalla aukolla ;)
    Huomaa että telejatke pienentää aukkoa kahdella pykälällä.
     
  16. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Kuvausetäisyyden pitää olla sama, eihän tässä ole tarkoitus käyttää jalkazoomia vaan kompensoida kuvausetäisyys telejatkeella:
    Olet liian kaukana kohteesta, no joko kroppaat tai käytät telejatketta, eikös?
    Jotta näet telejatkeen huonontavan vaikutuksen, on kuvat otettava AINA samalla aukolla itse objektiivissa, jolloin se tässä ytapauksessa on 1,4 85mm ja telejatkeella toteutuva 2,8 170mm.
    Tällä järjestelyllä DOF on kohteessa suunnilleen sama.
    85mm F1,4 kuvasta rajataan saman kokoinen alue kuin mitä täysi kuva telejatkeella ja vasta näin tehtynä nähdään mikä ratkaisu on parempi - siis minun mielestä.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    [/QUOTE]

    Voi mahoton, eipä nämä nyt niin vaikeita asioita ole, olen jo kahteen kertaan kertonut, mitä tarkoitan objektiivin aukolla, F2,8 on yhdistelmän toteutuva aukko.
     
  18. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Telejatkeista

    Telejatkeen kanssa et voi kuvata aukolla 2,8 jos objektiivin valovoima on 2,8 ilman telejatketta.
    Silloin kun asetat aukkorenkaaseen 2,8 on objektiivi tosiasiassa aukolla 5,6

    Jotta saat samasta kohteesta samalla lailla valotetun kuvaparin, ilman telejatketta himmennetään aukolle 5,6.

    Silloin kuvat ovat vertailukelpoisia.
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Telejatkeista

    Ei, sinula on nyt jäänyt tuo sama valotusaika fix ide'ksi, se ei ole ratkaisevaa, vaan se, että OBJEKTIIVISSA on AINA sama aukko ja vasta silloin nähdään miten paljon laatu laskee telejatkeen kanssa.
    Jos kuvausetäisyys on sama, niin pelkällä objektiivilla olisi himmennettynä selvästi suurempi DOF joka taas vaikuttaa kuvanlaatuun.
    Minusta DOF:n tulee olla sama, silloin on helppo sanoa kumpi ratkaisu on parempi.
     
  20. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Telejatkeista

    Ei se huutaminen auta. Netiketissä isot kirjaimet kuvaavat huutamista ja hermostumista, hihojen polttamista.

    Tarkoitat ilmeisesti, vaikka et niin kirjoita, että molemmilla systeemeillä kuvataan täydellä aukolla. Silloin aukot eivät ole samoja. Toisessa systeemissä täysi aukko on 2,8 ja telejatkeellisessa se on 5,6 vaikka aukkorenkaaseen ei olisi koskettu.