Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

telejatke

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana J.Kimonen, 2 Toukokuu 2008.

    tekeekö niillä mitään,nikoniin voisin ajatella telejatketta mutta epäilyttää kovasti tuo laatupuoli,kokemuksia eri merkeistä ??
     
  1. Vs: telejatke

    Jos sinulla on joku 300mm tai pitempi f/2.8 tai f/4 niin siihen voi 1.4x tai jopa 2x TC:n lykätä. Jos ei ole niin unohda koko homma.

    ps. Mulla on vaan 200mm ja 2x TC, mutta se on eri asia. Ne on mun ja niitä pitää puolustaa viimiseen asti :)

    pps. Linkki.
     
  2. PePe

    PePe Member

    178
    2
    18
    Vs: telejatke

    Yleensä parasta jälkeä tekevät johonkin linssiin/mallistoon erityisesti tarkoitetut telejatkeet. Mikään telejatke ei paranna linssin piirtoa, joten osin on kyse myös siitä mihin linssiin jatkeen laittaa. Tuollaiset nimikkojatkeet tekevät parhaimmillaan ihan kelpo jälkeä.  Omia kokemuksia on Tamronin ja Sigman pitkiin primelinsseihin tehdyistä telejatkeista.
    Yleisjatkeita on tarjolla kovin monenlaisia. Ainakin itse haluaisin kyllä nähdä jäljen ennen ostopäätöstä...
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: telejatke

    kyllä telejatke ihan kiva vekotin on. Mulla on jopa normaaliobjektiivin seuralaisena ollut 3vk ajan telejatke. Sai kätsysti lyhyen teleen käyttöön tarvittaessa eikä vienyt juuri tilaa.
    Kuvissa en silloinkaan huomannut moittimista, vaan silloin riitti, että kuva näyttää projisoituna hyvältä.
     
  4. Vs: telejatke

    Käytössä ollut canon 400/5.6 L ja siihen 2x jatke. AF ei pelitä, aivan kuten canon noihin "pimeisiin" laseihin liittyen ilmoittaakin. Teippivirityksellä af toimii satunnaisesti, yleensä ei.

    Suurin ongelma tuossa 2x jatkeessa on ollut että en tahdo saada manuaalisestikaan tarkennusta onnistumaan. Kohde näyttää terävältä kuvaa otettaessa, mutta lopputulos on jotain aivan muuta.

    1.4x jatkeen kanssa af:n saa toimimaan teippivirityksellä ainakin minulle riittävässä määrin.
     
  5. Vs: telejatke

    1,4-jatke on hyvässä putkessa ihan asiallinen peli. 2x harvoin.

    Mulla on 500 4:n jatkeena usein 1,4 TC. Tarkennus on edelleen aika hyvä ja jälki myös. Kohteen löytäminen jostain järjettömästä pusikosta vaan on joskus hankala...
     
  6. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: telejatke

    Kenkon telejatkeet ovat siitä kivoja, että niissä toimii AF, nikonilla jopa ruuvin kauttakin.
    Tosin täydellisesti nastoitusta ei ole toteutettu, sillä jatke ei osaa ilmoittaa muuttunutta tehollista aukkoa eikä polttoväliä oikein, joten mm. P-ohjelmalla  valotusaika siirtyy jatkeen perässä olevan putken mukaan, ei lopullisen tuloksen mukaan.
    Samoin aukko tietysti näkyy näytöissä väärin. Filmirungoissa tuo ei haittaa, mutta noista digeistä en tiedä, varsinkaan G-linsseillä, joissa ei voi käsin säätää suoraan aukkoa...
     
  7. Vs: telejatke

    sen verran tarkennan että tarkoitus olisi harkita telejatketta af nikkor 80-200 mm 2,8 lasin kanssa ,mikäli jollakin on kokemusta tästä lasista ja 1,4x jatkeesta ,niin kertokee ihmeessä.
     
  8. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: telejatke

    Kenkon 1,4x ja 2x on käytössä af-d 2.8/80-200mm pumppumallin kanssa.
    Tarkkoja mittauksia en ole tehnyt, mutta 1,4x on ihan käyttökelpoinen ollut, 2x riippuu tilanteesta, täydellä aukolla tekee kyllä selvästi pehmämpää kuin 1,4x tai ilman jatketta.