Puolusta oikeuksiasi, NYT! sieltä linkki josta välikevennystä: http://img368.imageshack.us/img368/7708/posti7wo.jpg
Juu, minunkin on pitänyt anoa Teostolta ostotunnus ja myyjän myyntilupa, että saan ostaa ilman kasettimaksua tyhjiä CD-datalevyjä, joilla jaellaan itse tuotettuja dokumentteja asiakkaille. Kovaa on omien tekijänoikeuksien puolustaminen Teostoa vastaan, etteivät ne vedä välistä ja jaa meidän asiakkaiden rahoja joillekin säveltäjille.
Eikös tuolla todettu just tuosta kasettimaksusta, että puolet siitä menee suoraan roistojen taskuun ja toinen puoli ehkä muusikoille. Periaatteen vuoksi en maksa kasettimaksua. Teostomaksun kyllä ymmärrän. Sepe
Minä maksan käytännössä molemmista. Kaikki menee mitä tulee. Mutta niin kai se olisi poikamiehenäkin....
ja näin käymme piratismia vastaan tekijänoikeuslakia muuttamalla! mä haluaisin tietää mitä itse musiikintekijät ovat tästä uudesta laista mieltä..
Käytännössä kannattaa hakea musa suoraan netistä jos kerran joka tapauksessa olisi rikollinen? ;-) Juu, olihan tuosta tv:ssä, missiministeri olisi sitä mieltä että toki saa omalta levyltään itselleen kopioda, että pitää käyttä maalaisjärkeä. ;-) Se oli toki poliittinen lausunto ilman mitään sisältöä, koska laiton teko ei muutu maalaisjärjellä lailliseksi.
Ei muuta kun kaikki missit ja ralliautoilijat ministeriöihin ja kaikki hyvin! Tosin ainakaan ministeri Karpelan kannatus ei liene nousussa, mikäli Iltalehden kyselyä on uskominen: http://www.iltalehti.fi/osastot/arki/200509223527649_ar.shtml Musiikin siirtyminen verkkoon noin isommassa mittakaavassa on päinvastoin lisännyt musiikin ostamista, tästä esimerkkinä iTunes music store(enpä muista tarkkoja lukuja). Mutta toisaalta, onhan polkupyöräily ilman kypärääkin lainvastainen teko:>
Minulle kävi jo niin että tuon "suojauksen" ansiosta tietokoneeni ei osannut soittaa erään kotimaisen bändin levyä, vaikka en edes aikonut polttaa siitä kopiota itselleni enkä muillekaan. On se nyt kyllä minusta väärin että en voi edes valita millä medialla ostamaani musaa kuuntelen. Nyt mun on mentävä toiseen huoneeseen kuunteleen sitä vanhankansan erillisillä musavehkeillä. Minusta levy on viallinen, kun en voi edes kuunnella sitä haluamallani tavalla. No, onneksi voin sanoa "Pitäkää levynne" ja olla ostamatta.
Tylsyydenpuuskassani puutunpa tuohon käsitevirheeseen. Kovo on huono suomenkielinen vastine englannikieliselle hardwarelle, kun softwarea jotkut yrittivät kääntää "pehmoksi". Kiintolevy tai kovalevy ei siis ole sama asia kuin kovo, vaikkakin se tietysti yhdessä kaikkien muiden tietokoneen osien kanssa kuuluu siihen ryhmään.
Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat (ÄKT) RY:n apulaisjohtajaa Tommi Kyyrää lainaillen: [1]Nyt pitää ymmärtää, että tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. [2]Normaalisti musiikkia kuunnellaan autossa tai stereoiden kautta. Epänormaalius on pahasta, ja se pitää kitkeä pois maasta ja kulttuurimme saastaisista juurista! Ylistetty olkoon Autohifi ja kotihifi, älkää uskoko vääriin alustoihin! Vääräuskoiset sakotetaan ja heitetään häpeän tyrmään! DRM:n, ÄKT:n ja Gramexin nimeen, aamen!
Ahaa - pitääkö minun nyt siis hankkia auto, jotta voisin kuunnella CD-levyjäni? HKL:n bussi ei tarjoa tällaista mahdollisuutta.
Mutta miten itse valokuvalle kävi? Keskustelu tuntuu mediassa ja täälläkin pyörivän muusiikin ympärillä, mutta onko tietoa miten se vaikuttaa valokuvaan, myymiseen, ostamiseen jne. jne.
Ainakin uuden tekijänoikeuslain (Lex Karpela) mukaan nuo hyvitysmaksut ("kasettimaksu") tulevat nyt myös muistikortteihin. Eikun sitten Saksasta tai Virosta tilaamaan nekin.
Tottakai muistikorteista pitää maksaa kasettimaksua. Onhan niitä jo kommunikaattoreita ja muita kännyköitä mihin saa muistikortin sisälle ja voi käyttää mp3 soittimena. Seuraavaksi kasettimaksua pitää maksaa kopiopaperista. Sehän on tarkoitettu kopiointiin. Sille voi kopioida kuvia ja nuotteja, tulostaa lehdistä jonkun muun tekijänoikeuden alaista tavaraa ja niineespoispäin. Ei ole mitään rajaa ahneudella per....e! Postissa odottaa laatikko hyvitysmaksuttomia levyjä. Ei ole pakko maksaa omien kuvien ja musiikin tallentamisesta kasettimaksua jos ei taho. Miksi pitäisi? Sepe
Se on hyvä kun opetetaan kansalaiset rikkomaan lakia ja kiertämään asioita mutta ainahan niin on ollut joten..