Pitäisi pohjustaa tai kehystää muutama kuva 60x60cm koossa. Minkälaisia kokemuksia on Kapa-levylle pohjustamisesta tuohon kokoon? Kestääkö mustesuihkuprintti kiinni kosteusvaihteluissa? Mitä liimaa kannattaa käyttää vai kannattaako käyttää Kapa-Fixiä, jossa tarra mukana? Onko muita järkeviä vaihtoehtoja? Nimim. tiedosta kiitollinen
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen semmosta spray liimaa ja kiinnityksessä varovasti ettei jää liima tahroi kuvaan.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Sit lopuks kuvan kiinnittämiseen käytetty liima reagoi kapalevyn pohjan kanssa ja tulee paperista läpi ja kuva on pilalla... Kapalevy on tarkoitettu lyhytaikaiseen esittämiseen. Jos haluaa kuvansa säilyvän pitempään, kannattaa käyttää jotakin muuta pohjaa, lähinnä happovapaita kartonkeja.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Joo, toi sprayliima on ihan vihonviimeistä tavaraa.Ei se mitään kiinni pidä, muutaman kuukauden päästä on jo kuva jostain kohtaa irti. Liimallinen kapa tai sitten liimakalvo väliin. Mielellään aika paksu kapa tai sitten niitä erikoispinnoitettuja tai samanlainen paperi myös toiselle puolelle, niin ei taipuile. Toki toi 60cm ei nyt niin kauheasti vielä elä. Kapalevyn ominaisuudet on kyllä kehittynyt, että se alkaa olemaan ihan kelvollista pohjustusmateriaalia.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Jossain vaiheeshan sitä oli happovapaata kapalevyäkin, mut oli pirun kallista.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Kapa saattaa olla kelvollista matskua pidempiaikaiseenkin pohjustamiseen, mutta ton tarraliiman (spray) kanssa kannattaa olla varovainen, ja katsoa missä sitä ruiskii. Moneen tarkoitukseen kätevää, mutta leviää joka paikkaan, niin kuin kaikki sumutettavat.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Jos hankkisin 5mm Kapa-fixiä, niin ehkä sitten pysyisi kiinni? Kaverilla oli ongelmia spray-liiman ja Kapan kanssa omassa näyttelyssään.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Mä olen käyttänyt Kapan Mountia tai Plastia, riippuen tarkoituksesta. Kuvat olen liimannut tuolla mount universal liimakalvolla. http://dekolevy.dekolevy1.smilehouse.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=E16323945 Sillä 3M:n sprayliimalla en ole kyllä saanut kunnolla pysymään mitään. Ensin kuvat tuntuu ottavan kiinni hyvin, mutta sitten tosiaan muutaman kuukauden päästä, ne pullistelee keskeltä tai alkaa repsottamaan nurkista.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Mä sain ne kuvat pysymään 3M:llä oikein hyvin kiinni, mut perkele se tuli pohjasta läpi puolen vuoden päästä ja pilasi kuvat. Laitoinkohan sitä sitten liikaa? Niin ja se tosiaan leviää vähän joka paikkaan.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Mulla nuo kuvat on pysyneet ihan hyvin kapassa kiinni. Ostin tosin juurikin valokuvan pohjustamiseen tarkoitettua ruiskutettavaa liimaa, oli vähän kalliimpaa kuin se perusliima 3M. Ainakaan vielä ei ole irronnut ja kuvat täysin alkuperäisessä muodossa. (tosin näyttelystä taitaa olla vasta hikisesti yli vuosi HugeDomains.com - Purtsi.com is for sale (Purtsi)). Vinkkinä liimaamiseen: Avaa valmiiksi hesaria lattialle siten, että ruiskutat liiman kuvaan, joka on hesärin päällä ja heitä aina roskiin alustana ollut hesari. Sitä ennen kannattaa teipata 6 x hesarin koko aukeama lattialle, että saa mahdollsimman suuren suoja-alueen lattialle, liima leviää helposti 1-1,5 m ruiskutusalueesta ja tuhrii lattian. Itse käytin valkeita puuvillaisi hanskoja kuvien nostamiseen hesarin päältä kapalle ja leikkasin kapat vasta kun kuva oli paikallaan, ei vaatinut niin tarkkaa sovittelua. Aika vähän hukkaa silti syntyi. Lohikari Oy:llä oli mainitsemaani liimaa, ainakin silloin. Ja kapalevyjä myös, sekä kiinnikkeitä kapan taakse.
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Pitääkö se hesari tilata vai käykö irtonumerot? Niillä kun ei oikein muuta käyttöä keksi....
Vs: Kapa-levylle pohjustaminen Mullekaan ei tule lehti, mutta naapuri antoi vanhoja käytettäväksi!! Niin siis lehdet lattialle ja aina uusi puhdas liima-alustan päälle lisää, niin siten se ei saa itseensä liimaa prosessin aikana ja valokuvaa vasten tulee aina 100% puhdas pinta.