Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana J.HBach, 1 Tammikuu 2011.

  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Niissä nimenomaan ei kropata yhtään mitään.
     
  2. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Niinpä. Kakki optiikat käytävät koko piirtoalansa ja ovat siksi huo...ihan kai ok -ja olennaista on se että ovat pieniä. Mikä kinosta väkisinmaatuissa kroppioptiikoissa ei juurikaan ole toteutunut, suurista odotuksista huolimatta. Mutta kailki tuo on wanhaa, sama se mitä on tehty pari vuotta sitten. Uusi aika ja uudet kujeet.
     
  3. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Tämä on väärin. 4:3 ei ole croppikenno, se on optiikka järjestelmä jonka kuvasuhde on 4:3 ja sen nimi on Four Thirds. Croppikenno syntyi APS kennojen myötä kun valmistajat vertasivat niiden kuvasuhdetta perinteiseen filmiruudun kennoon. Olympus perusti uuden digitaalisen järjestelmän, joka perustui täysin uuteen 4:3 järjestelmään. Myöhemmät vertauksen kinokokoon ovat syntyneet Croppi käsitteen myötä ja se on antanut aiheen verrata 4:3 kennoa kinoruutuun joka on aivan käsittämätöntä.

    Sama kun kinoruutuja alettaisiin verrata 6X6 kameroihin ja sanoa, että se on oikea valokuva standardi ja kino on croppi siitä. Sitäpaitsi Olympuksella on valmistajana perinteitä pienemmästä koosta filmilläkin, eli puolikino. Olympus tripillä on tullut kuvattua -70 luvulla.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Tämä pitää osittain paikkansa, suunitellessani digiin siirtymistä katselin Canoneita ja Nikoneita, ja tulin siihen tulokseen, ettei kannata ainakaan niitä ostaa kun optiikat käyvät toisiin ja toisiin ei. Vanhoilla filmi objektiiveilla ei olisi ollut tulevaisuutta jos olisin ostanut kino digin.

    Tulin uskoon ja aloin uskoa kinoruudun jälkeiseen elämään. Eläköön Four Thirds.
     
  4. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Tämä on mielenkiintoista, mikä Nikkori ei olisi toiminut esim. D3:ssa?
     
  5. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Kaikki vanhat Nikkorit ovat manuaalisia ja vakaintakaan ei ole kuvaamista helpottamassa. Toimisi sinänsä, mutta D3 kameraa ei silloin ollut ja arvaa mitä D1 maksoi silloin.
     
  6. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    No, minulla on jo FX runko. Seuraavaksi ostan juurikin croppirungon. Kroppirungon pointti on juurikin, Lintukuvaajien ei tarvi maksaa 10000 euroa siitä vähän pidemmästä optiikasta.

    Itse en lintuja kuvaa, mutta sittenkin, tulee  halvemmaksi croppirunko ku valovoimanen 400mm. + tietty vararunko. Ja aina kuvaamiseen ei tarvi ISO 10 000 ;)
     
  7. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Juuri näin, kun vielä syntyi oikein järjestelmä tätä varten niin mitä tähän vielä tarttee lisätä.

    Siksi toisekseen olen sen verran opportunisti tuon kehityksen suhteen, että jossain vaiheessa joku lafka kehittää vanhaan filmikameraan, siihen 35mm, jonkun näköisen "phase onen"...Että älkää helkatissa heittäkö niitä vanhoja kunnon ammattivehkeitä menemään.

    Ja jos haluan kinokuvia, kino linssillä, lataan Manuaali Nikoniin filmin ja menen ottamaan.
     
  8. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Joo, sinulla taisi olla FD-Canon.

    Hurraa. Seuraavat vuosi, tai kaksi, jos ei ala laatua tarvitsemaan...
     
  9. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Melko klassikkolausunto, lainaan tätä ;-)
     
  10. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Sehän oli kroppirutku joka tapauksessa, kyllä mulla oli af-optiikkaa jo filmiaikaankin.
     
  11. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Niimpä, Tosin ihan kova masiina se on koska niitä näkee vieläkin maastossa.

    Minun Nikkorit on niin vanhoja, ettei ne ole AF:ää nähneetkään, -85 kun ostin viimeisen 28 mm laajakulman, ei ollut vielä AF:ää. Ehkä sellainen oli juuri tulossa. Omassa Nikonissani oli sähköllä ainoastaan valotusmittari. Oli mulla tosin moottoriperäkin jossain vaiheessa käytössä.
     
  12. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    On Canon, ja on vieläkin tosin AE-1.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Ehei, laatua tulee jo nyt, ja hyvää tuleekin.
     
  13. Jymi

    Jymi

    14
    0
    0
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Uusinta kameralehteä lainatakseni:

    "Vielä pari vuotta sitten kuviteltiin, että ammattiluokan kamerassa on tulevaisuudessa automaattisesti kinokoon kenno. Kiistämätön totuus kuitenkin on, että nykyisin myös APS-koon kennoilla päästään helposti niin laadukkaisiin tuloksiin, että lopputuloksen kannalta erolla ei ole suurta merkitystä."

    Minä näkisin, että kinokennoisten suurin etu tällä hetkellä parhaisiin kroppikennoisiin on suuri etsin. Toki suurissa herkkyyksissäkin on vielä jonkin verran eroa kinon eduksi ja uskoisin, että lun uusia kinokennoisia malleja joskus tulee, niin ero taas herkkyyksissä kinon eduksi kasvaa.

    Kropin etuna on nyt ainakin hinta ja kameran koko.

    Uusimmat kroppirunkoiset (ainakin nuo Sonyn 16mpix kennoon perustuvat) ovat kuitenkin hämmästyttävän hyviä laitteita. K-5:llä ISO 3200-6400 on ihan turvallinen väli vielä kuvata. Yhdet häät tuossa kuvasin vuoden alkajaisiksi ja kirkko oli pimein missä koskaan olen ollut. Salamaan ei kuitenkaan tarvinnut turvautua, kun ISO:ssa riitti varaa. Olikohan ISO 5000 suurin arvo mitä kirkossa jouduin käyttämään ja hyvää jälkeä vielä tuli. Hääparikin oli kuviin tyytyväinen. Joten herkkyyksien puolesta nämä kropit kelpaavat kyllä jo useimpiin tilanteisiin.

    Se onko onnellisempi sitten kino- vai kroppirungon kanssa onkin sitten ihan henkilökohtainen juttu. Minä uskoisin olevani tyytyväisempi kropin kanssa, kun kameran pieni koko on minulle tärkeää. Ymmärrän kuitenkin, että varsin monet ovat tyytyväisempiä kinorungon kanssa.
     
  14. erginool

    erginool Member

    181
    0
    16
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Oho, pääsipäs aivopieru, kiitos oikaisusta.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Vaikka croppirungon kuvalaatu alkaa riittämään (ja niissä onkin parempi kuin mun antiikkivitosessa), niin syväterävyyden hallinnan takia pysyn FF:ssä. Aina kun ei voi kuvata täydellä aukolla, ja tahtoo silti pehmentää taustaa.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Höpsis.

    1) 4/3 lasit on tehty tuolle formaatille, ei niiden piirtoympyrässä välttämättä mitään extraa ole.

    2) Isompi kennoko tuotta resoluutioon nähden alemman pikselitiheyden, mikä saa keskinkertaisenkin objektiivin vaikuttamaan terävältä ja kontrastikkaalta.

    Omakohtainen kokemukseni 4/3 systeemistä rajoittuu kittizoomiin ja siihen pari vuotta sitten kovasti kohistuun 25mm pannariin. Kittizoom oli ok omassa sarjassaan, mutta 25 millinen täysi vitsi. Samaan kuvanlaatuun pääsee paremmanpuoleisella pokkarilla.

    Muutenkin pikkuisen epäilen 4/3 systeemin optiikoiden hehkutusta. faktahan, että pienen kennon kanssa tarvittaisiin aivan über-optiikkaa jotta päästäisiin edes isompien formaattien normaalitasolle. Ja kun sitten valitaan se über-zuiko, niin kallis ja painava tuo on.

    Kannatan kinoa.
     
  17. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Viime kesänä testailin, ottamalla kuvia Zuiko 25mm pannarilla ja Sigma 30mm, enkä kyllä päässyt vakuuttuneeksi, että OK-linssiksi kehuttu Sigma 30/1.4 olisi mitenkään merkittävästi parempi. Kuvat siis aurinkoisena päivänä noin 4 aukolla.
    Jos putkien hinta on ongelma Zuikoissa, niin kuinka se ei ole ongelma täyskennorungon kohdalla?
    Kannattaminen on yksi juttu, minäkin haluaisin ostaa täyskennon joku päivä, mutta toistaiseksi se on sen kalliuden ja rajallisen kukkaron takia minäkin olen vain kannatusjäsen.
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Jos 30mm Sigma on referenssi, niin Olympuksen 25mm on toki aika hyvä.
     
  19. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Väitit 25mm Zuikoa pocketcamera tasoiseksi, en ole nähnyt edes Canonilla Sigun tasoista optiikkaa pokkarissa.
    Parhaat OM-kommentit kuulee aina 450D-miehiltä!
     
  20. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Onko Canonilla pokkareissa hyviä objektiiveja? Uutta minulle....