Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana J.HBach, 1 Tammikuu 2011.

    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Varmasti, mutta siihen mennessä ehtii kerätä varastoon lisää kolikoita. Syksyn 2010 rakoon tuo olisi ollut mahdoton.
     
  1. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 433
    187
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Tekee autuaaksi, jo yhdellä vilkaisulla etsimeen asia valkenee.. Näkee ihan toisin kuin croppikameroiden etsimestä.. Oleellisinta itselleni ja toinen on millien vastaavuus objektiiviin kirjoitettuihin numeroihin (ehkä vaan tottumus filmiajalta ja laajisten käyttömieltymys).
     
  2. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    4:3 kuvaajana voin usean vuoden kokemuksella sanoa ettei ole kaduttanut pätkääkään kun läksin tälle tielle. Itse luontoilen aika paljon ja maisemaa kuten deetaljiakin tulee kuvattua sekä monipuolisesti kaikkea mielenkiintoista, eikä ole ongelmia tullut vastaan.

    Telettely on omiaan ja macrokuvauksessa tämä on aivan erinomainen valinta. Mikään muukaan ei jää paitsi. Kinokoosta on tehty myytti, tietenkin jos lasia on paljon ja laitteiden tuki on viimeiseen asti päivitetty kinoon niin silloin on teknisesti viisasta pysyä sillä tiellä.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Mutta kun kaikki ei teleile saati makroile. Ja kun 4/3 on kumminkin silminnähden isompia formaatteja huonompi. Ja lisäksi tukku niitä kinoa perustelevia argumentteja joita edellä on esitelty...

    Kinokoko ei ole mikään myytti vaan klassinen ja toimivaksi osoittautunut kompromissi isompien ja pienempien formaattien välissä. Kameroiden soisi toki olevan järjellisen kokoisia ja painoisia, mutta voihan kuvauskaluston kokoon vaikuttaa toki muutenkin kuin formaatin valinnalla. En esimerkiksi kutsuisi E5:sta ja Olympuksen laatuoptiikoita varsinaisesti höyhensarjalaisisksi.
     
  4. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Tekee. En ymmärrä keskustelua formaattien kesken. Aivan kuten filmilläkin, otan kuvia suht. väljällä rajauksella ja teen rajauksen kuvan tekovaiheessa. A4-printteihin formaatti on 21:29,7.
    En siis yritä ottaa kaikista "dioja". Käytän melko usein formaattina 1:2 erityisesti lentävien lintujen kanssa. Täyden kennon kuvassa on myös kaksi kroppikuvaa pystyssä. Kun paino ratkaisee, säästää pystykuvauskahvan painon (ja hankinnan).
     
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    4:3 kuvasuhde olis mulla ihanteellinen, tahtois semmosen kunhan kennon pituus olis kinokennon pituinen.

    Kinoformaatti on henkilökuviin mäntti, aina pitää olla croppailemassa. Rajausmerkit tähyslasilla onneksi auttaa asiassa.

    Senverran viimeisen vuoden aikana on omat käsitykset muuttuneet, että croppirunko menis mulla harrastekamerana mutta (omassa) työkäytössä pitää olla se vähintään kino.
     
  6. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Täähän menee niinkuin ennen vanhaan.
    Sun pitäisi ehdottomasti saada Digiperä tai muu 645 viritys..
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Jep!

    Ja paino sanalla "saada"  :)
     
  8. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Multa saat kunnon neliökennon, joka on vähän kinoa leveämpi, kunhan saan vähän euroja sitä vastaan. Siitä voi kroppailla sopivat formaatit kivasti.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 324
    1 223
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Semmonen se vois ollakkin, ne eurot tosin on vielä maailmalla, saappanährä kotituuko joskus.
     
  10. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Nyt hetken aikaa täyskonnosella kuvanneena voin kertoa että tämä vanha päässä oleva kinokoko oli mukava ottaa päästä taas käyttöön. Nyt tuntui palaavansa takaisin.
     
  11. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Kaippa sen yhden suhteen neliöjuuri kahteen voi osapuilleen noinkin ilmaista.

    K.
     
  12. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Onnistuu. Viestinnän tarkoituksena on viestin perille meno :)
     
  13. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Mietin tuota täyskennoa joskus.Mulla on kyllä melko täysi kenno.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Toisaalta, vajaakennoisten puuhia joutuu väkisinkin seuraamaan ihan liian kanssa...
     
  15. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Kino ruutua on tullut "poltettua" yli 26 vuotta ja olen oppinut syväterävyyden hallinnan, ei tartte opetella eikä totutella pätkääkään. Kaapissa on vielä Nikonin F sarjaa ja filmiäkin, niin ja kakkuloita.

    Tiedän kyllä mitä merkitsee kuvasuhteet, kokeilin 4:3 kun olin alkamassa digiä ja se oli siinä. Likellä oli etten ottanut FX kennoa, mutta järki voitti.

    Four Third:sissä ei tartte miettiä millä lasilla kuvaa, kaikilla kakkuloilla tulee samanlaista jälkeä. Erittäin hyvää.
     
  16. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Mitä tarkoitat tällä kommentilla? Onko siinä formaatissa jotakin mitä ei täysikennoisella tai croppikennoisella ole?
     
  17. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Onhan siinä, se on 4:3 standardi, Kino on toki omansa.

    Siksi toisekseen minun ei kannata unelmoida vanhoilla laseillani käyttäväni nykyaikaista Digi "kinoa".

    Kolmanneksi, minä olen kyllästynyt kaikenmaailman kertoin keskusteluun, systeemin pitää olla selkeä.
     
  18. Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    Kino onkin.
     
  19. erginool

    erginool Member

    181
    0
    16
    Vs: Tekeekö kinokoon kenno autuaaksi?

    4/3-formaatissahan kropataan "kroppikennoja" enemmän, jolloin esim. optiikkojen reunapiirto on entistä vähemmän ongelma. Kroppikennoisella mukavasti piirtävä optiikka kun ei kinokennolla enää välttämättä suoriudukkaan niin hyvin. Olisikohan tästä kyse?