Näitä tuubejahan on tehty vaikka minkälaisia ja kaupallisiakin vaihtoehtoja löytyy. Tein tämän tuubin keskuspölynimurin putkesta. Katkaisin sopivat pätkät putkea niin, että toiseen puoleen jää liitosmuhvi. Putki on polypropeenia, joka ei ole liimattavissa, joten tulppasin "hitsaamalla" palan pp-levyä putkien päihin. Köyhän miehen hitsauskoneena toimi kolvi. Valotiivis ja pitää nesteet hyvin sisällä. Muhviliitos on suunniteltu pysyvästi asennettavaan putkistoon, joten nähtäväksi jää kuinka pitkään tuo pysyy tiiviinä. Pari laakaa kehittänyt ja ne näyttäisi tasaiseti kehittyneiltä. Toisin kun mun allaskehitykset. Putkien (meinasin tehdä pari lisää) on tarkoitus korvata tankki silloin kun on vain muutama laaka kehitettävänä.
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Näillä pötköillä on tullut kehiteltyä vesiastiassa pyöritellen. Miellyttävämpi käyttää kuin Jobon laakaspiraali. Ja tasaisuus parempaa kuin mitä saan altaassa aikaan. Eilen tein alustan kolmelle putkelle, joka vähän mukavoittaa 20 asteen kehitystä. Korkeammat lämpötilat tietty edelleen vesihauteessa. Yhdelle pyöräparille tossa vielä tilaa, nyt vaan ei ollut enempää pyöriä.
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Hyvältä näyttää! Onko pyörissä sen verran kitkaa että kaikki tuubit pyörii kun yhtä pyörittää? Mikä putken sisäympärysmitta on eli minkä kokoinen filmi mahtuu?
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Noi on sisäkäyttöön tarkoitetut pyörät eli kitkaa on riittävästi. Ei olisi iso asia motorisoida. Toistaiseksi saa kuitenkin olla näin. Ekan kehitys tehty ton kanssa. Pyörät voisivat olla vähän kauempana toisistaan, jotta saisi paremman sivuttaistuen. Toimii noinkin, mutta jos päädyn muokkaamaan niin siirrän pyöriä. Putken sisähalkaisija on 40mm, eli ympärysmitta ~ 125,6mm. Mun tapauksessa toimii sekä 4x5 ja half plate (4,75x6,5) filmeille. 5x7 mahtunee juuri ja juuri. Se täytyy testata, sillä half platen saatavuus on niin huono, että olen miettinyt kameran modaamista 5x7 kokoon. Näähän siis toimii niin, että filmi laitetaan tohon lyhyeen putkeen ja kehite isoon. 4x5 filmin kanssa voi putket voi painaa tiiviisti kiinni ja kehite ja filmi ei koske toisiinsa niin kauan kun putki on pystyssä (Half platen kanssa mitoitusta pitäisi tarkistaa, nyt sen kehitys pitää aloittaa pimeässä). Laitan putket 10 sekunnin välein pyörittimeen. Kehitys menee valot päällä. Putket yks kerrallan auki ja stoppiin 10 sek välein, tämä pimeässä. Filmi pysyy pienessä putkessa ja menee sen kanssa stoppiin. Fiksiä ennen huuhtelu vielä ilman putkea. 4x5 olen kehittänyt desillä. Hihasta ravistettu, voisi olla ehkä vähän vähemmänkin.
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Hyvä keksintö kuinka litkut yksinkertaisesti tuubin toisessa päädyssä. Päivänvalopurkki se tämäkin. Jos kaikki kolme ei ole käytössä yhtäaikaa, voisi keskeytteen laittaa valmiiksi toiseen pitkään osaan. Tai vaikka olisi kaikki kolme käytössä, niin yksi ylimääräinen pitkä osa voisi hoitaa keskeyttämisen jokaiselle. ed: Paitsi että joo: taisit tarkoittaa että keskeyte sulla on jossain erillisessä astiassa, jossa käytät vain yläosia missä filkka on. Sehän se, homma hoidossa! Mulla on varastossa Jobon purkki joka on tarkoitettu papereille. En ole ihan varma, tarviinko sitä koskaan ja kun samalla kylällä asutaan, voin antaa sen sulle mikäli isompaakin aiot kehittää. Pyöris varmaan siististi myös noilla rullilla. Siis noin lainaan aluksi, kun en ihan vielä ole valmis siitä kokonaan luopumaan.
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Nää toimii toisinpäin kuin BTZS-tuubit. Puolensa ja puolensa. Itse haluan, että filmin voi ottaa ulos kaivamatta. Nää on helppo käyttää ja supernopeat ladata. Joo keskeyte on altaassa. Mutta tossa toiseen putkeen vaihtamisessa voisi olla se pointti, että koko homman (lataamista lukuunottamatta) voisi tehdä ehkä himmeässä valaistuksessa. Nopea vaihto tuskin ehtii hunnuttumaan jo kehitettyä filmiä. Pitäisi kokeilla. Olen aiheesta lukenut, mutta olen itse aina pitänyt filmit pimeässä ~ kiinnityksen puoleen väliin asti tai huuhteluun. Mulla löytyy kyllä purkkeja, joihin menee 8x10, mut kiitti pidän mielessä!
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Ehkä sisäpinnan pitäisi olla sileä. Noissa Joboissani on ulokkeet paperia varten ja ne varmaan pyörityksessä tekevät omanlaisensa pyörteet lähelle filmin laitaa?
Vs: Kehitystuubi laakafilmille Onhan siinä riskinsä. Joillekin on tullut pyörteitä Jobon 2509n pitimillä. Mun ainut ongelma niissä on ollut niiden luokattoman huono suunnittelu. Kai niihin oppisi lataamaan ilman tuskailua, jos pääsisi periaatevastustuksesta Tietty niihin saa 6 laakaa per pidin.