Jos nyt veikata pitäisi, niin olet luultavasti juuri aloittanut valokuvausopinnot? Melko korkealentoista tulkintaa näissä, en saa otetta. ½OT: Ekasta kuvasta tulee mieleen viime kesällä Berliinissä näkemäni Ernst Vollanderin 'Eingebrannte Bilder' (vapaa käännös 'mieleen kiinnipalaneet kuvat') valokuvanäyttely, jossa tunnettuja 2. maailmansodan aikaisia kuvia (Anne Frank, keskitysleirit yms.) oli blurrattu viittä vaille tunnistettaviksi. Eli eräänlainen kollektiivisen kuvamuistin näyttely.
Kuvannut aika tarkalleen kaksi kuukautta. Ensimmäisestä kuvasta: Se on tahallisesti tarkennettu "väärin" + iso 1600 --> koneella tehtyä blurria ei ole lainkaan. Silmän pitäisi kohdistua autoille tarkoitettuun vihreäänvaloon ja "kävelijän" liikkeeseen. Toisen kuvan viesti onkin tämän jälkeen luultavasti aika selkeä.
Nokun huomio mieleen kiinnipalaneista kuvista sopii tähän hyvin. Mutta koska kritiikkiä kaivattiin lisää niin sanotaan sitten oma mielipide: ylempi toimii nimenomaan nokun mainitsemalla tasolla. Mutta alempi ei toimi minulle millään muulla tasolla kuin vahingonlaukauksena. Noista ylemmän kuvan tapaisista epäselvistä semiotiikan merkeistä, symboleista voisi koota sarjan - niin ehkä toimisikin.
Kiitoksia... Alempi kuva taisi tulla lähinnä whitenoise nimisen leffan jälki fiilistelynä. Valokuvausta harrastamattomat ihmiset eivät muuten näe käytännössä yhtään mitään tuossa ylemmässä kuvassa kun olen sitä esittellyt. Joka kerta on pitänyt kertoa mitä siinä pitäisi katsoa...