Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Parempia lomakuvia

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Retku, 5 Toukokuu 2006.

1. Retku

Retku Active Member

1 496
    0
    36
    Onko olemassa joitan perussääntöjä, joita noudattamalla lomakuviin saisi jotain potkua niin maisemissa kuin nähtävyyksissä. Miten esimerkiksi sellaiseen kuvaan saa sitä jotain jossa aiheena on vaikka Eiffel-torni? Onko aiheesta hyvää kirjallisuutta?

2. aloita vaikka miettimällä rajausta etukäteen.
    Omaperäisillä ja mielenkiintoisilla rajauksilla saat jo sarjan lomakuvia mitkä varmasti piristävät.

3. "Travel Photography" on termi brittilehdissä, aihepiirille jossa rehnutaan eksoottisissa paikoissa ja otetaan henkeäsalpaavia kuvia. Lehtiä kun lukee niin pää alkaa laskea säännönmukaisuutta aika äkkiä.
    Akateemiseen kirjakauppaan vaan

4. Eiköhän lomakuvauksessakin ole kyse silmän ja aivon työstä, joka toteutetaan kameran riittävällä teknisellä hallinnalla. Jos osaa kuvata, osaa ottaa myös lomakuvia.

Joku Eiffel-torni nyt tietty on tolkuttoman vaikea kohde, jos meinaa jotain repäisevää saada, koska on niin kuvattu ja tunnettu. Itse ottaisin sen tolpan ihan vaan dokumenttina ja hakisin jostain muusta aiheesta enemmän. Toisaalta, jos kyseessä on loma, niin en kyllä älyttömästi stressaisi niistä lomakuvista, vaan ottaisin niitä lomafiiliksellä. Kai sekin kuvista saa näkyä.

5. Yks on tietty että ottaa mukaan paljon Velvia 50 stä. Sillä näyttää paskatkin lomakuvat hyviltä ,)

6. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

Linnun kanssa tässä olisi saattanut olla "sitä jotain", tai ehkäpä ei..;) Noh, mielikuvitus on rajana myös lomakuvissa. Toisaalta on ihan hyvä muistaa ottaa oikeita lomakuviakin taidepläjäyksien välissä..

7. Jätä puoliso/kumppani kotiin ;) Itse olen ainakin huomannut, että perherauhan säilymisen kannalta on paras, ettei lomalla käytä kovinkaan paljoa aikaa kuvaamiseen tai eteenkän yhden kuvan ottamiseen. Itse suosin tuota Fangion vinkkiä, eli löysin rantein. Roskaahan niistä kuvista pääosin tulee, mutta kivoja muistoja kuitenkin ja ei mene loma pilalle. Sitten onkin eri asia jos lähtee "kuvauslomalle" jonnekkin. Siihen tuo Juhan kirjavinkki osaa varmasti antaa hyvät eväät.

8. Totta ;-) Kaikki keskittymistä hajoittava haittaa kuvaamista -ja kaikki kuvaaminen haittaa lomailua.
    Minulla on muutamia Eiffelkuvia, mutta varsinaisia three thumbs-up -kuvia ei oman kokemukseni mukaan kannata alkaa väkisin pusertamaan, voipi jäädä lomamieli alhaalle..
    eiffeli

9. JPu

JPu Well-Known Member

5 476
    219
    63
    Tässä kun olisi suosiolla heivannut tuon Eiffelin helkuttiin ja keskittynyt tuohon oleelliseen, niin vau, olisi taatusti tullut laatukamaa korjattua talteen.... (vähän tukossa tummat vaatteet, kun tuota pakollista tornia piti mahduttaa samaan kuvaan, upeasti liikuttaa tuuli hiuksia :)

ps. orry, Osku, mallia ei saanut kehua, mutta oli pakko ;)

10. Retku

Retku Active Member

1 496
    0
    36
    Hyvää pohdintaahan täällä saatiin aikaan. Lähinnä mietityttää, miten kuluneimmista aiheista saa vielä jotain irti, kun tuntuu, että kaikki erikoisemmatkin tavat lähestyä kohdetta on jo liian monesti käytetty. Pitäisikö suosiolla napata se kliseinen "minäkin kävin täällä" -kuva ja keskitty muuten kuvaamaan jotain aivan muuta?

11. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Unohda kiire ja vietä päivä kiinnostavan kohteen lähistöllä, vaikkapa katukahvilassa istuskellen, kohteen olemusta ja ympäristöä havainnoiden. Vaikean aiheen kyseessä ollen varaudu useampaan päivään ;-)
    Hyvä lomakuva ei välttämättä ole mitenkään erikoinen mutta kuvastaa kohdetta tavalla jota mielellään jälkikäteen katselee.