Eli onko täällä vielä jotain eloonjääneitä, joka on joskus valmistanut kehitteitä/kiinnitteitä raaka-aineista? Hedgecoen -valokuvaus- kirjassa oli tarkkoja valmistusohjeita erilaisille filmi, -ja paperikehitteille. Perässä oli tarkat selostukset mm. rakeen koosta jne. Hienorae, ja varsinkin erikoishienorae kehite on niin kallista, että tulisiko kenties halvemmaksi tehdä sellaiset itse? Entäs apteekkarit.. ostin oulusta joulun jälkeen etikkahappoa ja senkin kanssa sai jo vääntää iät ja ajat. Vaikuttaako tämä itsemurhapommitusten aika jotenkin valokuvausharrastustoimintaan, vai saako apteekista listassa esitetyt tarvittavat aineet?
Käsittääkseni hopeavedos toimii Tampereelta käsin... jos sieltä ei löydy niin sitten: http://www.photoformulary.com/DesktopDefault.aspx Itse en ole ainakaan pariinkymmeneen vuoteen sekoittanut litkuja itse, enkä siis ostanut tuolta, mutta on varsin laaja tuotevalikoima. Tosin eivät ilmeisesti pysty kaikkia nestemäisiä aineita ulkomaille toimittamaan.
Itsekkin joku aika sitten ajattelin kokeilla itsesekoittelua. Taisi kaatua siihen, että aineiden hankinta menee liian vaikeaksi. Kyllähän kaikkea Suomestakin saisi, mutta sitten pitäisi hakea lupia jne. Jos ulkomailta tilaa, niin kannattaa kyllä ehdottomasti varmistaa vaikka tullista, saako ainetta noin vaan maahan tuoda. Oli kyse nesteestä tai kiinteästä aineesta. Käytännöt ja säännökset vaihtelee paljon maakohtaisesti, eikä kannata välttämättä myyjän lupauksiin luottaa.
Kaikki paperisävytteet olen aina itse valmistanut raakakemioista. Samoin aikoinaan ekat PMK Pyro-satsit ja monet muutkin filmikehitteet. Kaksikylpy - D-23 esimerkiksi on aivan sikahieno kehite ja helppo valmistaa. Tapanani oli aikanaan hankkia ainekset Oulun Yliopiston Apteekista mutta saahan niitä muualtakin. Myöhemmin duunipaikkani laborantit tilasivat minulle mitä vain tarvitsin. Viimeaikoina ei ole tullut paljoa sävyteltyä vedoksia ja kehitteenäkin toimii ihan kaupasta ostettu PMK.
Minäkin olen pariin otteeseen syanotypiaan tarvittavia kemikaaleja hankkinut Yliopison Apteekista, kaupunkina tosin Tampere. Yleensä suoraan varastossa ei ole ollut tarvittavia aineita, joten niitä on joutunut odottelemaan n. viikon. Olen sitten tavaran saavuttua itse käynyt sen noutamassa Hämeenkadulta, mutta viimeisimmällä kerralla selvisi että heillä on olemassa jonkinlainen toimituspalvelukin, jossa kaman voi tilata tietystä puhelinnumerosta ja toimitetaan kerralla perille. Ilmeisesti tuo on kuitenkin lähinnä yrityksille tarkoitettua palvelua. Liekö sitten henkilökuntakaan aina aivan ajan tasalla kun eivät heti tuota tarjonneet. Työnantajan toimesta minäkin olen noita ostoja tehnyt, joten hinnoistakaan ei sitten ole jäänyt kunnolla mielikuvaa. Kerran olen YA:lta hommannut ihan yksityishenkilönä isopropanolia. Silloinkin tavaraa piti odottaa koska se piti "tilata". Silloin piti täyttää joku paperikin mihin tuli omat yhteystiedot ja syntymäaikakin, en muista oliko muuta. Voisi melkein veikata että kyllä niillä oli tötsä siellä hyllyssä kaiken aikaa mutta paperini vain kävi poliisilaitoksella. ;D
http://www.fotobrenner.de/default.a...4478&UG=749&UE=14,76&MENPRO=3&MZW=2237&SON=10 tuosta saisi erinäisiä kemikaaleja. http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00D76B&tag= http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00Faxk&tag= Kahvikehite, ei tarvi erikoisia tai myrkyllisiä kemikaaleja. Jälkikään ei hirveästi häpeä monille varsinaisille kehitteille
siis mitä helvettiä... kahvikehite.. tuota kemikaalia tulee nautittua päivän mittaan aina sellaisia satseja, että jos se kehitteenä käy, niin sylkäisy patersoniin riittänee..
No niin-pä! Voisinpa melkein sanoa että kertokaa lisää. Äh, voisiko pitkät linkit samalla pätkäistä? Ainakin rupukokoonpanoilla joutuu näemmä vierittelemään vaakasuunnassa. Which isn't nice.
Onko tuohon kahvikehitteeseen olemassa jotain ohjetta jossain päin maailmaa, siis esim. kuinka tehdä tuo kahvi, että tulisi tarpeeksi vahvaa ja kuinka pitkään kehitellään mitäkin filkkaa.
Menee hiukka ohi, mutta apteekkien linja on älyttömän tiukka nykyisin.. Etikkahapon tilalta olen käytellyt alkon valmistamaa 10% etikkaa jota saa kaupasta ja lantrannut sen sitten filmille 0,7% ja paperille 1% -liuokseksi...