Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Useampi laaka menee kerralla vaikka Jobon 2500-sarjan tankissa 2509-spiraalilla tai 3000-sarjan purkeissa. Yksi 2509 spiraali vetää 6 kuvaa, useampi spiraali tietysti enempi. Tekevät monet altaissakin useampaa kuvaa ja monia muitakin vaihtoehtoja löytyy hommaan. Minuakin hirvitti filmin hinta joskus. Fieldin hankinnan jälkeen huomasin aika äkkiä, että kuvaan sillä muutenkin hyvin hitaasti ja huolella harkittuja tai etukäteen mietittyjä kuvia. Ainakin mulla kuluu filmiä näistä johtuen yllättävän pieniä määriä ja kuvat ovat sen verran laadukkaampia ettei filmin kuluilla ole minulle juuri mitään merkitystä. Tietysti joku 8x10 näppäilykamerana olisi toinen juttu
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Joo, jos kokonaisuutta katsoo, kamojen, labbiksen ym kuluja, ei se mutamam laakan hinta ole mikään oleellinen kustannus, enneminkin bensa kun reissuaa ja rahtaa kamoja pitkin saloja ja tietenkin labbis, vuokra ja sähköt, nuo kuivurit, kuivauskaapit ym kun muutta noi kilowatit lämmöksi. Mulla tietysti vaikuttaa se kun "braketeeraan" aukkojen lisäksi filkkoja, kuvaan aiheet yleensä vähintäin normaal 400 Pro ja infrapuna 400 laakafilkalla, joskus myös Astia 100 laakafilkalla, onneksi lopettivat ton R3 laakafilkan, ettei tule enää houkutusta valottaa sitä 50 asa- 400 asa ja 1600 asan mukaan ja sitten kehittää aina kolme eri satsia. (R kolmosta saa edelleen kino ja rullamatskuna)
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Tuota ajattelua olen aina ihmetellyt. Kun persaukinen maksaa työhoneen vuokran, uusien härpäkkeiden osamaksut, auton huollot ja dieselit käyttömaksuineen ym..., niin millä perkeleen rahalla ne filmit kehityksineeen saisi maksettua. Kustannushan on pieni, verrattuna tuohon kokonaisuuteen, mutta kun ei sitä rahaa siten enää ole sen kokonaisuuden saatua hankittua. kapa
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Ala ajaan taksia, kuten minä, siitä saa oikeaa rahaa, kuntaas lehdille kuvatessa ei saa muutakuin jatkuvaa kommenttia siitä että on liian kallis ja hintataso on nyt sejase,,,
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Polttoainekulu on osuva vertaus mun kulurakenteesa. Viimeksi fieldiä ulkoiluttessa tuli kierrettyä 200km lenkki ja kuvasin kai neljä ruutua (säästeliäs valottaa oikein, niin ei tarvitse haarukoida . Filmikulut olivat minimiosassa tuota kokonaiskuluista. Tietysti jos raha olisi ollut tosissaan tiukalla, en olisi lähtenyt autolla vaan tehnyt patikkareissun ja tilanne olisi toinen. Kehitys mv-puolella ei ole kovin kallista. Impexiltä APH-09 9e/litra (rodinalia vastaava) ja vaikka 1+100 laimennos käyttöön. Purki riittää aika pitkäksi aikaa Tuliskohan tästä reilu 2 st/kuva vaikka jobon 2521 purkilla käänneltynä (1,2l litkua kuudelle kuvalle). Kiinnitekulut toki tuon päälle määräävät todellisen kokonaiskulun. Shanghai-merkkisenä saa myös 4x5 mv-laakaa tosi edullisesti eBays:tä, joskin laatu voi hieman vaihdella ymmärtääkseni. Tuo aph-09 kehitteessä on melko edullinen yhdistelmä. Filmikuluja voi laskea myös kuvaamalla rullafilmiä sopivassa perässä. Etenkin värikuvissa saa tällä kuluja alas, joskin perään joutuu sitten investoimaan. Diapuoli taitaa olla suoranainen mahdottomuus laakana, jos raha on oikeasti tiukalla. Muutaman euron laaki ja toinen mokoma kehityskuluihin on helposti ylivoimainen kulu, etenkin haarukoituna.
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Laakadioilla E-6 kotikehitys varmasti tuleekin jo todella harkintaan. Ei se silti vielä ihan ilmaista ole, mutta kehityskemiat vie sopivasti hankittuna n. euron / laaki jos kemiaa kuluu kinofilmin/rullafilmin verran. En mäkään filmissä pihtaa, kuvatessa. Ostan vaan sopivasta paikkaa että raaskii sit kuvatakin .
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Vähän vanhaan viestiin vastaus, mutta menkööt. Sanoisin näin puuseppänä Abachin olevan ehken liian pehmonen ja hepponen puu kameraan (voin olla väärässäkin, vaikken sitä usko). Saattaa olla aika lyhytikäinen laite se. Lämpökäsittely vielä haurastuttaa puun ja tuhoaa solurakenteen. Kyllä kameran pitää olla kovaa ja kestävää puuta, koivu on ihan pehmosimpia harkitavissa olevia kamerapuita. Tammi, vaahtera, mahonki, ruusupuu, jne ovat oikeita valintoja. Jos on vermeet puuntyöstöön, niin puulaji on aikalailla yhdentekevä työn kannalta. Lopputulos on kitenkin sitten aina parempi, kun on kestävä puu. Eikä kameranverta kovaa puuta niin hirviästi maksa.
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) kamera on työstettyä alumiinia, joka on mustaksi eloksoitu, ulokkeen kahva on päällystetty kellertävällä lämpökäsitellyllä abassilla ilman lakkausta, mutta kiinnitetty kuusiokoloruuveilla ja muttereilla aluminirunkoon. laitan kuvaa kunhan on valmis. Prontor Professional #3 ja siihen sovitettu Nikkor bajonetti on jo valmis, hasselin kasetinkiinnikkeet tilattu. kohta on työstövaiheen aika. Siis kameraa ei tehdä puusta, vain kahvan pinnoite.
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Ai se oli pelkkä kahva, kun oli sitä abachia. Kylhän se sitten on ihan hyvä. Mää kn ymmärsin aluksi, että koko kammera. Pitäisköhän opetella lukemaan.
Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin) Jos löytää hyvää, kunnolla kuivunutta saarnea on se hieno materiaali. Oikein työstettynä erittäin kestävää; Puun syyt kuin luotu veistoon, ohuillekin muodoille. Vaahteran juuriosaa olisi myös syytä harkita. Ps. Minäkin unelmoin isosta kamerasta, ei vain ole nykyiseellään, työhuonetta käytössä :{ - E