Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 1 Toukokuu 2006.

1. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Nyt on Bulldoggi valmis ! Kiitos kaikille neuvoista.

Kuten kuvasta näkyy, niin hommasin heti "ihan oikean" objektiivin, sulkimen kera. Se on Symmar 135/235mm. Pari testikuvaakin on jo otettu, valovuotoja ei ole. Tarkennuskin vaikuttaisi olevan kohdallaan, mutta pitänee sekin vielä testata, niin on kivempi kuvata kun voi luottaa siihen mitä tähyslasilla näkyy.

Rakentaminen oli mukavaa puuhaa. Ja aikaa kului, kun yritin tehdä niin tarkkaa työtä kuin nyt kotivälineillä pystyy. Ja ihan kelpo kameran tuntuinen siitä tuli. Mutta 1,3kg painoiselta kameralta ei tietysti voi odottaa samanlaista tukevuutta kuin 2 kertaa painavammilta laitteilta. Kyllä tällä alkuun pääsee :)

Niko

2. äyni

äyni Member

414
    0
    16

Kyllähän tuo taitaa kuvaamiseen käydä, mutta älä ulkoiluta kostealla säällä. Mdf ei ole niitä parhaiten kosteutta kestäviä materiaaleja.
    Käytännössähän se on paksua pahvia.

Oma Field-projekti on ihan jäässä, vaikka tällä hetkellä opiskelen puuartesaaniksi, ja täten materiaalia ja välineitä olisi vaikka millä mitalla.

Sen verran olen kyllä edennyt, että olen päättänyt tehdä kameran vaahterasta ja laittaa siihen kirkkaanpunaisen palkeen. Erottuupahan mukavasti tummempirunkoisista ja mustapalkeisista perusmalleista.

3. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Pitääpä panna muistiin, kotona olisi entisöintiä / kunnostamista odottamassa puinen 13x18 lasilevy-Derogy 1800-luvun loppupuolelta :) Mutta ei tästä projektista vielä sen enempää ;)

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Oma rojektini on lähes kirjaimellisesti jäässä, kun ei ole tuota nikkarointitilaa ja ulkona ei oikein viitsi näillä keleillä nikkaroida :p

5. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Olkkarissa on hyvä nikkaroida. Voi kattella samalla uutisetkin työn keskeytymättä.

6. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Voishan tuota yrittää myydä hallitukselle siten, että sirkkelistä ylijäämäpalat voi polttaa sitten kakluunissa. Mutta jostain syystä epäilen, ettei onnaa. :p

7. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Ja ihan takuulla onnaa kun suljet kaikki muut lämmitysvehkeet. Sirkkelöit ihan muina miehinä vaan ja heittelet hukkapaloja tasaseen tahtiin uuniin palamaan. Välil vaan pitää muistaa kysyy, että lämmitetäänkö vielä. Loppuillasta paistat hiilloksilla rouvalle makkaran niin romantiikka on valmis ja nikkaroinnit voi jatkuu huomennakin. Yöks tietenkin laitat taas salaa muut lämmöt takas päälle ja elvistelet aamul miten hyvin lämmitit pirtin. Siinä se ja homma toimii.

8. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Olen lueskellut Largekameran rakentelujasi, hmm... mielenkiintoista.
    Minulla voisi olla apu sinun palje ongelmaasi. Minulta löytyisi Uusi Linhoff Colorgardanin Täydellinen
    etukehys lautoineen ja palje vain keskiputki ja takaosa puuttuvat.Kameran formaatti on 13x18cm,
    mutta palje on kanttiinsa 21cm. Tämän voisin "myydä" sinulle 10 eurolla + rahti(posti).Pääsisin
    kerran lounastamaan kameran myynti rahoilla. Jos kiinnostaa niin soita 0400-783946 tai yv.

9. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Niko,

Hienon kameran teit. Ja sitten ne tyhmät kysymykset: paljonko meni työtunteja osapuilleen, paljonko rahaa?

T. Kerkko.

10. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Kiitos.

Työtunteja ei tullut laskettua, arvioisin noin 30-40h. Jostain muistaakseni luin että tämän kasaa kahdeksassa tunnissa  :O  Tiedä sitten minkälaista jälki on siinä ajassa kasattuna... Rakennus-sarja rahteineen maksoi 270€. Liimat ja maalit maksoi noin 20€. Työkaluja ei tarvinut erikseen tätä varten ostaa, vaikkei kummoisia kaluja kotona olekaan. Jonkinmoinen pora kun on ja pari puristinta, niin homma hoituu. Rakentaminen tapahtui kerrostalokaksion olohuoneessa  :)  Ajoittain pölyä oli jonkinverran ilmassa...

Niko

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Onnea vaan kameralle. Minusta se näytti hienolta. Ööö. saako olla tyhmä ja kysyä, minkälaiselle negalle kuvaat tuolla, vai onko se paperia? Kehitätkö negat/paperit itse, vai saako ne liikeessä kehitettyä? Sais tosta kamerasta kuvia olla näkyvissä enemmänkin.

12. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Kuvaan 4x5 tuuman mustavalkofilmille. Tähän kameraan käy sellaiset ihan standardi "film-holderit" (saakeli kun ei edes tiedä osien suomenkielisiä nimiä...). Myös ainakin jotkut rullafilmiperätkin sopii tähän, jos haluaa kuvata vähän halvemmalla. Filmit kehitän itse, kehitteleehän ne liikkeissäkin, se taitaa kyllä olla aika kallista. Paperille kuvaamistakin olisi aikomus kokeilla kameran mukana tulleella neulanreikä -objektiivilla. On siitä kamerasta pari muutakin kuvaa:

http://www.kolumbus.fi/niko.koskela/bulldog_2.jpg
    http://www.kolumbus.fi/niko.koskela/bulldog_3.jpg
    http://www.kolumbus.fi/niko.koskela/bulldog_4.jpg
    http://www.kolumbus.fi/niko.koskela/bulldog_5.jpg

Niko

13. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Olisi mukava nähdä myös tuloksia, jos viitsit esille laittaa :)
    Omakin kameramaku suuntautumassa suurempaan päin tässä... :p

14. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Eipä taida tulokset päätyä digimuotoon. Liian hankalaa ja "turhaa" on se  ;)

Niko

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ei se nyt niin hankalaa ole, teet negasta pinnakaisen ja skannaat sen....

16. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Ei oo skanneria  :) Pitää katsoa, jos jaksaisi joskus jotain "skannata" digikameralla, kuvanlaatu silleen on kyllä surkea. Ja jos haluaa muuta kuin surkeaa, niin se menee taas jo hankalaksi. Eli digikuvien puuttumisen oikea syy on LAISKUUS  ;)

Niko

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No hei, mä myyn sulle skannerin halvalla, jolla saat skannattua pinnakkaiset....
    Sanotaan nyt vaikka 30,- + pk.
    Canonin sellanen lituska skanneri CanonScan 1220U

18. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Jos ei mene kaupaksi niin mä voin ostaa.

19. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Kiitos tarjouksesta. Mutta ei kiitos, en ole aikeissa hankkiakaan skanneria.

Niko

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Selevä, myyty pikkuteemulle, lyhennämme sillä velkaa :)