Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 1 Toukokuu 2006.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Jalusta alkaa olla valmis, sain ruuvattua jo kuulapään kiinni ja jalat ovat paikaallaan, ainoa mikä puuttuu on jalkojen kiristäminen sopivaan korkeuteen. Kuvia sitten illemmalla, kun pääsen omalle koneelle.

EDIT: Typot pois

2. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    No niin, nyt alkaa olla valmisa, paitsi toi kiristys, joka ei sitten toiminutkaan niinkuin kuvittelin. Eli mietintämyssy päähän sano.

Mutta tässä vähän kuvia siitä miltä värkki näyttää.

3. Mitenkäs tuo kamerarojekti mahtaa jaksella tätä nykyä?

4. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Tässä on ollut hieman loma päällä, mutta nyt on taas virtaa, ja huomenna jatkuu. Sen verran täytyy sanoa, että nyt alkoi se haastavin homma, se takalaudan jälkeiset osat.

5. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Nyt laitoin oman projektini liikkeelle.

En millään osannut päättää millaisen 4x5" kameran oikeastaan haluaisin, niin päätin rakentaa ensimmäiseni (Nikoneka ;) tämmösestä rakennus-sarjasta:  http://www.pinholesolutions.co.uk/camera_kits.htm

Pitäisköhän siihen heti hankkia objektiivi, vai aloittaisko vaan tuolla neulanrei´ällä ? Ainaskin suurennuskoneeseen pitää hankkia 4x5" negapidin.

Niko

6. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Katoinko mä oikein, et hinta oli 160£ ??

Niin joo, ja onnea rojektiin....

7. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Jos tarvitset objektiivia ja haluat pysyä budjettiratkaisussa, niin repro-objektiiveja on aina silloin tällöin liikkeellä lähes ilmaiseksi. Laadukkailla rompetoreilta löydetyillä reprolaseilla (vaikkapa Apo-Ronar tai G-Claron) hinta-laatu -suhde on kohdallaan.

Niin no, jos niistä jotain huonoa haluaa etsiä, niin valovoima ei ole mikään päätähuimava (f:9 ja sitä rataa) ja suljin puuttuu - tähän yksi ratkaisu on hidas filmi, reipas himmennys ja huopahattu sulkimena, ellei sitten rupea etsimään irrallista suljinta. Aika moneen reprolasiin saa kiinni normaalin Compurin tai vastaavan - esimerkiksi 150/9 G-Claroniin sopii #0 Compur tai Moskovasta irroitettu Moment (joka on aika tarkka kopio #0 Compurista).

8. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Jep, oikein katoit. Ei kallis. Ainakin kuvissa (joltain sivustolta löysin parempiakin kuvia vehkeestä) sen metalliosatkin näyttää ihan kelpo tavaralta. Eikös jo palje maksa puolet tuosta, jos semmosen ostaa valmiina "omatekoisempaan" projektiin ?

Niko

9. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Joo. Taidanpa pitää hinnan kurissa tässä vaiheessa, mutta suljin olis kyllä ihan kiva "lisävaruste" heti alussa. Eiköhän joku objektiivi löytyne vaikkapa Ostetaan -palstan kautta, sitten kun se alkaa olla ajankohtaista. Toki kaikenmoisia vinkkejä aiheesta otetaan vastaan.

Niko

10. kts

kts Member

159
    0
    16

Ja minä voin tarjota ilmaiseksi yhden 150mm reprolinssin (Eskofonikohan se oli?) jos vaan löydän sen jostain (mielellään noudolla Helsingistä niin ei tartte pakkailla) - ei suljinta ja melko muovinen muutenkin jos muistan oikein mutta kyllä sillä kai kokeilemaan ainakin pääsee.

Mulla pitäis olla jossain jokin View Camera -lehti tms. jossa oli tuosta Bulldogista juttua - voin skannata huomenissa ja laittaa spostissa jos haluat.

Vinkkinä voisi todeta että kannattaa kuitenkin harkita tuollaiseen ~$600 Shen Haoon vertaamista jollet jo aiemmin tsekannut (Pikkuteemun linkit)

11. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Kiinnostaa kyllä Bulldog-juttu. Jos jaksat skannata, niin otan kiinnostuneena vastaan osoitteessa  nikokos_at_gmail_dot_com

Tuon LF -muotokuvaus keskustelun olin missannut ihan kokonaan. Tachiharaa ja Shen-Haota silmäilin kyllä joskus, mutta päätin kokeilla ensin askartelua, kävi miten kävi.

Niko

12. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43

Minkäslainen se focusing -cloth (mikä tuo on Suomeksi ?) pitäisi olla ?
    Kohtuullisen valotiivis tietty. Kuinka iso ? Valkoinen päältä ja musta sisältä ?

Niko

13. kts

kts Member

159
    0
    16

Halvin lienee sopiva musta t-paita tai vastaava, säästä ja asusteista riippuen voi heittää vaikka vain takin liepeen/hupun pään yli. Kaupallisia vaihtoehtoja löytynee maailmalta velcroilla, painoilla ja kuminauhoilla varustettuina laidasta laitaan (erilaisia huppuja, suorakaiteita, jne). Tuo musta/tumma sisäpuoli on ihan hyvä nyrkkisäännöksi, vaalea ulkopinta voi auttaa auringossa pitämään sisuksen viileämpänä varsinkin jos aikoo viihtyä sen alla pidempään. Jotkut suosivat myös kirkkaan punaista ulkopintaa ihan senkin takia että erottuvat paremmin jostain tien varresta (lue: ettei kukaan aja niin helposti päälle). Esim. YouTubessa on (mainos-/)opetusvideo jossa näkyy yksi esimerkki käytöstä, Intro to Large Format Photography with J Brunner.

14. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Sori jos pahasti rikon tämän palstan sääntöjä, mutta kun olen tätä topiccia mielenkiinnolla lukenut. (Itsekin aikoinaan haaveilin DIY Ison koon kamerasta.) Eli, kun huuto.netissä tuli tällainen vastaan niin aattelin että pitää kai tästä kertoa. Olisko tuossa sosialisoitavaa osaa? HV:sta en tiedä, hintaa ei ainakaan vielä pahasti.

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kiitos vinkistä, toihan näytti aika hauskalta vermeeltä. Kyllä siitä varmasti olisi jos nyt ei heti kuvauskseen, niin ainakin sosialisoitavia osia.

16. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Ei tuommoista varaosiksi pitäisi huutaa, kun on säilynyt noinkin täydellisenä näihin päiviin asti.

Vähän sama kuin käyttäisi Doren perheraamatun ensipainoksen kuvia joulupaketin kortteina.

17. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Kappas. Siinä näyttöis olevan suljinkin vai katoinko ihan väärin. Hmm toi olis kiva hyllyssä.

18. Vs: Tee se itse Ison koon kamera (kysymyksiä ja vastauksiakin)

Juu se irtopalikka saattaa olla suljin tai sitten ylimääräinen himmennin.

Tuossa paketissa on näköjään kaikki oleellinen mukana paperinegan pidintä myöten. Tuollaiset kamerathan toimivat niin, että ensiksi otetaan kuva paperinegalle, nega kehitetään kameran sisällä (huom. valotiivistetyt kädenreiät), nega otetaan ulos ja kuvataan positiiviksi seuraavalle paperille joka sekin kehitetään kameran sisällä.

19. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Päädyin arvaamaan suljinta tuon langan perusteella, joka näytti lankalaukaisijalta, mutta se oli arvaus. Juma, tuossahan olisikin hyvä jurrikamera!

20. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Vau, no sitten. Tätä täytyykin harkita oikein kunnola.