Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tee-itse 4x5/9x12 kamera

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana äyni, 4 Huhtikuu 2006.

1. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Onko kukaan täällä rakentanut itse ison koon kameraa?

Himottaisi alkaa väkertämään moista. Olisi kiva kuitenkin ensiksi saada kokemusperäisiä kommentteja aiheesta.

2. jyrik

jyrik Member

805
    0
    16
    Juu, aihe tosiaan kiinnostaisi minuakin - ja noin yleisemminkin kaikki kamerarakenteluvinkit "puuta, kameraromua & autotalli"-näkökulmasta.

Esimerkiksi: Vaikka objektiivin aukkoineen saisikin väkerrettyä niin mistäs sitten suljin, jolla saisi edes jokseenkin luotettavia valotusaikoja. Vai onko tyydyttävä rannekelloon ja mustaan pahvinpalaan?

3. Anonymous

Anonymous Guest

Olisiko siis tarkoituksena rakentaa myös objektiivi ja suljin vai pelkkä runko? Kannattaa aloittaa ihan pelkän rungon rakentamisesta ja ostaa siihen objektiivi ja suljin, paitsi tietenkin jos tekee neulanreikäkameran. Tosin jo väkisin haluaa itse alkaa suljinta tekemään niin siihen löytyy netistä ohjeita. Vanhoja isonkoon kakkuloita saa netistä sen verran halvalla että ei oikein kannata lähteä kokeilemaan mitään omia linssikokeiluja. Niin ja tuon mustan pahvinpalan sijaan oikeaoppinen tapa on käyttää hienoa mustaa hattua. :)

4. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Minä haluaisin rakentaa vain field-kameran rungon. Hieman tähän tyyliin:
    Handbuilding 4x5 folding camera

Piirustuksia saisi ostaa 10-20$ hintaan, tai sitten pitäisi tehdä itse. Minä lhinnä kaipailen tähän hätään moisen urakan läpikäyneiden kommentteja.

Edit: Poistettu linkki kirjaan joka käsittelikin palkin rakentamista. Minä haluan tehdä Fieldin, en palkkia.

5. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
  6. kts

kts Member

159
    0
    16
    Heittelenpä muutamia linkkejä joita on tullut kerättyä talteen.

Bensaa liekkeihin... The Vertical Banquet Camera Project.

Palkeiden tekemisestä esimerkiksi: Construction of a Square Camera Bellows ja Welcome to DIY bellows page.

Tähyslasin tekemisestä How To Ground Your Own Glass.

APUGin keskusteluryhmä Camera Building & Modification tarjonnee lisää ideoita ja infoa.

Lisäksi hiljattain on tullut markkinoille tee-se-itse kamera (valmistajana käsittääkseni Camera Bellows). Tuota on taidettu esitellä ainakin "View Camera" ja "Black & White Photography" lehdissä. Tuo View Camera lehden numero minulta saattaa jopa löytyä kotoa. Pikainen haku tuotti seuraavat hitit:
    APUG keskustelua kamerasta ja "The BULLDOG 5x4 Self Assembly Camera Kit".

Hankalimmat osat rakentelussa tuntuvat olevan palkeet ja takalauta (negatiivi ja tähyslasi pitää saada samaan tasoon). Juttujen perusteella monet päätyvätkin tilaamaan palkeet teetettyinä ja aika yleistä on poimia tuohon takaosaan jokin valmis ratkaisu, esim. vanhasta Sinarista.

Edit2:
    Erillisistä sulkimista joita voi sovitella joko linssin eteen tai taakse voisi tietysti mainita Sinarin ja perinteisen Packardin: Packard Shutter ja Gordon Coale Weblog Entry - 06/05/2005. Noita on aikojen saatossa soviteltu varmaankin lähes kaikkeen. Tässä esimerkiksi Sinarin suljin sovitettuna 8x10 Deardorffin eteen. Ja lisätään vielä Bob Fowlerin sivut koskien Packardia Part 1, Front Mounting ja Part 2, Building a Box Lens Board for the Packard.

7. vanhassa sudenpentujen käsikirjassa oli muistaakseni ohje "kenkälaatikkokameran" valmistuksesta. :)

8. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Niin taisi olla, pitäisiköhän kaivaa esille :D

Sitä tietä on jo jonkin aikaa kuljettu. Tämän hetken lempivalokuvausvälineeni on postin pahvilaatikkoon rakennettu rullafilmillä toimiva neulanreikäkamera.
    Mutta pahvi tympii rakennusmateriaalina, ja kun kerran alkaa tekemään puusta jotain, voi yhtä hyvin tehdä jotain prameampaa, kun tuskin taidot ihan heti loppuu kesken. Ja jos loppuu niin sitten opetellaan lisää.

9. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16
    Hohoo! Kävitkös Foto Saarisella kehittämässä rullafilkan tässä pari viikkoa sitten? Kamera kuulostaa aika tutulta...

Pannaanpa oma panos pöytään kanssa:

Fotomik PH-1
    Neulanreikä.

10. äyni

äyni Member

414
    0
    16
    Minä se olin, kyllä.

Tuokin kamera tuli jo nähtyä, kun etsiskelin suurenkoon kameran tehneitä kuukkelilla. Tuossa on tyyliä, kuten myös turkkilan kamerassa.

Oma mieli vaan vetää suuruudenhullumpien projektien pariin, Fieldi ois pakko saada tehtyä.