Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tbe-2 JOBO Termostaattikaukalo

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Kimonen, 17 Tammikuu 2007.

Sain suurennuskonekaupan mukana "kylkiäisenä" mukaan kyseisen termarialtaan,käyttöä lähinnä filmin kehityspuolella ,ellei värivedostuksessa  myös(tuskin minulla),ongelma näissä on ,kuten eräs kaverikin totesi , koska ne ei viilennä vaan lämmittävät.Huonelämpötila saisi olla ehkä korkeintaan 19-20  astetta,onko laitteesta vastaavaa hyötyä kehityksessä vai onko lämpötila kehitysessä "sormella kokeilua",toisaalta se ainakin tekee prosessin aina saman lämpöisenä.

1. Vs: Tbe-2 JOBO Termostaattikaukalo

Jos haluat viilentää, on lämmitinkaukalo melkoisen hyödytön, paitsi tosiaan kylmissä huoneissa. Värifilmien kehityksessä sillä voi toki tasata lämpötilaa, kun prosessi on 38C luokkaa. Tässä puuhassa jobon ongelma tosin on epätasainen lämpötila, ymmärtääkseni tuossa ei nestettä kierrätetä mitenkään.

Mitä vain purkkia voi käyttää mun tyyliin. Mulla on muovilaatikossa reilu 5l nestettä (filmien määrästä riippuen 5-10) ja sekaan voi heittää hanasta satunnaisesti kylmää vettä tarpeen mukaan. Suihkulähdepumppu kierrättää mulla nestettä, jotta sekoittuminen (eli lämmön tasaantuminen) on varsin nopeaa. Lisäksi kovasti virtaavassa vedessä myös kehitepullot yms jäähtyvät nopeammin käyttölämpötilaan.

Jäähdytysautomaatti eli nestekierto tai muu jäähdytys ei ole mulla vaivan arvoinen. Vain kesähelteillä saa kylmää vettä lisäillä muutaman desin minuutissa (kova lämpötila ja lämmin vesi). Muina aikoina 2-3 lisäystä riittää pitämään lämmön parin kymmenyksen tarkkuudella koko 10min suuruusluokan kehitysajan.

2. jj

jj Member

310
    1
    16
    Vs: Tbe-2 JOBO Termostaattikaukalo

Tuohan on suunniteltu JOBO:n prosessorien (CPA/CPP/CPE/ATL) kaveriksi sille varalle, että jos prosessoi niin paljon kerralla ettei varsinaiseen prosessoriin mahtuvat litkut riitä, tuolla saa lisäsatsin esilämmitettyä.

Minulla oli TBE eli aikaisempi versio ilman tuota kakkosta. Siinä oli erona tuohon sellainen iso kehityspurnukankin kokoinen reikä siinä kannessa, eli sitä pystyi käyttämään köyhän miehen prosessorinakin. Tuli sillä muutama satsi Tetenalin kemioilla C41:tä tehtyäkin, laittamalla normaali kehityspurnukka siihen reikään ja agitoimalla purnukan tappia pyörittelemällä.

Lämmön säätö oli tietysti vähän epämääräinen, mutta kun sen nupin sai oikeaan asentoon ja jaksoi odottaa riittävästi lämpöjen vaikoitumista, pysyi se kohtuullisen stabiilina. Varmaan samaa luokkaa kuin noissa varsinaisissa prosessoreissakin eli ainakin puolen asteen sisään ne heittelyt jää, ellei paremminkin. Lämmitin on kuitenkin melko heikkotehoinen, vastus ulottuu koko astian pituudelle ja päällä on kansi joten ei siinä mitään hirveitä lämpögradientteja pääse muodostumaan. Ainakaan huoneenlämmössä käytettynä. Kylmässä autotallissa voi olla eri juttu.

Mustavalkoisessa tuota ei tullut koskaan käytettyä. Jos käyttää, niin kannattaa varmaan kalibroida prosessi jonnekin 24 asteen tuntumaan.

3. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Mulla on tuo TBE-2 sellaisella kannella, jossa on paikka kehityspurkille ja kemioille. Siis mustavalkoisen filmin kehittämiseen. Ihan mainio vehje, kun huomioi muutaman puutteen, jotka tässä tulikin mainittua. Eli vettä kierrättää akvaariopumppu ja kehitykset on kalibroitu 24 asteeseen. Lisäksi termostaatin tarkkuus on vähän sitä sun tätä eli kehitysten alussa voi joutua pieneen hienosäätöön.

4. Vs: Tbe-2 JOBO Termostaattikaukalo

Tuohan on lapsellisen helppo modifoida mieleisekseen,vanha kansi nevadaan ja lasikuidusta tai vesivanerista voi tehdä mieleisensä aukot kanteen .,laitoin muuten myyntiin koska en tarvitse sitä ,en harrasta värivedoksia tms,tavara tuli  erään kaupan yhteydessä.

5. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Semmosella isolla jobolla saa kokemukseni mukaan lämpötilan pysymään 0,1c tarkkuudella,
    niissä on n 20l vesihaude. Se on riittävä ihan mihin vaan. Jäähdytys onnistuu esim kun laittaa pulloon jääpaloja. Väriprosessointiin noi on tarkoitettu. Sitä termostaattia ei ole varsinaisesti tarkoitettu
    pitämään absoluuttisen oikea lämpötila, sen voi mittarilla ja silloin tällöin pitämällä lämmitystä päällä
    säätää erittäin tarkasti, ainakin noissa cpa/cpp peleissä.