Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lian poisto negatiivista

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana mungiisi, 20 Lokakuu 2010.

1. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16
    Kävipä tässä niin, että negatiiveihin oli jäänyt pisaroita. Niiden jättämät jäljet ovat suhteellisen ikävän näkösiä. Käytin loppupesussa Ilfordin Washaidia. Onko mitään keinoa miten poistaa niitä jälkikäteen negatiivista (ei digitaalisesti)? Negatiivit olen yleensä vetänyt sormien välistä, mutta kosteutta jää pinnalle aina hieman... Miten sen voisi välttää?

2. 3js

3js Member

686
    0
    16
    Vs: Lian poisto negatiivista

Vedä max 2X sormilla, siinä päätarkoitus on saada se emulsio puoli tipattumaksi. Kiiltävälle puolelle voi käyttää vaikka vessapaperia. Otat aina uuden kuivan puolen kun alkaa irtoamaan partikkeleita paperista. Ei itseasiassa haittaa vaikka jäiskin siihen pinnalle, ne lähtee puhaltamalla kuivuttuaan irti. Mutta emulsiopuolelle ei parane ...

3. Vs: Lian poisto negatiivista

Filmejä voi ihan hyvin huuhdella uudelleen vedellä. Itse aina silloin tällöin sähellän pimiössä vesipisaroiden kanssa niin, että negoihin tulee roiskeita, tai ne jopa tarttuvat toisiinsa. Eikun huuhtelua hanan alla ja varovaista hinkkausta jos tarve vaatii. Lopuksi kostutusainetta. Itse olen jättänyt kaikki sormipyyhkäisyt kokonaan pois. Tasaisinta tulee kun käyttää ilfotolia (tms) ja antaa veden valua itsekseen pois.

4. Dramo

Dramo

111
    0
    0

Ei ikinä vessapaperia millekkään puolelle, tai lähellekkään filmiä! Siitä irtoaa pientä kuitua joka vielä liimaantuu kuivuessaan..

5. 3js

3js Member

686
    0
    16

Mä oon nyt tehnyt jotain 50 000 negaa, eikä ole ollut ongelmia. Kummallista... Kuten sanoin, jos sitä kuitua on siinä kiiltävällä pinnalla, se lähtee puhaltamalla pois kun filmi on kuiva. Mutta jos huomaa sitä siinä negan pinnalla kun on pyyhkimässä, niin uusi veto kuivalla liinalla poistaa rippeet. Emulsiopuolelle ei tietenkään. Niin tämä siis pätee lähinnä kinofilkalle, 120:nen on eri juttu.

6. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16

Nyt on kyseessä siis nimenomaan 120, unohdin sen mainita kun ajattelin että formaatilla ei ole väliä. 135 ei tullut sen kummempia valumia... Nuo pisaran jäljet ovat siis siinä kiiltävällä puolella.

7. 3js

3js Member

686
    0
    16

Mä oon vedellyt sormella niin pitkään ettei pisaroita enää muodostu. Eri filmityypeissä on suuria eroja, tais olla Delta se murheenkyyni, josta on vaikeata ottaa kuivumisjälkiä pois. Joskus tulee jälkiä vaikka kuin yrittäis. Filmi kyljelleen, niin vesi valuu paremmin pois. Mikrokuitu liinalla vois koittaa, mutta sen teho kastuessaan heikkenee.

8. pmu

pmu Well-Known Member

2 052
    44
    48

Kuivumisjäljistä kaikissa maailman filmimerkeistä mitä olen kokeillut on selvitty aina pelkällä hellällä hönkäyksellä ja mikrokuituliinalla, mutta Neopan 400 120 filkasta en saanut mitään kuivimisjälkiä pois kirveelläkään.  En edes filminpuhdistukseen tarkoitetulla kemikaalilla. Ainoa vaihtoehto oli pestä filkka uudestaan.