Tarvitsisin uuden koneen (tai ainakin näytön) kuvankäsittelyyn ja olen ajatellut, että onnistuisikohan tässä lyömään kaksi kärpästä yhdellä iskulla? Onko kenelläkään tietoa/kokemusta taulutelevision käyttämisestä hommaan? Siis esim. 42 tuumainen led-tv. Onnistuuko kalibrointi? Kiitos, jos joku jaksaa vaivautua!
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Itse olen ajatellut asiaa viimeaikoina näennäisesti ikäänkuin toisin päin : Kun sekä telkkari ja näyttis on kohta aikansa eläneitä, harkitsen että hankin vain näytön ja katselen telkkaohjelmia sitten siitä. Näin saan -ehken minäkin- lyötyä kaksi surisijaa yhdellä lapasella. - Est Edit: Katson televisiota muutenkin hyvin vähän - n. pari kertaa kuukaudessa.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Toimii Tästä läppäristä 19" katon telkkua, leffoja ja samalla käytän nettiä.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Minulla on kakkosnäyttönä 19" littu-tv ja ainakin tuossa on värit ihan berberistä käytti siinä mukana tullutta väriprofiilia tai ei. Siinä ei auta mitkään säädöt edes omasta mielestä hyvän tv-kuvan näkymiseen saati sitten kuvankäsittelyn kannalta. Kyllä siitä thumbnaileja kattelee, mutta ei sillä kuvia voi säätää. Noitakin liene eri laatuisia ja tuo on edullisimmasta päästä. Jos ottaa läppärin mukaan kaupoille ja kattelee kaupoissa harmaakiilat sun muut gamutit läpi eri testikuvilla niin eiköhän se käyttökelpoisuus selviä. Näkee ainakin miltä se näyttää läppärin näyttöön verrattuna. Saattaapi tietysti olla, että myyjältä loppuu palveluhalu just kun ehtii esittämään oman suunnitelman.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Etsihän hetki googlella hakusanalla gamut, niin löydät vastauksen... Kyse on on siis väriavaruuden laajuudesta, kun et kuitenkaan viitsi etsiä.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Jep, laiskahan minä oon! Tai sitten aika ei vaan riitä. Eikä kiinnostus. Mut eiks tää keskustelupalsta oo sitä varten, että voi kysyä muilta, jotka jo ehkä tietää. Näin voi säästää esim. aikaa. Vai saako täällä kirjoitella ja kysellä vaan semmoset, jotka osaa vähän enemmän tai ainakin ymmärtää tän jargonin. Joku fyysikko heitti aikoinaan, että ymmärrät asian vasta sitten, kun osaat selittää sen mummollesi
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Estille. Noin minä sitä asiaa ajattelin, kun näitä läppäreitäkin alkaa olla jo kämppä täynnä. Mutta television- ja elokuvienkatsontaan pitäisi olla riittävän iso näyttö ainakin mulle. Ehkä niin laadukasta televisionäyttöä ei sitten ole. Emmä jaksa alkaa tätäkin asiaa selvittämään, kun on ihan riittävästi kaikkea tekemistä. Toivottavasti ei haittaa, että kyselen tyhmiä.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Ymmärsit nyt varmaan pointin... Eli jos olisit pikaisesti googlettanut mikä on gamut, olisit varmasti saanut tuon tiedon nopeammin... Vastasin osaltani näyttö vs. televisuunikysymykseesi, ja kyllä, olohuoneessa möllöttää 42" fullhd paneeli, mutta tarkka värisilmä näkee pykälät joka väriliu´ussa...
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Se pykälien näkyminen ei tosin taida olla sen television syy, vaan koko digitelevision iden pilaavien liian tiukkojen kanavanippujen kaistan kapeuden. Eli ilmiö on sama kuin liikaa pakatussa jpegissä. Jpegiin saat samat kaaret sinitaivaalle pakkaamalla sitä liikaa. Televisiolähetystä pakataan niin rajusti, että informaatiota häipyy niin paljon, että väriliut ovat pykälämäisiä kaaria, kun niiden tasaiseen esittämiseen ei ole tarpeeksi bittejä käytössä. Minunkin televisiossani niitä näkyy, jopa Canal Digitalin HD-kanavilla, mutta ei blueray-soittimesta tulevassa HD kuvassa, eikä pelikonsolin HD-kuvassa, eikä televisioon kytketyn tietokoneen tuottamassa kuvassa.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Kokeilehan pistää gammaliuku siihen töllölle, mulla ainakin näkee.... Enkä ole digitalle antanut lupaa koskea mun htpc:n ja telkkurin väliseen hdmi kaapeliin...
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? PasiZ: mä ymmärsin sun pointin mutta sä et mun! Jos mää kysyn tollona täällä tommosta kysymystä, mitä otsikossa sanotaan, niin silloin kannattais varmaan (siis, jos viitseliäisyyttä on) vääntää aika rautalangasta asiaa. Mulle ei sano kauheesti mitkään htcp:t tai muut termit mitään. En pyytänyt ketään esittelemään omaa erinomaisuuttaan tässä asiassa ainakaan tossa muodossa. Joihinkin kuvaamisen osa-alueisiin olen valmis käyttämään paljonkin aikaa mutta esim. näytön kaikki hienoudet ei kiinnosta hirveesti. Sen verran vain, että tiedän onko se hyvä vai ei. Mun kuvien laatuun ei kauheesti ainakaan mun mielestä vaikuta detaljitieto. Ainakaan siinä määrin, että viitsisi vaivautua. Jos joku on kiinnostunut, niin hyvä. Tämä kaikki kaikella kohteliaisuudella! Siksikin kyselen, että olen muutamaan kertaan (kun olen vaivautunut jotain opiskelemaan) huomannut kaupassa olevani myyjää tietävämpi vain muutaman päivän opiskelulla. Kertonee myyjän huonoudesta. Kauppaan ei siis viitsisi mennä ihan urpona. Mutta kiitos kaikille vastauksista! Olen hieman viisaampi.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Eizo SX3031W, eli tuolta: http://www.tietokonekauppa.fi/tuotetiedot.php?koodi=13557 ja varmasti onnistuu vaativakin kuvankäsittely ja tuskin töllön tuijottaminen kuvanlaadusta ja näytön koosta kiinni on. Ja mitä tulee aiemmin mainittuun väriliukuihin, niin kyllä se nyt vaan on ikävä tosiasia, kun katsoo 42" LG plasmalta TV-kuvaa, niin pattiin ottaa väriliukujen porrastus, vaan annas olla kun laitat PS3:sta Blue Rayn (ja DVD:n) pyörimään, niin ei tietoakaan kyseisestä ilmiöstä, eli nyt kääntäisinkin syyttävän katseen tuonne TV-kuvan lähettäjien suuntaan... P.s. Osta tuo Eizo, thats it ja jos hinta hirvittää, niin eihän se ole kuin runsas D700:n tai 5D Mark II:n hinta, eli ei paha. Elämä on valintoja täynnä, eikä tuo ollenkaan niistä pahimmasta päästä ja varmasti kyykyttää kaikenmaailman LG/Panasonic/Phillips/Samsung, ym:t lusut.
Vs: Taulutelevisio kuvankäsittelyyn? Jos ei ihan Eizoa tunne tarvitsevansa niin esim HP:n 30" monitorin saa suunnilleen 42" LED-TV:n hinnalla. Kaiuuttimet ja digiboksi jos on omasta takaa niin kyllähän tuosta varmaan telkkaa saa kans katottua.