Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Taskukameraa tekis mieli!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jalava72, 21 Lokakuu 2010.

  1. jalava72

    jalava72 Member

    365
    0
    16
    Moro! Kevyttä allaround kameraa tekis mieli. Tällä hetkellä budjettiin mahtuis Samsung EX1:n. Onko kellään näkemyksiä kokemuksia jne...

    Janne
     
  2. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Viikon kokemuksella sanoisin, että EX-1 on helvetin hyvä kapine. Manuaalisäädöt (jopa manuaalitarkennus, joka tosin on aika kelvoton), erittäin hyvä kuvanlaatu, loistava näyttö josta ihan oikeasti näkee jotain, tukevanoloinen rakenne, fiksun näköinenkin, hiukan normipokkaria isompi kenno ja tolkullinen määrä (ts. ei liikaa) pikseleitä, järkevä polttovälialue ja se valovoima... Schneider-Kreutznach ei ole brändinä ihan Leican tai Zeissin veroinen, mutta laatu on sama, väittävät. Myös helppokäyttöinen, vaikka osa toiminnoista onkin valikoiden takana mutta tärkeimmät säädöt löytyy helposti.

    Tutkin tuota hommaa netistä aika tarkasti ennen hankintaa, enkä juuri suuria moitteita löytänyt. Joissain testeissä Lumix LX5 arvostettiin vähän paremmaksi, mutta sehän on aina siitä kiinni mitä ominaisuuksia painotetaan. Lähinnä eksää on moitittu siitä, että video on vain VGA-tasoista jolla minun kannaltani ei ole mitään merkitystä. Odotan kovasti että pääsen lauantaina tuon kanssa kaupungille tositoimiin, hankkiessani mielessä oli kuitenkin päällimmäisenä tuollainen kaupunkikuvaus. Netin mukaan tuo loistaa erityisesti myös lähikuvauksessa.

    Hain tuon verkkokaupasta viime sunnuntaina, ja illalla kävin sen kanssa Linnanmäen valokarnevaaleilla. Tuossa ketjussa http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,48605.0.html ovat kuvat siltä reissulta, käsivaralta ja jiipekkeinä suoraan kamerasta.

    Samalla hinnalla olisi saanut uutenakin Olyn EP-1 kittizoomilla, mutta... sellainen mulla on jo ollut. Vähän lisää sijoittamalla olisi saanut jonkin muunkin uusista peilittömistä järkkäreistä, joissa tietysti kenno olisi isompi. Mutta, tuon kanssa ei tarvitse miettiä että minkä objektiivin siihen seuraavaksi hankkisi...:)
     
  3. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Samaa kysymystä pyörittelin muutama viikko sitten. Loppumetreillä vaitoehdot olivat Pana LX-5 ja Canonit S95 ja G11/12. Panassa olisi kiinnostanut erityisesti muutama milli lisää laajispäässä enkä vastaavasti tarvitse noita Canonin ylimääräisiä tele-millejä. Samsungia en edes noteerannut kunnolla joka oli selvä mokaus minulta.
    Valinta oli lopulta S95:nen ja päätöksenteko kriteerinä ei ollut mikään selkeä tekninen näkökulma vaan R-kaupan tarjous kun annoin ylimääräistä optiikkaa vaihdossa :) Kuitenkin kun katsoo speksejä, jälkeenpäin voi huomata ja päätellä että Samsung enemmän suunniteltu "vakavasti harrastavan kakkoskameraksi" kuin tuo Canon S95

    Mitä Canonissa sai ja mitä jäi puuttumaan:
    +Olen yllättynyt kuvan laadusta, tämä on oikesti aivan riittävä taso minulle.
    +Käytettävyys, muutamat pienet asiat kuten säätörengas optiikan ympärillä, custom -nappula (laitoin siihen valonmittaus-moodit), helppo valotuksen korjaus +-2eV ja täytesalaman käyttöönotto. Nämä on ne joita tarvitsee eniten ja ne ovat aika hyvin sormissa eikä valikoissa.
    +Paidantasku kamera. G12/12 on takintasku kamera.
    +Karhea pinta, pysyy paremmin tumpulan sormissa. Erittäin jämäkän oloinen rakenne.
    -Akku kestää noin 200kuvaa.
    -Salamakenkä puuttuu. 
    Kokonaisuutena S95 on kiva laite joka tulee otettua mukaan....tunnetusti parhaat kuvat tehdään sillä kameralla joka on mukana ;-)

    Muutama testiveto:
    http://jarit.zenfolio.com/p476908565/h247abc55#h3d41a46e
    Ja sitten tuon pano:
    http://jarit.zenfolio.com/p921584397/h34fe5027#h34fe5027
     
  4. oldnick

    oldnick Member

    415
    0
    16
  5. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Mää odotan sen Fujin tuloon.
     
  6. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Se Fuji on kyllä lupaavan näköinen kapistus, kunhan hinta selviää ja saavat noita kauppoihin. Kun noita nettijuttuja lueskelin, jossain veikkailivat että tällainen high-end kompakti on katoava luonnonvara kun peilittömät järkkärit yleistyvät, mutta ei oikein siltä näytä.
     
  7. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Fuji on iäkkäämmän ja varakkaamman herrasmiehen valinta ja sen retro-kerroin pitää huolen että tuo on ajaton klassikko jo lehdistötiedotteesta lähtien. Vaikkain mun korvaan sanat  "digi" ja "ajaton" särähtävät jos niitä käytetään samassa lauseessa :)
    Kyllähän Fuji näyttää hyvälle, mutta vahän on kapea tuo optiikka....Perinteinen Fujimainen "W" variaatio tuosta niin sitten näyttäisi selvästi paremmalle.
     
  8. jalava72

    jalava72 Member

    365
    0
    16
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Mahtaa olla aika mojova hintalappu tuossa Fujissa! Nettiä olen itsekin kuluttanut tämän asian tiimoilta kuumeisesti. Panasonicin GF1 oli jossakin välissä kiikarissa ja eilen hyllyllä huomasin tämä Samsungin. Aika nopeasti pääsi "sisään" kameran toimintoihin ja muutenkin mukavan oloinen kapistus! "Cityslicker" tosiaan on itsellänikin pääasiallinen käyttötarkoitus! Täytyypä taas polkaista verkkokauppaan ihmettelemään. ;)
     
  9. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Tonniin se jää se Fuji, piirun allekin voi olla. Ei mene oikein taskukamerasta kuitenkaan, niinkuin ei mene m4/3setkaan oikein.
     
  10. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Mitenkäs tuo on toiminut? Mulla on käytössä E-P1:nen ja muuten olen tyytyväinen, mutta laukaisuviive ja optisen etsimen puute on suurimmat puutteet mun käytössä.

    Terv. Harri
     
  11. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    (Sivuhuomio: moni ei varmaan ole huomannut, että runkoon on tullut autofokusta nopeuttavia ja siten laukaisuviivetta pienentäviä päivityksiä kolmessa firmware-päivityksessä ja objektiiveihinkin ainakin kerran.)
     
  12. harril

    harril Member

    253
    0
    16
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Päivitelty on, ja ne tosiaankin kyllä nopeuttivat jonkin verran, mutta nyttemmin kuvaan vain manuaalilinseillä kun muita ei ole.
    THarri
     
  13. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Joo, viikko on tuon kanssa takana ja kyllä siinä on kaikki ainekset pysyvämpään kumppanuuteen. Mitään tilastoa otetuista kuvista tms. ei ole esittää, vain perstuntumalta tehtyjä havainto-ja normaaleissa kuvausolosuhteissa. Sen verran voi sanoa, että kaikki nuo viime sunnuntain Lintsin reissun jälkeen postaamani kuvat ovat tuosta exästä peräisin.

    Kuten aikaisemmin kirjoitin, eksä on helvetin hyvä kapine (minun tarpeisiini) ja se vaikutelma on viikon aikana vahvistunut. Kaima tuossa edellä mainitsi, että parhaat kuvat syntyvät sillä kapineella joka on mukana, ja juuri sellaista kaipasin - siihen tarpeeseen ex sopii mainiosti.

    Aikaisempia kokemuksia ajatellen pimeällä kuvaamisen ominaisuudet ovat yllättäneet erittäin positiivisesti. Kohina on maltillista vielä ISO800, f1.8 tuottaa jo skarppia jälkeä ja syväterävyyshän kompaktilla ei ole ongelma, paitsi kun sitä on liikaa. Itse asiassa en ole tainnut yhtään kuvaa ottaa pienimmällä mahdollisella aukolla (laajispäässä muistaakseni 8, telepäässä 6.jotain). Vasta eilen latasin uusimman firmwaren, jossa pitäisi olla ominaisuuksia parannettu mm. chroma noisen suhteen, eli siitä ei ole vielä ehtinyt kokemusta syntyä.

    Jossain nettitiedoissa kiiteltiin eksän makro-ominaisuuksia. No, tarkentuuhan se laajispäässä 1 cm päähän ja siitä on jokin lehtikuvakin todisteena foorumilla. Telepäässä lyhin tarkennusetäisyys on muistaakseni 50 cm. Laajispäässä syntyy toki vääristymää, foorumilta löytyy joku parvekkeelta räpsäisty kuva jossa kaide pullistuu mukavasti - en ole yrittänyt noita korjailla softalla, mutta ilmeisesti se onnistuu uusimmalla ACR:llä aika mukavasti.

    Tuohon liittyy yksi epäkohta, jolla ei sinänsä ole tekemistä Samsungin vaan pikemminkin Adoben kanssa. Mulla on käytössä LR2.7 ja Elements6.0, eikä kumpaankaan saa tuoreinta Adoben Camera Raw -päivitystä jolla onnistuisi eksän rawtiedostojen avaaminen. Pitäisi siis päivittää Lightroom kolmoseen tai Elements ysiin (Samsung Talk foorumilla tosin oli tieto että sen saa päivitettyä myös Elements kasiin), ja voisihan sen tehdä mutta kun en trialversioiden perusteella ole keksinyt oikein muuta syytä päivittämiseen. Kameran mukana tulee Samsung Raw Converter 3.0 joka on itse asiassa Silkypix - varmasti ihan toimiva vaihtoehto, kunhan vaan tottuu käyttämään. Logiikka on hieman erilainen kuin Adoben tuotteissa.

    Mitä rawkonversioon tulee, toinen positiivinen yllätys on ollut se että kameran oma jpgkonversio toimii todella hyvin. Minulla ei tosin pokkareista ole vertailukohtaa paitsi Canonin SX1 IS viime vuodelta, ja tämä on kyllä aivan eri maailmasta. Joudun näillä kuvankäsittelytaidoilla tekemään tosissaan töitä, että saan rawit väännettyä yhtä hyviksi kuin kameran tekemät jpegit - vika voi totta kai olla kuvankäsittelytaidoissanikin, ja varmaan onkin. Edelleen, kaikki nuo foorumilta löytyvät kuvat ovat muistaakseni jpg suoraan kamerasta - johonkin taisin vähän vääntää kontrastia lisää kun sellaisista tykkään.

    Samsung Talk Forumilla
    Samsung Talk Forum: Digital Photography Review
    yksi heppu oli juuri tehnyt testiä jpg ja raw eroista ja tuli siihen tulokseen, että ISO 80 eroa ei juu-rikaan ollut, sen sijaan ISO800 raw oli selvästi parempi. Itse vähän epäilen tuotakin, mutta testit ovat vielä tekemättä. Voi olla, että olen vaan muuten kyllästynyt istumaan koneen ääres-sä noita kuvia vääntelemässä, ja siksi suhtaudun tuohon noin optimistisesti. Tuolla foorumilla on muuten todella paljon juttua eksästä, ja varmaan asiantuntevampaa kuin nämä minun löpinäni.

    Kolmas positiivinen asia on ollut kuvanvakaimen toiminta: olen saanut käsivaralta käyttökel-poista kuvaa 1/8 valotusajalla, ja siihen en ole tähän saakka pystynyt millään kameralla. Käy-tössä on siis ollut optinen kuvanvakain, tuossa on lisäksi joku digitaalinenkin vakaaja (Dual IS) mutta en ole mistään saanut selville, mikä se oikein on ja miten se toimii.

    Yleisvaikutelma on siis vahvasti positiivinen, ja ne pienet asiat joihin kaipaisi parannusta, ovat hyvin marginaalisia. Käytettävyyden kannalta etenkin kaupungissa haittasi eniten se, että ka-mera ei käynnisty kun linssinsuojus on päällä. Mielellään sitä cappia kuitenkin käyttää linssin suojana, kun tuossa ei ole mitään filtterikierrettäkään. Siihen löytyy eBaysta ratkaisu, auto-maattinen linssinsuojus joka on kuulemma ihan toimiva ratkaisu mutta näyttää kummalliselta. http://cgi.ebay.co.uk/JJC-ALC-6-Camera-Auto-Lens-Cap-SAMSUNG-EX1-TL500-/260672026291?pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item3cb14376b3

    Toinen juttu on se, että Suomesta ei tuohon kameraan tunnu saavan oikein minkäänlaisia lisä-varusteita (se voi joskus olla toki hyväkin :). Kävin läpi koko Lowepron malliston, mutta sopi-vaa vyökoteloa ei löytynyt. Samsungilla on oma, jota saa saksasta mutta hinta on suolainen 70 euroa. Helpotus tuohonkin löytyi ebaysta,
    http://cgi.ebay.co.uk/UK-New-Samsung-TL500-EX1-EX-1-EX-1-Camera-Case-Brown-/330462853376?pt=UK_CamerasPhoto_CameraAccessories_BagsCases_JN&hash=item4cf11ef900
    näyttää ihan hyvältä ja on aika halpa, mutta käytettävyys selviää vasta kun se parin viikon päästä saapuu. Minusta tällainen kamera tarvitsee rannelenkin ja vaakakotelon jonka saa kiinni vyölle, nyt se on kulkenut hihnassa kaulassa riippuen takin alla ja toimii tietysti niinkin.

    Lauantaina vietin 8 tuntia tuon kanssa kaupungilla, jäi valitettavasti testaamatta vastavalo-ominaisuudet ja flareherkkyys vaikka päivä paistoikin. Tuohon olisi aika kätevä vvs/filtteriyhdistelmä, mutta voi olla että sen jälkeen se ei enää olisi niin kompaktin kokoinen kuin ennen. Pitää tutkia onko tuollaiselle tarvetta, lähinnä ajattelin mahdollisuutta käyttää po-laa ja/tai ND-suotimia http://www.lensmateonline.com/store/samsung_TL500_EX1.php

    Akun kestoa on jossain nettitesteissä moitittu: ainakin lauantaina 8 tunnin session lataus kesti hyvin, ja varausta oli vielä yli puolet jäljellä kun sain kuvat koneelle. En tiedä, paljonko enem-män sen pitäisi kestää. Alkuperäisen vara-akun näköjään saisi Verkkokaupasta, hinta silläkin minusta suolainen 49,90 mutta tarvikeakut ovat huomattavasti halvempia. Samsungin lataus-laite on vähän tollanen iPodtyylinen, eli samalla piuhalla kamera yhdistetään tietokoneeseen tai verkkovirtaan. Se toimii aika hyvin, vähemmän tavaraa kannettavaksi mukana ja latauksen voi suorittaa myös tietokoneen USB-väylän kautta.

    Lauantaina kävin myös Verkkokaupassa (josta kaikki eksät oli yllättäen myyty loppuun) kaverin kanssa muilla asioilla, ja uteliaisuuttani hypistelin vähän muitakin vaihtoehtoja. Seuraavana lis-talla olisi varmaan ollut Canon S95, jossa on kieltämättä kätevä ohjelmoitava säätörengas op-tiikan ympärillä johon saa myös toimivan manuaalitarkennuksen - sellainen saisi mieluusti löy-tyä EX-2 Samsungista kun sellainen tulee. Optista etsintä en sinällään ole yllättäen kaivannut, ei sellaista ollut Penissäkään ja hyvin tuli toimeen kun totutteli. Tuossa mainittiin laukaisuviive: sitä varmasti on eksässä enemmän kuin Penissä, mutta se taitaa olla kompaktien ominaisuus. Eksässä on sitä kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin esim. tuossa Canonin SX:ssä, muista minulla ei oikein  ole kokemusta. Varsinaisessa tilanne- tai toimintakuvauksessa en ole eksää vielä testannut kunnolla, mutta ainakaan noissa ottamissani kuvissa laukaisuviive ei ole häirin-nyt.

    Toinen asia on zoomialue, canonissa taitaa olla telepäätä vähän enemmän mutta tuo Samsun-gin 24 - 72 on aika sellainen normaali ja on sitten tuntunut ihan riittävältä, en ole itse kaivan-nut telepäähän lisää pituutta.

    En ole ihan varma, mikä painoarvo noille EISAn titteleille pitäisi antaa, mutta ei se "Advanced Compact Camera of the Year" ihan tyhjästä ole syntynyt. Minulle nuo positiiviset puolet sum-mattuna ovat se, että kamera kulkee mukana kaikkialle ja kuvanlaatu on hintaan ja laitteen luonteeseen nähden erittäin hyvä ellei loistava. Ja, kuten aikaisemmin sanoin, minun psyykel-leni on eduksi ettei tarvitse miettiä minkä optiikan tuohon seuraavaksi hankkisi :)

    Katselin tuossa aivan muusta syystä kesän aikana ottamiani kuvia, ja parhaat on kyllä otettu kesällä Olympus Tripillä. Mitä vähemmän pitää sitä vehjettä hieroa, sitä enemmän jää tarmoa ja energiaa itse kuvaamiseen. EX-1 ei ihan ole Tripin digitaalinen vastine, mutta aika lähellä.
     
  14. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Mulla on ollut 6 kk tuo edeltävä canon eli s90.
    Mukava kamera, joka todella mahtuu taskuun.
    Tekee hyvää jälkeä vielä 800 asalla, ja kuvanvakaimen ansioista on vain harvoja tilanteita, jossa luonnon valoa ei voi käyttää. kun tarkentaa vain keskimmäisellä tarkennuspisteellä, niin tarkennus on riittävän nopeakin.
    Suosittelen.
    T Jukka
     
  15. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Päivitä suosiolla siihen LR3seen, on se kuitenkin parannusta edelliseen verrattuna, allekirjoittaneen päiviä helpottaa silmittömästi nuo geometriakorjailut, sekä melko tujusti parantunut kohinanpoisto. D200-vanhuskin sai pykälän ellei enemmänkin käyttökelpoisempaa herkkyyttä het kerralla. Eikä se nyt varsinaisesti kallis ole päivittää.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    LR3 tarjoaa myös muuta kuin hyvän kohinanpoiston. Objektiivien vääristymien korjaus, grduaalinen filtteri, paremmat paikalliset säätelymahdollisuudet jne. tekevät siitä niin monipuolisen, ettei muita kuvinkäsittelyohjelmia välttämättä tarvitse. Tai monikaan ei tarvitse ;-)

    Silkypix on syvältä. Ennemmin jopa NX2.
     
  17. Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    Suosittelen vahvasti juuri kauppoihin tullutta D-lux 5:sta. Ällistyttävän hyvä kuvanlaatu. Panan vastaavalla en ole kuvannut, varmaan sekin samaa luokkaa, koska paljolti sama kamera. Leica on tietenkin parisataa kalliimpi; D-luxin  mukana kuitenkin LR3:n ja nahkalaukku. Sähköinen etsi lisävarusteena, jos omistaa GF1:n, sama käy myös tähän.
    Kuvanlaatu on huippuhyvä aina 1600 isoon saakka. Huono puoli on irrallinen objektiivin suojus, jonka joko pudottaa tai sitten sormi osuu helposti linssiin. Vaatii huolellisuutta.
     
  18. jalava72

    jalava72 Member

    365
    0
    16
    Vs: Taskukameraa tekis mieli!

    No siinähän se temppu seisoo ja heiluttaa häntää! Eipä tartte ennään miettiä ja vielä LR3 päälle niin asia on pihivi. Kauppiailla taitaa olla sitä jo hyllyssäkin. Aih ja voih mutta ei muuta ku kukkaron nyörejä höllälle. Alanpa katteleen reviewtä netistä. pari jo löytyki. :)

    J