Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon F -> m4/3 sovite?

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana JLN, 12 Huhtikuu 2012.

1. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36
    Onko niissä sovitteissa juuri eroja, mikä kannattaa hankkia ja mistä?

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Nikon F -> m4/3 sovite?

Ihan yleisesti ottaen eroja on. Kokemuksia on halvimmista NEX ja EOS sovitteista. (Myös Nikkoreille, mutta seuraavat huomiot ihan yleisesti - osa niistä koski Nikonia mutten muista enää mitkä.)

Jouset ovat vaihtelevalla tavalla toteutettu.  Siis ne jouset, jotka ovat rungon bajonetissakin.  Voi olla löysempiä ja tiukempia - ja sitten ajan kanssa käytössä eroja voi tulla lisää.

Myös objektiivin vapautinkytkimessä on eroja.  Jotkut ovat niin heikon tuntuisia että voi olla että katkeavat ajan myötä.  Myös niitten sijoituksessa on eroja - jossain se oli sisäpuolella, jolloin sovite piti irrottaa rungosta jotta objektiivin  sai sovitteesta irti.

Jossain oli jo valmiiksi melkein irtonainen stoppariruuvi.  Jos se tipahtaisi, objektiivi kiertyisi bajonetissaan 'yli'.

Mittatarkkuudet ovat usein väljiä kaikin osin.

Olen tavannut myös liian lyhyitä jolloin etäisyysasteikko objektiivissa ei pidä paikkaansa. 

http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,58318.0.html

3. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Nikon F -> m4/3 sovite?

Toisaalta sitten ihan täyttä sutta minulle ei ole tullut vastaan.  Kaikilla on päässyt kuvaamaan.  Vakiovastaus näihin olisi Novoflex, mutta kuka haluaa sijoittaa 200 euroa jos kyseessä on enemmänkin kokeilu.  Korkea hinta on luonnollinen, mikäli laatu on samaa luokkaa kuin vaikkapa Nikon F, F2, F3  runkobajonetti.  Oletteko tavanneet ahkerassakaan käytössä kovinkaan löystynyttä?

Vinkkinä: voisi harkita myös sovitetta jalustakiinnityksellä.  Niitä kyllä olen nähnyt myynnissä joillain myyjillä.