Te jotka osaatte: Jos mää haluan ottaa kuvan esim kasvoista - joissa siis on oleellisella alueella melkoista "korkeuseroa" - niin miten valita objektiivi ja asetukset --- enkä nyt tarkoita studiokuvausta vaan ihan tässä kotosalla sattumalta näpsittäviä kuvia. Ja vielä: mihin kohtaan kannattaa tarkentaa?
Vs: Tarkkuusalue Makuasiahan tuo on.. Mutta pääsääntöisesti tarkennetaan jompaan kumpaan silmään (silmäterään, ei kulmakarvoihin) kun terävyysalue on hyvin lyhyt. Terävyysalue lyhenee kun aukko kasvaa (numero pienenee, esim. 1.4 on jo iso aukko). Toinen keino lyhentää syväterävyyttä on mennä lähemmäksi kohdetta ja kolmas keino on valita iso polttoväli. On täysin makuasia kuinka lyhyen syväterävyyden millekin kuvalle valitsee, ei sellaista perussääntöä ole millainen sen pitäisi olla. Tavallaan tuo valinta on juuri sitä luovuutta, minkä valokuvaaja voi valita, siinä missä rajaus ja sommittelukin.
Vs: Tarkkuusalue Itse suosin vielä tarkentamista lähempään silmään, näyttää hassulta, kun taaempi on tarkempi. Lisäksi pienempi silmä lähemmäs kameraa - silloin se suurenee ja suurempi kaukana oleva pienenee. Jos teet toisin päin, näyttää isompi silmä vieläkin isommalta. T Jukka
Vs: Tarkkuusalue Olis hyvä kun sais nenänpään ja ainakin toisen silmän (lähemmän) teräväksi. On vähän höntin näköistä kun silmä on terävä mutta nenänpää ei. Yleensä tarkennan kuitenkin lähempään silmään.
Vs: Tarkkuusalue Varmasti näin jos on mahdollista valita kumpi puoli. Mä en tiedä osaanko edes katsoa kumpi silmä on isompi. Monesti naisilla hiuksien kampaus määrittää kumpi poski kuvataan.
Vs: Tarkkuusalue Vautsi! Kiitos! Tommonen - isompi silmä - juttu ei ole tullut edes mieleen mutta juuri näin se on, että joku muuten hyvä kuva näyttää omituiselta vaikkei millään keksi miksi, on vaan jotenkin kubistinen vaikka ihminen itte on mitä suloisin da Vinci Tuo nenänpään terävyys vaivaa minuakin ts. pitää olla suht terävä.
Vs: Tarkkuusalue Polttovälistä vielä: - hartia- ja kasvokuviin noin 80-120 mm täyskennoisella, kropilla tavallinen 50 mm on hyvä - kokovartalokuviin sama tai noin 50 mm (kroppikennolla 35) - muitakin voi käyttää, jos hallitsee laajakulman käytön - on vaikea saada nenänpää ja silmä teräväksi, jos kuvaa sisätiloissa vallitsevalla valolla, koska silloin pitää käyttää suurta aukkoa, jolloin syväterävyys on pieni. Itse pidän tätä kylläkin etuna kuvan kannalta. Joskus on tehty tutkimus, millaisesta kuvasta tavallinen kuvankatsoja pitää. yksi kriteeri oli epäselvä tausta - tämä saavutetaan vain käyttämällä suurta aukkoa ja sopivaa polttoväliä - kiinnitä aina huomio ensin taustaan ja etsi kuvakulma siten, ettei tausta häiritse. ei päästä törröttäviä lampun jalkoja, kasveja, yms. vaaleat hiukset <> tumma tausta ja päinvastoin - jos saa nuo edellä luetellut rutiiniomaisesti joka kuvaan, ollaan jo hyvällä tiellä T Jukka
Vs: Tarkkuusalue Rutiininomaisesti - no jaa siihen on aikaa mutta jos vaikka tunnistaisin omista otoksistani hyvät pahat ja rumat? Tai edes sen missä olisi ainesta? Kroppi? Huomasin että todella vaikea saada sisävalolla hyvä kuva, säädin aika paljon suljinta mutta sitten tulee muita ongelmia. Toistaiseksi satsaan määrään ennemmin kuin laatuun ;D
Vs: Tarkkuusalue Niin no toistaiseksi olen sitä suurinosa - ryhmää ... ei tiedä kuinka käy, vaikka musta vielä jotain tulis!
Vs: Tarkkuusalue Mut eikös yks hyvä Digijärkkäri ja pari 35mm kinofilkkajärkkäriä ole parempi kun et 5-10 jotakin huonoa. No omalla kohdalla pääkamera Canonin40D mistä ei pahaa sanottavaa ole aisiallinen peli.
Vs: Tarkkuusalue Kroppi tarkoittaa yksinkertaisesti rajausta isommasta pois ottaen. edit. Mutta Jukkis tarkoitti "kroppikennoa" kuten Miia jo selittikin. Voisi tuon pikkukennon venyttää vastaavasti 50-80mm. Tai miksei venytettäisi kumpaakin vielä: kinokoossa 75-135mm, kroppikennolla 50-90mm. (Toisaalta voi onnistua pitemmilläkin. Muttei nyt tässä kysymyksessä ruveta sitä ehdottamaan.)
Vs: Tarkkuusalue Siihen taustan pehmenemiseen kroppi ei vaikuta.. Ihan sama kuinka paljon kuvaa rajaa, niin pehmennys on sama... Mutta jos muuttaa kuvakulmaa, eli ottaa täsmälleen saman rajauksen eri etäisyydelta tai polttovälillä kropin takia, niin silloin tietysti muuttuu. Kannattaisi Pii enemmän kertoa mitä sinulle tarkoittaa "hyvä kuva" tässä keskusteltavassa aihepiirissä, se kun on hyvin suhteellinen käsite. Sisätiloissa vallitsevalla valolla saa ihan aikuisten oikeasti tosi hienoja kuvia, luonnollinen valo ikkunasta hakkaa pääsääntöisesti studion keinovalot, jos vaan tietää mitä tekee ja miten kohteen sijoittaa valoon nähden. Jos taas tarkoitat sisäkuvauksen valoilla kattojen keinovaloa, niin keinot on todella vähissä, sellainen valo on aika kapealla aallonpituudella ja valon sävy ei ole varsin kaunista.
Vs: Tarkkuusalue Joo. Tuossa on kuvapari samalta etäisyydeltä samalla kuvakulmalla ja terävyysalueeltaan toisiaan vastaavilla aukoilla: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,58642.msg448526.html#msg448526 Jatkona edelliseen siis: Pitäisi oikeastaan suositella samoja polttovälejä pienemmällekin kennolle mikäli siihen kuvakulmaltaan vastaavaan kroppiobjektiiviin ei voida valita vastaavasti suurempaa kuvausaukkoa.
Vs: Tarkkuusalue Kun nyt on kyseessä kasvokuvaus, jossa on "korkeuseroa", voisi ihminen ajatella, että kuvausetäisyys, eli perspektiivi, ja sen johdosta eri polttoväli, olisi olennaisempi asia kuin syväterävyys. Tästä näkökulmasta sellainen suositus olisi hyvin hullunkurinen.
Vs: Tarkkuusalue Perspektiivistä puheenollen 75-85mm kinokoossa merkitsee kasvokuvalla hyvin lähellä olemista ja vanha muotokuvan perussuositus onkin sitä pitempi kuvausetäisyys.
Vs: Tarkkuusalue Tärkeää on huomata, että noissa kuvissa ei ole sama kuvakulma, vaan aivan eri. Jos polttoväli vaihtuu, kuvakulma muuttuu. Rajaus on aivan eri asia. Jos kuvaat samalla polttovälillä kohteen samalta etäisyydeltä on kuvakulma sama, oli kroppi mikä hyvänsä. Mutta muuttamalla yhtäkin tekijää, paitsi kroppia on se vaihtunut. Kroppi vaikuttaa vain kuvan rajautumiseen, ei mihinkään muuhun. edittiä, lisäsin puuttuvan sanan
Vs: Tarkkuusalue Katsos vähän tarkemmin sitä. Kuvakulma on ainakin yritetty laittaa hyvin samaksi. (Kaksi kameraa, kino ja kroppi. Suurin vika on siinä, että kulhoa on siirretty.)