Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tarkennuspisteet persiistä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Jukkis71, 10 Lokakuu 2010.

  1. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    6,6cm pitäisi skarpin siirtyä tuolta 1,3 metrin matkalta 50mm objektiivin kuvakulmalla (oletus 47 astetta) jos ihan reunasta fokusoidaan ja käännetään kameraa niin että kehällä mennään 20cm matka.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Voikohan optiikassa olla vika, kun jos keskimmäisellä tarkennuspisteellä tarkentaa, ja vaikka kameraa kääntää akselissa vielä enemmän, niin silloin kyllä tarkennettu alue on terävä.
    T Jukka
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Minulle kyllä tulee mieleen, että voisit miettiä miten käytät automaattitarkennusta. Ekassa viestissäsi kuvailemasi tapa, että tarkennat ensin jollakin reunapisteellä ja sitten sommittelet uudelleen on melkoisen kummallinen. Oikea, tai ainakin normaali, tapa tuolla tyylillä toimittaessa on tarkentaa ensin keskimmäisellä pisteellä ja sitten sommitella. Tuolloin ongelmat olisivat (jo ihan geometrisistä syistä) pienemmät.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    mä tarkennan usein sillä tarkennuspisteellä, joka on usein lähimpänä lopullista sommittelua (siis siten, että mahdollisimman vähän tarvitsee kameran asentoa akselinsa suhteen muuttaa). Valitettavasti nuo ulommaiset tarkennuspisteet eivät ole riittävän reunoilla esim. ihmistä kuvattaessa, jolloin tarkennan lähimpään silmään. Vaikka käyttää ulommaisinta tarkennuspistettä, niin pään yläpuolelle tuppaa jäämään liian paljon tyhjää tilaa, ellei kameraa siirrä hieman alaviistoon tarkennuksen jälkeen.
    T Jukka
     
  5. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    On persiistä.

    Sun pitää vaihta pienikennoisempaan malliin. Esim. D300ässään (pistät hieman välirahaa niin vaihdetaan ?). Silloin nuo fantastiset 51 tarkennuspistettä kattavat kuvan sommittelu alastasi enemmän (hemmetti, ennen oltiin tyytyväisiä mattalasiin, rasterikehään ja leikokuvaan. Tai jopa johonkin noista yksin).

    Aivan poikeuksillisissa tapauksissa tarvitaan jotain "51" tarkennuspistettä (tietyissä jalustasommittelmissa?). Nuo taianomaiset urheiluseurannat ja muut autofokustaijat ovat myös höpöhöpöä lähes kaiki tyynni. Markkinaihmisten rahat pois kusetusta ! Kannattaa opetella ennakoimaan kohteen liikkeet ja käyttää aivoja - ei kameran ohjelmistoa. Niin tulee valokuvaajaksi.

    Helvetin nykykamerat ; Juuri korjasivat omastani jonkun AF -piirin. Kalliita vittumaisia leluja ...

    Takaisin mekaaniset filmikamerat mulle kiitos.
    - E


    Edit : "51 tarkennnuspistettä" ... voihan elämän kevät ... valokuvauksen ja aivojen käytön alennustila ...
     
  6. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Jos tuohon d700 saisi hyvän tähyslasin leikolla ja mikroprismalla, voisin sen hommata ja vaihtaa optiikoita vanhempiin, just oli jossain myytävänä nikkor 85/1.4 450 eurolla.
    JOo, aps-kennoisessa ovat ulompana tarkennuspisteet.
    T Jukka
     
  7. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Itse käytin muutaman viikon vain vanhoja ämäffiäni.

    Kivaa muuten mutta etsin on vanhoihin filkkameroihin verrattuna "persiistä" ja koko kamera muutenkin liian täynnä turhaa ihmelektroniikkaa.

    Varoitan myös luottamasta näiden ns."semiproomallien" ns. "sääsuojauksiin" pätkääkään = sitä ei käytännössä ole. Ja takuu ei korvaa edes tihkusateesssa piloille mennyttä mukamuka prööö kameraasi. Vitun huijausta koko nykyajan kameravalmistus ja huolto.

    Hyvin hanakasti tulee arvioon huollosta : "Kastuminen / kolhaisu", mikä vapauttaa takuun piiriin kuuluvasta huollosta. Pistävät tuon kai aika liukuhihnamaisesti mistä tahansa johtuvaan vikaan näissä nykyleluissa.

    Puolentoistatonnin aparaatti, joka on ollut sata metriä tihkusateessa matkalla taksista rappukäytävään.

    Nikon ja JAS : Haistakaa persii.
    - Erska


    - E


    Perkele, mun syntymävuonna valmistettu Nikon F2 toimii yhä - ilman mitään "jastekniikan" huoltoja (verenimijät- vievät köyhältä rahat huijaamalla)!!! Se on kamera. Nämä lelut eivät ole.
    - E

    Edit : Oli typo.
     
  8. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Mutta huolto oli kyllä nopeaa kun sanoin maksavani sen korjauksen (kiroilujen saattelemana). Ei siihen mennyt kuin vissiin vuorokausi niin kamera oli korjattu. Yksi n. 11 euron osa vaihdettu ja lasku n. 200 euroa. Ja kamerassa takuuaika voimassa. Ei mitän helvetin "kolauksia" tälle kameralla tapahtunut. Eihän tätä ole edes ehtinyt juuri vielä käyttääkään !

    Tsori ootee. Mutta halusin hieman varoittaa näiden lelujen käyttämisestä edes sumussa. Paskaleluja, jotka eivät normaalikäyttöä kestä ja sekoilevat ties mistäkin syystä. Liikaa toimintoja liian hätisesti väsättyihin leikkikaluihin väkisin tungettu että saadaan ihmiset ostamaan niitä.

    Tsori, on oltava rehelllinen. Nikon on merkkinä menettänyt kasvonsa tälle kuvailijalle, jolla on ollut monta kymmentä sen merkkistä runkoa.
    Pikku tienesteilläni olen tuota jättilafkaa tukenut nulikasta asti ja kehtaavat vielä kusettaa.
    Haistakoon (aivan tosissaan) "persii" .


    - Petetty Köyhä Valokuvauksen Harrastaja


    Edit : Ja typo :D
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Nyt päästiinkin sitten asian ytimeen eli haikeudella muistelemaan "vanhoja hyviä aikoja".

    Tosiasia kumminkin, että digikameroiden sarjassa D700 ja sen tarkennusjärjestelmä ovat aivan perhanan hyviä. Jos ei noilla terävää kuvaa saa aikaiseksi, niin kuvaaja voi katsoa peiliinsä. Näin etenkin kun myös käsin tarkentaminen on yhä sallittua.

    Mainitut 51 pistettä toimivat nekin aivan hyvin. Kamerassahan on mahdollisuus vähentää pisteiden lukumäärää, mutta ainakaan itse en ole kokenut tuota tarpeelliseksi. Nyttemmin olen pikkuisen kiroillut AF-D mallisen 1.4/85mm tarkennuksen kanssa liikkuvissa tilanteissa ja täydellä aukolla, mutta tuokin menee yhtäältä ihan muiden asioiden kuin 51 pisteen piikkiin.

    PS Kroppikamerassa on sekin hyvä, että tulisi käytettyä lyhyempiä polttovälejä, terävyysalue olisi siis suurempi. Filmikamerassa taas se, että harvoin niitä kuvia kovin ruureksi vedostetaan, on sekin tarkentamisen suhteen armollisempaa kuin 1:1 pikselinpiippaus.
     
  10. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Jep jep ..

    Lähden mezgaamaan ilta-apporaa.

    Kerron sitten (myöhemmin) lisää mitä olen mieltä noista taianomaisista humpuukitarkennusjärjestelmistä nykynikoneissa. Jos viitsin tuhria enää mieltäni nykyajan koko rahat pois-kusetuspaskaan (ihan vain henkisessä mielesssä - siis) .


    Ei näissä mainosmagian turmelemissa "netti"atmosfääreissä enää puhtaalla logiikalla ole sijaa ? Uskokaa te rahanne ryöstäviä kusettajia - minä en enää usko. Vanhat kamerat otan takasin käytööni - onneksi niitä vilä on muutama kymmen ! Ja ne on aikoinaan ostettu niska limassa raatamalla lapio kourassa - raksoilla ja hautausmailla. Rehellisellä työllä hankittuja rehellisesti valmistettuja OIKEITA kuvausvälineitä. Ei mitään nykyajan kotttoorineitinikoneita.


    On ikävä mennyttä aikaa joo ...
    - E
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Tietenkin on ymmärrettävää jos kuvaaja tarkentaa käsin väärin. Mutta jos tarkennusjärjestelmä ei aina nappakaan siihen just mihin pitäisi napata, niin se on vääryys!
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Mun tapauksessa oli kameran AF mennyt itsestään rikki. Minä en tarkenna ikinä "väärin" kun teen sen itse. Nykyakamerat ovat kusettajien suunittelemia ja halvalla nopeasti & huonosti rakennettuja leluja.

    - E
     
  13. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Täytyy kyllä Estiä kompata tässä.
    d700 on kuolleita pikseleitä, tarkentaa väärin, sääsuojaukseen en kanssa luota tipan vertaa,
    ja aika monilla muillakin tutuilla on aina jotain vikaa, hyvin monet viat ovat ns. tyyppivikoja (mukamas)
    T Jukka
     
  14. Est

    Est Well-Known Member

    17 342
    1 857
    113
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Olen suorastaan loukkaantunut koko tavaramerkille (kuinkakohan monta kymmentä tuhatta olen niille fyrkkiani elämän aikana jaellutkin ? Duunarin ropoja, kun duunikaverit käyttivät sentään yleensä rahansa paljon järkevämmin - yleensä viinaan ja naisiin - minä aina ostelin liksoistani tuon tehtaan valmisteita !). Tekisi mieli ottaa nuo viisi matkalaukullista nippon kokagun tavaroita rojuja mukaani merelle kohta ja heittää ne syvimpään kohtaan Suomenlahdessa !

    Helevetti soikoon !!


    Edit : Jorpakkoon koko roska !!!
    Lähden nyt soutelemaan - heippa ...
    -E
     
  15. Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Teillä on kaverit aivan liian hienot kamerat. Meillä ei ole tuollaisia pulmia lain, emme edes tiedä mitä tarkennuspisteet ovat ja mihin niitä käytetään. (hih)

    K.
     
  16. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Periaatteessa tarkennustaso on taso, mutta ei kuitenkaan. Ja periaatteessa se on pallopinta, mutta ei kuitenkaan.

    Objektiivin suunnittelu on vääristymien kompromisseja. Juuri äsken oli hyvä kirjoitus aiheesta:

    http://www.lensrentals.com/news/2010.10.05/the-seven-deadly-aberrations

    Eli käytännössä hyvien objektiivien valmistajat yrittävät parhaansa mukaan saada tarkennuksen tasolle, mutta pahimmillaan se voi olla aaltoileva ja vieläpä erilainen linssin säteen ja ympyrän suuntaiselle aaltoliikkeelle. Saa tutustua käsitteisiin Petzvalin summa ja astigmatismi.

    Ja filmillähän tuolla ei ollut senkään merkitystä, kun se filmikään ei ollut kovin hyvä taso.
     
  17. Vs: Tarkennuspisteet persiistä?

    Asian vierestä vähän: hyvin korjatut objektiivit "normaalista" pitempiin polttoväleihin ovat yleensä shut khot tasokorjattuja, erityisesti makrot. Laajakulmat sitten ovat ongelmallisempia. MTF-käyrän käyttäytymisestä eri lp/mm-arvoilla näkee, onko tasovääristymiä. Mutta yleensä tasovääristymä on enimmillään nurkissa ja tyypillisesti ulospäin. Tuota parilla zoomilla (laajapäässä 24 mm ja 28 mm) olen joskus tutkinut. Tarkentaminen "väärin" keskellä eli karvan verran liian lähelle parantaa kokonaisterävyyttä pienillä aukoilla - jos sille nyt on joskus tarvetta. Kirotut megapikselimonsterit tuppaavat näyttämään nuo virheet 100 % -koossa katseltaessa :-(

    Minolta teki MC/MD-sarjaan kahta laajakulmaa, joilla pystyi vääntämään tarkennustason välillä (-|-).