Vetäsin rullan viimeiseen ruutuun lähimmän tarkennusetäisyyden ja laitoin omenan veitsen kera siihen kohtaan niin että veitsi joka on keskellä omenaa on tarkennettu 1.6m joka on lähin tarkennusetäisyys Voigtlander Bessa1 kamerassani. Suljinaika oli siis 1/2s ja aukko f3.5. Jos ihan tarkkaa katsoo näyttää siltä että hitusen kamera tarkentaa eteen, sentin, kaksi tai kolme. Vai onko se se normi asia joka kuuluukin olla noin?
Vs: Tarkennuskohta Mitallako asetit filmin 1,6 metriin? Aika hyvinhän tuo on osunut, mutta voisit ottaa seuraavaan rullaan mittanauhan kohteeseen niin näkisi paremmin ja lisäksi ottaa ruudut myös aukon ja kaksi himmennettynä, jolloin näkisi mahdollisen tarkennuksen siirtymän (focus shift) taaksepäin.
Vs: Tarkennuskohta Juuri noin, ja voisit ottaa kuvaan aavistuksen ylempää jolloin siitä mittanauhasta voisi erottaa terävän kohdan ja sen syvyyden.
Vs: Tarkennuskohta Aivan. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,52290.msg394554.html#msg394554
Vs: Tarkennuskohta Ei noin. Eikö se riitä, että ihminen raportoi terävän kohdan ja kysyy ihan eksaktisti onko se ok. Jos joku raportoisi, että polkupyörän etupyörä on 5 milliä keskilinjasta vasemmalla, ei olisi mitään järkeä pyytää ottamaan valokuvaa, jossa on mukana mittanauha näyttämässä se viisi milliä. Riittää ihan se vastaus, että onko viisi milliä ok vai ei.
Vs: Tarkennuskohta Mittasin filmitasolta mittanauhalla. Ja minusta tarkkuus on riittävä. Sitten kysyn seuraavaa. Onko tarkkuusalue kaareva? Lähimmän tarkenusetäisyyden tarkastelussa sillä voi olla merkitysta mutta mitä pitemmälle mennään sen merkitys vähenee, ymmärtääkseni.
Vs: Tarkennuskohta Tämä on seikka, jota minäkin aina mietin enkä oikein tiedä, miten menee. Kun jos ajatellaan, että tarkentaa keskimmäisellä tarkennuspisteellä ja sommittelee jälkikäteen, niin silloinhan tarkkuusalueen pitäisi olla kaareva, kuten esim. kuulantyönnössä otetaan mitta. T Jukka
Vs: Tarkennuskohta Riippuu objektiivista. Tasokorjatuilla vähemmän kaareva, käytännössä likimain taso.
Vs: Tarkennuskohta Jos digi (vaikka sitten RF-digi) heittäää tarkennuksessa tuon verran niin siitä itketään sivutolkulla. Kertooko tämä sitten jotain preferensseistä jotka vallitsevat digikuvaajilla?
Vs: Tarkennuskohta Minäkin kuvaan digillä. Muutenkin sanoin tässä vain oman mielipiteeni, en voi toisten kuvaajien puolesta vastata. T Jukka
Vs: Tarkennuskohta Sitä juuri. Mutta onko kahden sentin heitto kamala? Tai eihän tosta pysty sitä tarkasti näkemään montako senttiä. Pitäis olla se mitta mistä lukee sentit. Sehän on vinossa niin eihän se ihan ole sama kun mitta olis suoraan, jons pilkkuja halutaan fiilata. Täällähän niitä hemmoja riittää.
Vs: Tarkennuskohta Sentin kahden heitto voi olla kamala tai merkityksetön. Se mikä on tärkeää, on tuntea välineensä. Jälkiosaan: Pilkkujen fiilauksella ei ole mitään tekemistä tuollaisen geometrisen matematiikan kanssa. Jos kuvauskulma mittaan on 45 astetta, mitan asteikko puolittuu. Matematiikkaa paremmin osaava voisi sanoa, paljonko mitta "lyhenee" kun kuvauskulma lasketaan siitä vielä vaikkapa 30 asteeseen, mutta maalaisjärjellä ainakin 20 astetta tekee jo melko pienen eron. 20 asteen kulmalla mitan asteikko on kuitenkin vielä selkeästi luettavissa kuvasta. Liitteenä Leica M6TTL ja Summilux 50mm tarkennustesti, jossa on tarkennettu poikkiviivaan mittaetsimellä. Focus shift tulee selvästi esiin eikä kolmen aukon himmennys täysin kata alkuperäistä tarkinta kohtaa vaan se jää hieman epäteräväksi. Onko mittaetsin, runko ja objektiivi riittävän säädöissään ja yhteenpelaava, on jokaisen henkilökohtainen asia ja suhteessa myös käytetyn filmin erottelukykyyn sekä tehtävien suurennosten kokoon. Digillä tuollainen testi on niin äkkiä tehty että J.Vuokon postiin voi hyvin sanoa että totta. On siinä takuukorjaajilla nykyään säätämistä! (Lie sanomatta selvää, että olin hyvin tyytyväinen Leican säätöihin. Sehän näyttää olevan aivan kuin täydellisessä kompromississa pienen focus shifinsä suhteen. Kuvausetäisyys lähellä 1m. Aukot 1,4 2,0 2,8 4,0. Sensia 200. Reprot D90, Nikkor Ais 105/1,8, loitto.) Ed. Focus shift voi olla joissain tapauksissa 5 cm tai enemmänkin. Siksi se kannattaa tutkia eri objektiiveista.
Vs: Tarkennuskohta Otappa mirored ja viilaappa pilkkua vielä. Otat tuon alimman kuvan auki isoksi ja mittaat 48 cm kohdan viivottimella näytöstäsi ja sitten 72cm kohdan. Onko eroa?
Vs: Tarkennuskohta Hyvinhän tuo on kohdallaan. Vähän takatarkka mikä on monesti eduksikin. Lainaapa jostain tuon nykyainen ZM-Sonnar, on hyvin mielenkiintoinen tarkennusalue 1.5-4 välillä..
Vs: Tarkennuskohta Meikäläinenkin on niin vittumainen jätkä että teillä rupee seisomaan, mutta en edes tiedä miksi joku turvautuu valvoja nappiin...missä se on? Toisaalta osaan olla sopivasti ruskeakielinen, se antaa hiukan takaisin.
Vs: Tarkennuskohta Ai jos sä haukut mua ääliöksi ja mä siihen heitän tuollaisen sanonan joka on esimerkisi Peteliuksen laulusta. Niin sitten voi minun kommenttini ilmoittaa valvojalle. Mä en ilmoittanut vaikka ihan suoraan haukuit minua. Kyllähän tuolla aikasemmin kerroit että 45 asteen kulmassa kun kuvaa on sentti puolisenttiä. Se oli aika hyvä veto. Siihen vain heitin että samassa kuvassakin se heittää ties kuinka paljon että ei oikein natsaa nää sun oppis. Sä mirored kuvittelet ittestäs aivan liikaa että mä jaksaisin suä kiusata tai jonkun oudon asenteen kautta nähdä sun juttujas. Mä en todellakaan sun kiusaamiseen panosta yhtään. Heitan vaan kommentteja jos kiinnostaa. Jokainen on samalla viivalla minun näkökohdastani katsoen.
Vs: Tarkennuskohta Eihän sultakaan puutu muisti kokonaan ja eläytyminen.. Valvoja napista: Olet ehkä seurannut kommunikaatiota ylläpidon ja jäsenien välillä tuolla ao. osiossa. Minä olen mielelläni yksinkertainen ja uskon mitä meille ylläpito kertoo. (Seisomisesta en kauheasti tiedä, mutta ehkä tämäkin on niin mensisteaalista. eiku existentiaalista.)