Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Kovin skeptinen olen mittarin toimivuuden suhteen. Sen verran himmeistä kohteista on kyse. Eli tuo haarukointi on se ainoa oikea tapa. Nopeasti myös oppii arvioimaan (ainakin silloin joskus filmiajalla kun tätä harrastin - siis silloin kun muutkin kuvasivat filmiä, enkä vain mä Kaupunkien ulkopuolella (noin 40+ kilometriä lähimpään asutuskeskukseen) sai valotella huimia aikoja ongelmitta, asutuskeskusten lähettyvillä taas ISO 400:lle oli 30s aukolla 4 yleensä hiukka liikaa. Taivas sai sävyjä joita sinne ei tahtonut. Yökuvauksessa tarkennus on aina mennyt ihan hyvin suoraan tähyslasilta - tosin kaikki kamerat on olleet suunniteltuja käsin tarkentamiseen. AF:n kanssa etsisin päivällä jostain kaukaisesta mastosta tms. sen äärettömän ja jos se poikkeaa kameran merkintöjen äärettömästä niin sitten joku merkki että yökuvaan voi laittaa saman tarkennuksen. Parin aukon himmennys vielä niin tilanne paranee.
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Sai kohinanpoiston täysin pois päältä 5D:ssäkin. Kuumat ja muut oudot pikselit kohinanpoistolla myös katoavat. http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,44979.msg359724.html#msg359724 Valonmittauksesta tai valotuksesta: Laittaisin kokoalan mittaukselle tietenkin, niin saa parempaa lähtökohtaa korjaukselle. Suoraankin voi korjata vaikka 1,5 - 2 aukkoa tummemmaksi, ainakin maalla. Vähän haarukointia ja vielä tarkastelemaan tietokoneelta tulosta, niin johan tietää aika paljon paremmin miten tarvitsee valottaa tähtitaivasta. Siinä on suuri liikkumavara erilaisilla oikeilla valotuksilla, joten ihan on siitä kiinni mitä haluaa. Kuinka erilaiset tähdet piirtyvät ja kuinka tulee sävyä muualle.
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Nuo punaiset merkit ovat IR-tarkennusta varten, joten ei ihmekkään jos näkyvällä valolla tulos on toinen. IR-kuvia ottaessa pitää AF:n tai tähyslasilta käsin tehdyn tarkennuksen tulos korjata valkoisesta viivasta polttoväliä vastaavan punaisen viivan kohdalle.
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Joo kuumat pikselit katoavat, mutta ilmeisesti ne katoavat myös käsin kuvia päällekkäin latoessa - vai ovatko ne aina samalla kohdin? Jokatapauksessa myös RAW-konvertterit osaavat ne poistaa. Mutta kun mulla tuo on jostain joskus luettua tietoa - lähinnä omistamani digikameran "pakotetun" kohinanpoiston bashauksen muodossa niin en osaa enempää sanoa. Kuulostaa uskomattomalta että tähtitaivaasta mitään valotusarvoja saisi. 5D mk2 pystyy mittaamaan EV1:stä, eli ei tosiaan mikään hämärähirmu. Moderneista kameroista parhaat pystyvät tietääkseni EV -1:een eikä niitäkään kameroita montaa mallia ole. Tähtitaivas kirkkaimmillaankin (täyden kuun valossa) pyörii jossain EV -3 ... -4 alueella. Revontulet ja muut ovat vielä himmeämpiä.
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa ^ Kaipa ne kuumat on aina samassa paikassa. ??? Kuka sieltä tähtitaivaasta mitää mittaamalla mittaa, mutta kyllä se vaan niin toimii, että laittaa kameran AV asentoon ja antaa valottaa. Samalla näki mihin kannattaa laittaa ISO, jotta valotusaika tulisi sopivaksi liikkeeseen nähden. Tai siis itse asiassa, kuvaaminen meni minulla siihen että ISO-säädöllä tein haarukointeja. (Ja tietty M valotusmoodilla, mutta aluksi oli hauskaa laittaa AV, niin pääsi ekalla valotuksella tontille.)
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Tai miksei, jos mittari vaan näyttää. En muista enää kuinka tarkkaan ottaen toimin, kun en kauaa tuota 5D:tä jaksanut. Mutta AV:llä toimii jopa 70-luvun FE ja OM2, niin miksei nykykameratkin? http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,47238.msg358491.html#msg358491
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Aukon esivalinnalla vanhat kamerat tosiaan toimivat. Mulla Nikon EM on sellainen (mahdollisesti FE2 myös, en ole kokeillut). FE ja FA kuuluvat myös näihin toimiviin kameroihin. Vaikka kameran valotusnäyttö loppuu muistaakseni sekuntiin tai kahteen, niin oikeasti se valottelee pitkään. Minuutteja. Uudemmissa kameroissa (noin af-murroksen jälkeen tulleissa) tulee hämärässä vain jonkinlainen LOW-varoitin eikä kamera suostu valottamaan pidempään kuin sen maksimivalotusaika on. Usein luokkaa 30sek. Nykykameroissa hieno tekniikka tuottaa tässä ongelmia. Analogisissa sähkömittareissa toteutus oli yksinkertainen. Nykyään on tarkat sekuntinäytöt ja hienot ohjelmistot välissä - jotka myös estävät luvattoman pitkät valotusajat. Bulbillahan tuosta pääsee eroon - mutta kun valotusmittari ei kerro mitään niin pitää hakea se aika itse.
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa F5:ssa oli vielä ekstrapitkien suljinaikojen käyttö, vaikka moderni muuten olikin valotusmittauksen osalta.
Vs: Tarkennus yö-kuvauksessa Kuminauha ja pyyhekumi tuntuu toimiva hyvin myös Nikonissa. Kiitos kikasta!