Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tarkennus valikot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Juke.K, 24 Heinäkuu 2013.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Olen pitänyt kamerassa aina ONE SHOT tarkennusta päällä ja pärjännyt sillä. Mutta voisin opetella uusiakin konsteja jos ne on oikeesti sellasia mitkä toimii.

    Kertokaapa nyt tyhmälle mitenkä nämä tarkennus ohjelmat toimii? Mulla on siis Canon 5DMkII kamera ja siinä on vaihtoehtoina ONE SHOT, AI FOCUS, AI SERVO. Luin ohjekirjasta mutta en oikein ymmärtänyt eikä pikatestikään antanut silmiä avavaa tulosta.
     
  2. Vs: Tarkennus valikot

    ONE SHOT mullakin useimmiten päällä.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Tarkennus valikot

    ONE SHOT ja keskipistetarkennus on mulla se yleisin. Sitten sommittelen kuvaa tarkennuksen jälkeen. Joissakin kohdin muutan tarkennuspisteen eri kohtaan ettei tartte kuvaa sommitella tarkentamisen jälkeen. Jotenkin näkemykseni on se että mitä vähemmän tarttee mitään nappuloita painella kuvauksen aikana, tietty pois lukien laukasin, pystyy enemmän keskittymään kuvaamiseen kun kaluston hallintaan.

    Eilen yritin lentäviä korentoja kuvata ja kokeilin kaikkia eri tarkennustapoja. Sittenkin palasin siihen alkuperäiseen.
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Tarkennus valikot

    One shot - on kertatarkennus, mutta voit aivan hyvin käyttää AF-painiketta samaan hommaan ja jättää liikkuvien kohteiden seuraamiseen tarkoitetun jatkuvatarkenteisen Servon päälle. AI Servo puolestaan nuuskii kumpaa edellä mainituista moodeista pitää käyttää eli paikallaan olevan kohteen kanssa käyttää One Shottia ja kohteen lähtiessä liikkeelle vaihtaa Servoon. Itselläni on oletusarvoisesti tuo keskimmäinen AI Servo päällä ja sitten tilanteen mukaan hienosäädetään...
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Tarkennus valikot

    AF-ON näppäin on tuttu ja käytän sitä videon kanssa. Samanhan tekee laukaisimen puoleen väliin painaminen stil-kuvaus tilanteessa.

    Nyt minua enemmän kiinostaakin näiden seuraaamista harjoittavan AI SERVO ja AI FOCUS modien erot käytännössä.