Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jukkis71, 1 Syyskuu 2010.

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Mutta kun tuo kohde ei nimenoman ole tasainen. Optiikka on keskimmäisen tarkennuspisteen mittauksella toiminut oikein hyvin esim. rapattua rakennusta kuvattaessa (kohtisuora seinä).

    No mutta ei auta. Lisää harjoittelua.
     
  1. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tämän olen jo tiennyt 20 vuotta, siksi olen säädättänyt obiskani etuskarpeiksi.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Ja nyt vasta kerrot?
    Miten käy sitten, kun käytät suurta aukkoa?
    Koskeeko vain Nikonia, vaan myös leicaa ja hasselia?
    TJukka
     
  3. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Ja koskeeko sama kauas ja lähelle tarkennusta?
    TJukka
     
  4. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tämän olen jo tiennyt 20 vuotta, siksi olen säädättänyt obiskani etuskarpeiksi.
    [/quote]

    Heh, mun ei ole tarvinnut ennen ns. digiaikaa säädättää yhtään objektiivia etu/takaskarpiksi. Tarkennus on ollut siellä mihin olen sen tarkentanut (ellen sitten ole töpeksinyt ja täräyttänyt kameraa).
     
  5. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Ko. tarkennuspiste korostuu vuoron perään ja näyttää missä mennään. Suomeksi siis tarkennuspisteet vilkkuvat sen mukaan liikkuuko kohde tai kamera.

    Vaikuttaa toimivan hyvin. juoksevaa eläintä tms. en ole koettanut vielä kuvata.
     
  6. jimi-

    jimi-

    918
    0
    0
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Mun ei ole tarvinnut tehdä tätä digi aikanakaan, onneksi. Runko on kyllä sen vanha että ei siinä semmoista ominaisuutta olekkaan :D Eli aika hyvin menee, tarkennus kans.
     
  7. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Heh, mun ei ole tarvinnut ennen ns. digiaikaa säädättää yhtään objektiivia etu/takaskarpiksi. Tarkennus on ollut siellä mihin olen sen tarkentanut (ellen sitten ole töpeksinyt ja täräyttänyt kameraa).
    [/quote]
    Nikkor 105mm 2,5  aivan selvä focus shift, ensimmäisessä ( skarpissa versiossa) sitten muutivat konstruktiota niin että tämä ominaisuus maskattiin pois terävyyden kustannuksella. Aikoinaan tietoisesti fokusoin "liian eteen"
    Vähän Googlasin tuota aihetta Nikkor 105mm obiskan kohdalla ja saitithan on täynnä tuota "ongelmaa"  eivät raukat tiedä että se shift on "sisäänrakennettu ominaisuus" nikkorissa, se muuttuu mitä enemmän himmentää, ei siinä jalustat eikä kalibroinnit auta.
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 834
    3 347
    113
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Vanhojen opiskoiden fokus shift piti kyllä ottaa huomioon, ellei täydellä aukolla kuvannut.
     
  9. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Mitenköhän niistä on sitten saatu MTF-arvoja - mietiskelen vaan. Täyty varmaan kokeilla AI 105/2.5 myös miten se suhtautuu yhteistoimintaan digirungon kanssa täydellä. En ole tähän mennessä kuvatessani huomannut ko. ongelmaa ehkäpä sikis, että kuvaamiset on tehty yleisimmin f/5.6.

    Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu. Mielipiteet jakautuvat selkeästi siitä, näkyykö focus shift suurilla vai pienillä aukoilla. Joskus testisivuiltakin tulkitaan tekstejä tai kuvia väärin, kuten:

    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/413-nikkor_50_14g?start=1

    Kyseessähän ei ollut focus shiftin esiintyminen, vaan CAn määrän muutos eri aukoilla.
     
  10. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tämä johtunee siitä että useimmiten objektiivien tarkennus lienee optimoitu täydelle reiälle (?), muttei aina. Esim. Zeissin C-Sonnar 50/1.5 ZM oli tuotannon alkupäässä optimoitu aukolle 2.8, kun taas nykyään se on saatavilla myös aukolle 1.5 optimoituna.


    Jaa, enpä tiedä minkä päättelyketjun tuloksena olet tuohon päätynyt. Kts. saman sivun viimeinen kappale: "In addition, these shots also show the focus shift when stopping down and demonstrate the slight lack of contrast and sharpness wide open (the latter being emphasized on short subject distances)."
     
  11. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Olet oikeassa. Ajattelin jotain ihan muuta (sitä että kamera valitsee tarkennuspisteen automaattisesti) tuon kirjoittaessani.
     
  12. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tässä patentti, jolla tuo FS korjaantuu automatic, siitä vaan kolvaamaan:

    http://www.patentstorm.us/patents/48901 ... ption.html"]http://www.patentstorm.us/patents/4890133/description.html

    Sinänsä ihme, ettei Canikonyms ole vastaavaa implementoinut huippurunkoihinsa, koska FS tulee ongelmaksi juuri suuriresoluutioisilla kennoilla (niitä kuvia kun tupataan tihraamaan vähintään 100 %:na ja silloin voi heittää menemään traditionaaliset DOF-taulukotkin). Tai sitten haluavat tuputtaa kalliimpia asph-versioita optiikoista...

    En nyt muista missä, mutta jossain keskarifilmikamerassa oli implementoitu automaattinen FS-korjaus (taisi olla kiinteälinssinen).

    EDIT: näemmä Hasselin H4-sarjassa on automatic-korjaus
     
  13. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Samaa mietin itsekin. Kun sekä rungon että optiikan valmistaja/valmistuttaja on sama, ei tuon luulisi olevan kovin kummoinen haaste ohjelmoida runkoon.