Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Jukkis71, 1 Syyskuu 2010.

  1. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Oletteko käyttäneet tarkennuksen hienosäätöä kamerassa ja jos olette, niin
    millaisella menetelmällä olette käyttäneet?
    Netti on täynnä ohjeita, mutta lisäinfoa ja omia kokemuksia kaivataan.
    TJukka
     
  2. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Viivoitin on ihan käypä kapine tuohon... ja jokin objekti siihen viivoittimen viereen että saat varman autofokuksen.
     
  3. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Käsipelillä on säädetty, mutta tämä toimii kuulemma:

    LensAlign - WhiBal

    tai sorvaa vastaava häkkyrä itse. Jotkut puhtaasti sfäärisellä linssikonstruktiolla varustetut optiikat tuppaavat muuttamaan tarkennuspistettä himmennettäessä, mikä on syytä huomioida kalibroinnissa.
     
  4. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Käypäisyys riippuu siitä, mihin toleranssiin pyrkii. "Varma" autofokus on se suurin haaste noissa viivotinvirityksissä. Sen takia tuo LensAlign-menetelmä on käypä pyrittäessä pieneen toleranssiin, koska siinä tuo automaatin osumatarkkuus on varminta ja kohteen ja kennon tasot täsmäävät (sikäli kuin kenno on suorassa).
     
  5. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Sitähän varten se objekti siinä on, itse käytän kirjaa pystyssä viivoitin vaakatasossa pöydän päällä... Tokihan voi hifistellä, kaiken saa maksamaan juuri niin paljon kuin haluaa.

    Mutta jos ei kirjan pintastruktuuriin pysty tarkentamaan luotettavasti, ei varmaankaan voi kuvata niin paskalla autofokuksella tahi lasilla ihan reaalielämässäkään?
     
  6. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Minulle oli yllätys, että AF-S 50 mm f/1.4G käyttäytyy tarkennuksien kanssa niin eri lailla kuin AF-S 16-85 zoom. Zoomilla olen kuvannut koko ajan keskimmäisen pisteen tarkennus päällä ja tarkennuksen sekä valotuksen lukitus laukaisimessa. Homma ei toiminutkaan ihan samalla tavalla uuden normaalin kanssa. Oheinen kuvapari  on kohtuullisen reipas osasuurennos ja kuvattu sekavalossa ISO 200 1/20 f/4. Kuvausetäisyys aika tarkkaan 1 metri. Jalusta ja vitka.

    Keskimmäisen pisteen tarkennus uusittiin 7 kertaa. Aina sama tulos. 3D-seuranta (11 pistettä) jatkuva automaattitarkennus (AF-C)  uusittiin 3 kolme kertaa - sama tulos jokaisessa.
     
  7. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    TÄ?
    Tuo keskimmäisen pisteen tarkennus näyttää väärin tarkennetulta, kun taas 3d seuranta terävältä.
    Ihan kuin omissa kuvissani 85/1.8, joka mielestäni tarkentaa usein väärin vs 105/2.8 micro, joka on terävä juuri siitä kohdasta, mihin tarkensin.
    Juuri tämän takia tätä aloin kyselemäänkin.
    TJukka
    NIin olihan tuossa keskimmäisen pisteen tarkennuksessa af-s tarkannusmoodi päällä?
    Mä olen kylläkin havainnut omaan kuvaustyyliinin parhaimmaksi tavaksi liikkuvaan sen, että valitsen itse tarkennuspisteen ja af-c päällä. Vaihtelen tarkennuspistettä peukalolla,
     
  8. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Onko muiden tulkinta tuosta Tapiolan kuvaparista sama?
    T Jukka
     
  9. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Näissä keskimmäisen tarkennuspisteen 7 kokeiluissa oli päällä sekä AF-S että AF-C, kapean tarkennusalue ja leveä tarkennusalue. Joka kerta tarkennus hieman taakse (kts. tontun oikean hihan karvat ja purkin kansi).

    Zoomin kanssa olin lähes aina tyytyväinen siihen miten tuo keskimmäisen pisteentarkennustapa toimi. Nyt on ilmeisesti toisin.

    Kokeilin sen jälkeen 50-millistä edelleen jalustalta pykälää suuremmalla aukolla eli f/2.8 ja 3D toimi oikein hyvin. Katsotaan nyt sitten kun kuvataan kunnolla hämärässä ja aukolla f/1.4...
     
  10. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tuo Laten laittama linkki vaikutti aika hyvältä...
    Pitää ilmeisesti kokeilla itse sitä 85 ensin jollain kliinisellä viivotin 45 asteen kulmassa systeemillä, vaihtaa joku arvo ja sitten ihan käytännön kuvaamisessa, onko se parantunut.
    Jotain häikkää siinä on, koska tuo 105 millinen on juuri siitä terävä, mihin tarkentaa.

    Kai Nikoniin voi jokaiselle linssille tehdä oman säädön?
    TJukka
     
  11. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Eikö noita voi tarkentaa ihan siihen mihin haluaa. Niinkuin muissakin kameroissa. Vissiin tyhmä kysymys.

    K.
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Ongelma onkin siinä, että se kohta, johon tarkentaa ei olekaan terävin tai ehkeipä edes terävä.
    T ukka
     
  13. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Näyttää LensAlignin halpiskopiolta. Jo tuo kuva kaverista kalibroimassa linssiä käsivaralta tarkentaen vie uskon...

    Kun pelataan milleillä (kuten jollain aukolla 1.4 kuvattaessa), niin kameran kennon tason ja viivottimen keskipisteen ja tarkennuspisteen kautta kulkevan tason on oltava täsmälleen samansuuntaisia. Ja tuo ehta LensAlign (tai sen tarkka kopio) takaa tuon jetsulleen. Voihan vastaavaa yrittää käyttämällä isoa peiliä apuna.
     
  14. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Olen säätänyt kaikki linssit Kanuunan säädöllä  ja ihan vain paperia pöydällä ja
    mattoa, lattia tms. terassia kuvannut. En ole huomannut tätä himmennys-
    poikkeamaa vaikka jotain sen suuntaista vähän ajatellutkin.

    Tätä lappua focustestchart.com olen
    käyttänyt lähitestailuun.

    Ehkä pääkäyttötarkoituksen mukaan voisi valita etäisyyden
    ja aukonkin. Kuten vaikka potrettilinssillä esim. saattaa olla.
    Jokin aukko ja etäisyys kuitenkin pitää valita. Itse olen
    kuitenkin kuvaillut täydellä aukolla kun silloin muka
    näkee helpommin tason.
     
  15. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Onkos tuo 50:en Nikkor mainostamaani sfääristä disainia? Silloin siinä saattaapi olla ominaisuutena tuo tarkennuspisteen siirtymä himmennettäessä. Eli kun tarkennat täydellä aukolla ja otat kuvan himmennettynä, niin tarkennus siirtyy kauemmas.
     
  16. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Juu kyllä siinä tällainen ominaisuus on, sfääreistä en sen kummemmin itse tiedä. Luin aikaisemmin että kuva olisi otetty täydellä reiällä, mutta f4:hän tuo on näemmä. Tää on sitä fokussiftiä, esiintyy muistaakseni ko. kakkulalla selvimmin aukoilla 2.8 - 4.
     
  17. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tuohan on ihmeellinen ratkaisu nikonilta?
    Onko sillä joku tarkoitus vai miksi ne noin toimivat?
    T Jukka
     
  18. Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Ei tuo mitään harvinaista objektiiveissa ole, suurennusopiskoissa perinteisesti ollut krittisempää.
     
  19. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Tarkennuksen hienosäätö kamerassa

    Tietyillä optisilla rakenteilla tuota esiintyy. Kaikkihan ne ovat enemmän tai vähemmän kompromisseja kuitenkin. Useimmissa tilanteissa tuo ei kuitenkaan käytännössä pääse häiritsemään, ainakaan ratkaisevasti. Kyllä tuo siitä huolimatta hyvä viiskymppinen on, melkein yhtä hyvä kuin Sigman 50/1.4