Kaipaisin neuvoja pienten esineiden (kuten nyt tämä omena) kuvaamiseen. Käytössä yksi studiosalama softboxilla ja heijastimia. Miten tästä saisi paremman?
Vs: Omena En ole omenaexpertti, mutta muutama ajatus: * Kun omena on yksinään, tumma tausta nostaisi sen värit esille ja samoin omenan värien välisen kontrastin * Etualan pisarat eivät erotu, vaan tahraavat - ne kaipaisivat jyrkempää väloa, joka tuo pisaroihin heijastuspisteen ja varjon, joka määrittää niiden muodon * Mikä tekee omenasta omenan, eikä muun pyöreän hedelmän - kara! Siis esineen identiteettiä pitää korostaa * Jyrkempi valo ja omenan varjo muistuttaisivat auringon kirkkaasta valosta, mikä on yksi omenan herkullisuutta lisäävä asia - aurinko kypsentää sen ihmisen herkuksi; omena on kesän hedelmä * Alaosa laimenee vahvasti kenties siihen vaikuttaa alustasta heijastuva valo; siksikin tumma alusta olisi hyvä * Luulen, että syväterävyyttä kaivattaisiin lisää, jotta omenan kutsuva pintatekstuuri säilyy vahvana joka puolella
Vs: Omena Itse kuvaan yleensä pienesineitä myös yhdellä softboksilla. Valon suunta on silloin suoraan edestä, hieman yläviistosta. Tasoittelen valoa heijastimella hieman alustan väristä riippuen, valkealla alustalla/taustalla tasuria en yleensä edes käytä. Valoa vasten kuvattaessa esineiden muoto tulee mielestäni paremmin esille. Tässä esittämässäsi kuvassa valo on hieman liian tavanomainen. Ja kuten mvuori tuossa totesikin, esineelle on hyvä yrittää antaa luonnetta, mikäli mahdollista.
Vs: Omena Mä leikin joskus taskulampuilla pienesineitä "valaistessani". "Päävalo" tavallisella taskarilla ja ylimääräinen lämpimyys pois kuvankäsittelyssä. "Taustavalona" toimi sinertävää valoa sylkevä led -lamppu. Esmes tämä ja tämä on "valaistu" ym menetelmällä. Boksista ja studiovalosta ei tosin ole noissa mitään iloa.