Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana Isopyydys, 23 Helmikuu 2013.

  1. Mikaa

    Mikaa Member

    142
    14
    18
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Salaman käyttö riippuu tilan valaisusta, hämärämmässä valaisussa salama on häiritsevä, etenkin jos yrittää jotain akrobaattisempaa tehdä - silmät näkee tilanteen silloin pikkasen jälkijunassa. Päivänvalossa salama ei haittaa mitään.

    Hämärässä tehtyjä akrobaattisempia juttuja kuvaisin mielummin jatkuvalla valolla.
     
  2. Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Jos tanssija tekee jotain koko kuva-alalla, eikä muka synkka riitä, nin silloin toki ei myöskään mikään hi-spede salamakaan riitä. Niillä on käyttöä paikallisessa liikeessä, mutta koko kuva-alalle voi tulla vääristymää. Mitä tosin en usko tanssimisen kyseenollen...
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 738
    2 018
    113
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Joo, niin tietysti. FP-synkka pitää olla. 
     
  4. Perry

    Perry

    126
    0
    0
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Ai niinkuin esim. BXRi 250 jolla välähdysaika (t=0.5) on täydellä teholla 1/2762s

    vs.

    RX 300 jolla välähdysaika (t=0.5) on täydellä teholla 1/2850s

    Ero suorastaan huimaava...

    Kumpikin noista on aika "hitaita", ja pitää muistaa että lyhin valaistus saadaan Elincoilla täydellä teholla.

    Jos tarvii nopeampaa pitää hankkia esim. Elinchrom-salamat joissa on erillinen voimaosa. Muistelisin että Rangeritkin on aika nopeita isolla teholla ja Speed-välähdyspäillä (?)
     
  5. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 738
    2 018
    113
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Ja pitää muistaa myös, että kyseessä on se puoliintumisaika.  Suuri teho puolittuu nopeasti, mutta paljon sitä on vielä sitten jäljelläkin.
     
  6. Perry

    Perry

    126
    0
    0
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Kyllä. Tuo 0.5 tarkoittaa että puolet salaman tehossa purkautuu tuossa ajassa. Paljon rehellisempi ja käyttökelpoisempi olisi joidenkin käyttämä t 0.1 aika, mutta ikävä kyllä moni ei sitä käytä sillä ajat venyisivät kiusallisen pitkiksi.
     
  7. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Pisin valaistus, lyhin puoliintumisaika... Paloaika on rajusti pidempi kuin pienillä tehoilla.
     
  8. Perry

    Perry

    126
    0
    0
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Ei. Pienillä tehoilla tulee pitkä "häntä" joka aiheuttaa kuviin liike-epäterävyyttä. Kokeile vaikka huviksesi jos et usko.
     
  9. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Itse asiassa riippuu käytettyjen paukkujen tehokontrollin tyypistä. Esimerkiksi solairin paukut kontrolloivat paloaikaa, eivät kondensaattorijännitettä, näin saavuttaen joka välähdykseen saman valkotasapainon. Tällöin välähdysajan kesto on suoraan verrannollinen tehoon.

    Eli huvikseen kokeilemalla pitää spesifioida ettei käytä scoroja tai solaireja vaan elinkan halpistunkkeja...

    -P
     
  10. Perry

    Perry

    126
    0
    0
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    No elincoista tuossa oli puhe eikä mistään muusta...
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 738
    2 018
    113
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Lyhin paloaika saavutetaan pikkusalamalaitteilla (SB800 ja vastaavat)  osatehoilla.  Nyt kun kamerat tuottavat kelvollista jälkeä isoillakin ISOilla, niin ongelmat ovat pieniä.
     
  12. Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    Tällaisen yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen vinkki. Suljinaika ei vaikuta liikkeen pysäyttämiseen, oleellista on saada vallitseva valo pois kuvasta, joka vaikeuttaa liikkeen pysäyttämistä. Eli ilman salamoita kuvan pitäisi olla täysin musta ja kun vallitseva valo on poissa kuvasta niin silloin ei ole väliä onko suljinaika 1/80 vai 1/200 tms..
    Tässä minun ottama kuva elinkan D-lite 4 salamoilla ja suljinaika oli 1/160.
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. Perry

    Perry

    126
    0
    0
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    No enpä nyt noinkaan sanoisi. Jollain 1/16 teholla ja pikkutuikulla ei kyllä ihan hirveän helposti kuvaa esim. liikkuvia tanssijoita, ainakaan jos valoa haluaa muokata pehmeämmäksi.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    20 738
    2 018
    113
    Vs: Tanssijoiden studiokuvaus ja sulkijan nopeus yli 500

    SB-800  voinee olla  1/4-tehollakin.  Pari sellaista rinnan.
    - No, kukin tyylillään.


    1/1050 sec.  at M1/1 (full) output
    1/1100 sec.  at M1/2 output
    1/2700 sec.  at M1/4 output
    1/5900 sec.  at M1/8 output
    1/10900 sec. at M1/16 output
    1/17800 sec. at M1/32 output
    1/32300 sec. at M1/64 output
    1/41600 sec. at M1/128 output