Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana ernu, 17 Marraskuu 2010.

  1. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Olen hankkimassa laajakulmaa kroppi-Canoniin ja tuo Tamronin linssi olisi parhaiten budjettiini sopiva. En kuitenkaan löydä siitä juuri mitään suomenkielisiä arvosteluja tai kokemuksia käyttäjiltä vaikka olen yrittänyt etsiä ympäri nettiä.

    Kysyisinkin täältä onko kenelläkään kokemusta tuosta lasista vai olisiko sigma tai jokin muu merkki suositeltavampi? Canonin oma laajis on turhan kallis.
     
  2. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 446
    440
    83
    Vs: Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5

    Sigma 10-20/4-5.6, käytettyn' ~270e-> http://www.photozone.de/canon-eos/307-sigma-af-10-20mm-f4-56-hsm-ex-dc-lab-test-report--review

    Tokina 12-24/4, käytettynä, ~250e-> http://www.photozone.de/canon-eos/272-tokina-af-12-24mm-f4-at-x-pro-dx-canon-lens-test-report--review

    Jos englanti ei taitu, niin google kääntäjällä saa auttavasti ymmärrettävää suomennosta aikaiseksi.

    Molemmat olleet ilmestymisestään saakka suosittuja, joten käytettyjäkin liikkuu kohtalaisesti. Jos uutta on pakko saada, niin sit hinnat pikkasen pomppaa, mutta ainakaan photozonen testin mukaan en tuota tamronia ottais.

    Objektiivi.info - käyttäjien kirjoittamia arvosteluja ja objektiiveilla otettuja valokuvia löytyy ainakin ^sigman 10-20 ja tokina 12-24 käyttäjäkokemuksia.
     
  3. Vs: Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5

    Mä ostin reilu viikko sitten Tokina 12-24mm f/4:n uutena Nikonille. Ostin vanhemman version, jossa AF hoituu ruuvilla. Maksoi 300 euroa vähemmän kuin uudistunut versio eli 350 €. Tämä tosin on turha viesti, koska Canonille ei käsittääkseni tuota vanhempaa enää saa uutena -- jos on saanut koskaan.

    Ehdin jo yksissä pirskeissä tuolla Tokinalla kuvata ja vaikuttaa erittäin hyvältä. 12mm on juhlaa kittiputken 18mm jälkeen.
     
  4. jpp2

    jpp2 Active Member

    2 522
    2
    38
    Vs: Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5

    Minulla on tuo ollut reilun vuoden.
    Lähes aina 10mm asennossa, suorahkot linja, kun himmentää vähän (->5.6)
    niin on siedettävän terävä. Joillakin rungoilla voi tuo f/3.5:kin toimia.
    Mitä runkoa käytät. Oman kokemuksen mukaan uudet megapikseli rungot
    kuten 7D on aika arka tuomaan pehmeyden esiin linsseissä.

    Tarkentaa niin lähelle että pahaa tekee, kun perspektiivi venyttää oikein.
    Ainoa moite on tuo pehmeys aukko täysin auki.

    Zoomilla ei näillä poltto väleillä juurikaan mielestäni ole merkitystä, kun
    askel tai pari vaikuttaa lähes yhtä paljon. Joku väitti että Sigma 10-20/4-5.6 olisi
    vielä pehmeämpi, mutta ei omaa kokemusta.

    Jos parempaa haluaa niin ilmeisesti tokina 11-16 f/2.8 on tarkempi.
     
  5. ernu

    ernu

    55
    0
    0
    Vs: Tamron SP AF10-24mm F/3.5-4.5

    Päädyin ostamaan uutena tuon Sigman 10-20mm kun oli hyvässä tarjouksessa ja lukemieni testien perusteella niin kuvanlaatu kuin objektiivin mekaaninen laatu oli hieman Tamronia parempi. Tiedä sitten onko sillä niin merkitystä kun omaksi iloksi (ja kavereiden harmiksi) tulee kuvia räpsittyä ja nettikoossa esiteltyä.

    Muutamia kuvia olen ennättänyt nyt kuvailla kovasta pakkasesta huolimatta ja ihan hyvää jälkeä tekee maisemakuvissa himmennettynä, täydellä aukolla tietysti pehmeyttä reunoilla.