Yksi filmiperistäni (rullafilmi) aiheuttaa nykyään valovuotoa. Ei perinteistä suojapellin aukosta tulevaa tms. vaan sellaista, että filmin pituudelta tai lähes koko pituudelta negan reunat ovat saaneet valoa. Siis ne alueet, joissa lukee filmin merkki, ruutunumerot jne. Tuo valovuoto on vähän epäsäännöllistä ja on voimakkaimmillaan filmin loppupäässä. Toistaiseksi olen keksinyt mahdolliseksi syyksi sen, että ko. filmiperä ei tee ottopuolalle rullafilmistä tarpeeksi tiukkaa pakkaa, ja filmiä pois ottaessa puolan ja suojapaperin välistä pääsee vähän valoa filmille. Onko hypoteesissani perää? Vai voiko joku muu tekijä aiheuttaa tuommoista?
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Itselläni on hieman saman kaltaista ongelmaa. Tosin tämä ilmenee vielä eri filmeillä eri tavalla. FP4+ jota pääsääntöisesti käytän on kuitenkin vähiten herkkä tälle ilmiölle. Itse olen hieman epäillyt samaa syytä ongelmaan. Mutta saattaa sitä valoa päästä kannen välistäkin sinne reuna-alueelle hieman.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Olen törmännyt samaan "ongelmaan", siihen voisi olla ratkaisu tai siis olisikin varmaan se, että olisi joitakin putkiloita, johon sen filkan laittaisi heti kuvauksen jälkeen. Joku joskus mainosti, että vitamiiniputkiloon menisi parikin kappaletta rullafilmiä. Mutta kun en moisia syö, niin ei ole niitäkään.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Adoxin filmeissä tulee noi putkilot vakiona, impexiltä voi myös ostaa erikseen mutta tuskin on järkeä, sama ostaa filmillä nehän on 10 paketeissa ne filmit jotain 20 euroa..
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Toi reunavuoto 120-filkan kohdalta syntyy myös kun löysästi laittaa filmin paikalleen. Loppupäässä oleva isompi määrä selkeästi osoittaa sen, että perinteiset "löysät" tuli rullalle.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Niksi suoraan Pirkasta: Ota Agfan musta ja esim. Fujin läpikuultava filmipurkki ja leikkaa siitä fujin purkista pohja pois ja survot hylsyn agfan purkin sisään ja teippiä ympärille. Toimii ja on omatekosen näkönen!
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Vois ostaa lisää Adoxia ku ne on halpaakin. En mä noita putkiloita silti oo edes käyttäny usein.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Mulla Adoxit kärsivät selvästi enemmän reunavuodosta kuin FP4/HP5 merkkitavarana. Adox tuntuu vaativan jopa vähän varovaisuutta esim. auringossa käsittelyn osalta. Ne purkit ovat siis jopa tarpeen. Ilfordin merkkitavarassa ei samaa pulmaa ole. Veikkaisin että on kyse taustapaperista, toleransseista tms. Saman asian kuin adox-purkit ajaa mikä vain musta pussi, foliopussi (vaikka tyhjä kahvipaketti) tai rullan pyöräytys alumiinifolioon.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Mä tein joskus 15v takaperin tuollaisia putkiloita 2:sta kinohylsystä, toista kuumensin kiehuvassa vedessä, niin sai survottua helposti toisen sisään ja lopputulos oli jämäkkä. Vahinko, että vuosien saatossa niiden käyttö jäi ja lensivät roskikseen. Olivat muutenkin hyviä vesitiiviitä suojia. Tuota vuotoahan voisi testata lataamalla filmin valossa, sitten kuvaamalla sen täysin pimeässä ja ottamalla rullan pois valossa. Saisi ainakin selville onko kyse löysyydestä vai jostakin muusta vuodosta.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Teinpä sellaisen havainnon, että tuo vuoto ei koske kaikkia filmejä. Pahiten kärsivät Ilfordit. Sensijaan Fuji menee ihan puhtaana - liekö Fujin paremman ottopuolan ansiota?
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Mutta kun edellinenkin filmi on ollut fuji Samalla negoja tutkiessa huomasin ilmiön näkyvän myös parissa muussa perässä, eli kallistun tuon löysyyden puoleen.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Jaa toihan oli hyvä idea, täytyy kokeilla, mulla kun on noita vanhoja hylsyjä vaikka kuinka ja paljon.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Joo, empiiriset kokeet osoittivat, että tästä oli kyse. Aikaisemmin muistin aina kiristää rullan, mutta rutinoiduttuani se on näköjään unohtunut. Samalla tuli säädettyä ottopuolan filmiä puristavaa telajousta (tai mikä termi lie) vähän jäykemmälle. Se kun otti rullaan kiinni vasta rullan ollessa täysi.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa Lisävalaistusta tähän ongelmaan olisi tietysti tuonut jos oltaisiin mainittu tuo kameran merkki ja malli jolla ongelmaa esiintyy. Niissä on meinaan myös eroa.
Vs: Filmiperä aiheuttaa valovuotoa jos perä on kunnossa ja pää on teipattu kunnolla kiinni (ja kireälle), niin syy on vain ja ainoastaan puolien eri leveyksistä kiinni. Eri filmit kun ovat "eri levysiä" - hipsukoissa siis koska niiden pitäisi olla universaaleja vaan eivät ole. On tuttu ilmiö myös itselle ollut. Asiaan on ainoa järkevä ratkaisu se, että otat samasta filmierästä itsellesi puolan, eli purat rullalta filmin pois ja kuvaat sillä vain sitä filmiä jolla puola oli. Ilfordit ja fujit ovat esim. eri leveydellä kuin kodakit. (esim. fujillakin on muistaakseni ns. quickload filmeissä (tarralappufilmeissä) jopa puolien päissä logot ja ovat taatusti siis eri muotilla valmistettu kuin muut filmipuolat ja ovat siis näin eri välyksillä.)