Onglma näkyy ohessa olevassa kuvassa: Taivas on jotenkin epätasaisesti kehittynyt, reunat ovat vaaleat. Tämä on esiintynyt minulla pitemmän aikaa. En oikein usko, että valovuodosta olisi kyse, koska kuvissa, missä ei ole taivasta ei ole havaittavissa sellaista ja voisiko molemmat reunat vuotaa valoa? Kehitän 400 ml terästankissa metallispiraaleilla. 35mm HP5+ ja ID11 1:! 13 min, agitointia 20 sek alussa ja sitten minuutin välein 4 inversiota. Se mitä netistä olen löytänyt mahdollisia syitä: - riittämätön agitointi, olen yrittänyt sitä agitoida reilumminkin, mutta ei tunnu olevan vaikutusta - valovuoto (epätodennäköinen) - ei tarpeeksi kehitysainetta - metallispiraalin vaikutus, olisiko muovispiraalit ja tankki parempi? - liian paljon nestettä tankissa Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa ja miten ongelma on ratkennut?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Olisi hyödyllistä nähdä negatiivi reikineen ja reunoineen myös. (ed. Onhan siinä myös paitsi epätasaisuutta taivaalla toisella puolen, myös reunoilla tummempaa negassa puolin ja toisin.) Liiallinen liikuttelu tekee myös enemmän kehittymää reikien ympärille ja pahimmillaan sen vaikutus ulottuu kuva-alalle. (ed. Kuulostaa kai hassulta, mutta kuva-alan ulkopuolella on joskus ollut erinäisistä syistä myös valottumaa ja silloin on nähnyt selvästi myös kehitteen pyörteilyn vaikutuksen reikien ympärillä.) 4 peräkkäistä kääntöä ???
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Minuutin välein 4 kertaa kääntö ylösalaisin ja takaisin. Voisikohan tosiaan olla liikaa agitointia?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Pitäisin normaalina liikutteluna yhtä kääntöä (ja ehkä siinä samalla pyörähdystä purkin ollessa sivuttain) minuutin tai puolen minuutin välein.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Tuollaisessa on vaikea suoralta kädeltä erottaa toisistaan negan keskiosan vähempi kehittyminen, joka johtuisi liian vähäisestä liikuttelusta, siitä että liiallinen liikuttelu olisi aikaansaanut reunojen suurempaa kehittymistä. Periaatteessa laihalla kehitteellä nämä molemmat voisivat tulla myös yhtä aikaa, kun paikallaanolo on pitkä ja liikuttelu samoin voimallista tai pitkää silloin kuin sitä tehdään.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Semmonen käsitys minullakin on, olen agitoinut ilfordin ohjeiden mukaisesti. Vähän on alkanut epäilyttämään terästankki ja spiraalit ja 400 ml tilavuus. Pitänee yrittää muovisilla vaikka olen tykännyt metallispiraaleista tosi paljon.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Kuvaa katsoen tulee myös mieleen se perinteinen eli vajaan kiinnittymisen mahdollisuus. Keskelle olisi silloin (pyypillisesti) jäänyt valottumatonta hopeaa. Sellainen tietty sumeushan sävyissä on. ed. En muista nähneeni mainittua agitointiohjetta Ilfordilla enkä missään. Onko se totta?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Kiinnite oli kyllä ihan tuoretta ja 5min kiinnitin, tosin käytin minulle uutta ilfordin kiinnitettä. Kiinnittämisen aikana sama agitointi suunnilleen kuin kehityksessä. Liitteenä samasta filmistä kuva.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Ilfordin agitointi ohje löytyy http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/200629163442455.pdf. Olenkohan ymmärtänyt oikein engelskaa?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Mielestäni oikein. Mutta kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää! Ihan poikkeava muista näkemistäni ja kuulemistani opeista. Yksi kääntö yhdellä liikuttelukerralla olisi ollut se tuttu. Tai se 5 sek yhdellä kerralla.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Onko rajattu kuva vai onko ongelma vain toisessa päässä filmiä? Spiraalin sisällä vai ulkoreunalla?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä • Aivan liikaa agitointia; kerta minuutissa riittää. Näin liikuttelen Tri-X:ää, samoin aikoinaan Ilfordin FP4 Plussaa. Jälki virheetöntä teräspurkilla ja -spiraareilla.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä DevChartin ohjeilla liikutellaan yleensä ensin minuutti ja sitten n. 4 kertaa minuutissa. Ajat voivat olla eri. Itsellä toiminut. Esim Ultrafinin purkkiphjeissa on vähemmälle agitoinnilla pidempi aika. No katsoos kun negatiivi kuivuu. Itsellä ja kaverilla on välillä ollut rodinaali-standissä ongelmana toispuoleinen kehittyminen. Pattersonin pikkutankissa on nestettä se 500ml.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Samaa mieltä. Näkisi onko perforointialueella mustumaa?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Filmin agitoinnilla varmistetaan se, että filmi saa kehittymiseen tarvittavaa tuoretta kehitettä pinnalleen, eikä bromi-laimuja syntyisi. Nuo kehitysvirheet näyttävät juuri näiltä jälkimmäisiltä, joissa bromi on estänyt kehittymisen. Veikkaisin, että sinun pitäisi hölskyttää vielä enemmän ja/tai useammin.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Negan reunoillahan on "liikaa" mustumaa, ei oikein vaikuta siltä kehittyminen olisi "estynyt"?
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä • Ulkokuvan laitojen vaaleus on ylikehitystä: Mitä enemmän ”hölskyttää", sen tummemmat laidat.
Vs: Epätasaisesti kehittynyt taivas mv-filmissä Minun mielestäni se on ihan epätasaisesti kehittynyt? Filmi kehittyisi tasaisemmaksi noin pitkällä kehitysajalla, jos siinä olisi pelkkää ylikehitystä. No voihan siinä olla kaikkia edellämainittuja, jos se on oikein kunnolla vedetty överiksi. Perforoinnin teksteistä voisi päätellä paljon, jos ei ole luotettavia kehitystestejä. Onko se skannattu kuvasta vai negasta?