Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Talviturkin lähtö

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana mjtannin, 11 Heinäkuu 2005.

    Olen tässä pikkuhiljaa tutustumassa ihmiskuvaukseen.

    Tätä kuvaa taitaa keskisommittelu vaivata, koska tilanne tuli yllättäen ja kamera sattui olemaan keskipisteen automaattitarkennuksella. Kasvot jäivät pahasti varjon puolelle ja ovat lievän käsittelyn jälkeen vieläkin hieman tummat. Myös taaempana oleman uimarin selkä jäi häiritsevästi kuvaan. Jotain varmaankin häiritsee karkkinappulalla aikaan saatu veden hieman yliampuva sinisyys, mutta itse kyllä pidän värikylläisyydestä.

    Kysymys kuuluukin mitä olisit itse tehnyt kuvaustilanteessa toisin? Olisiko kenties pitänyt mennä alemmaksi, jolloin horisonttikin olisi ehkä kuvaan mahtunut? Rajata löysemmin, rajummin?

    Kuva on otettu Canon EOS 300Dllä ja EF 75-300mm pumppuzoomilla.

    [​IMG]
     
  1. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Hyvä ilme.

    Itse aika hyvin analysoitkin kuvan.

    En tiedä siitä värikylläisyydestä, ei ainakaan itse ajatellut koko asiaa. Ehkä tuo taustalla oleva ihminen on häiritsevä tekijä mutta minkä sille voi? Ja kuvaustilanteet on niin hetkisiä ettei aina kaikkea kerkiä tehdä kaikkien taiteiden sääntöjen mukaan.

    Toisaalla oli kuvan sisällön merkitys teknisyyteen tai jotain vastaavaa eli kysymys kuului kumpi merkitsi enemmän kuvassa olevan ainutlaatuinen ilme vai tekninen suoritus? Tässä on hyvä esimerkki siitä. :)
     
  2. nokku

    nokku Active Member

    2 456
    0
    36
    Kaipa niitä perusjuttuja..kuvakulma alemmaksi, tilaa menosuuntaan, taaimmainen uimari pinnan alle. Tai sitten tiukka rajaus tuohon ilmeeseen. Tai sitten jotain muuta radikaalia. En tiedä onko tuo tilanne tuossa nyt sellainen että kannatti hätiköidä, siinähän vain uidaan. Tarkennuksen jälkeen kuvaa voi myös sommitella tietyissä rajoissa uudelleen.
     
  3. Itseasiassa tämä kuva on otettu juuri siitä kriittisestä vaiheesta kun kainalot saavat ikävän ensikosketuksensa viileään veteen. Siitä tämä uimarin mahtava asento ja ilme. Huomaa kuinka uimari yrittää epätoivoisesti käsillään pitää kainalot vedenpinnan yläpuolella viimeiseen asti.
     
  4. Mukava käsien painauma vedessä, harottavat sormet pinnan alla (ei kerkee katteleen kuvaustilanteessa, mutta näin jälkikäteen). Takaa ottaisin reippasti tavaraa pois, nyt tuntuu jotta on oltu polskuttelemassa noita takapotkuja jo jonkin aikaa.