Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Talvikuvien trimmaukset

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana markku55, 19 Tammikuu 2013.

Vs: Talvikuvien trimmaukset

Olen käyttänyt kaikkia Photoshopin versioita kakkosesta alkaen ja tehnyt sillä ammatikseni kuvankäsittelyä vuosikaudet. Käytän edelleen lähes päivittäin sekä Lightroomia että CS 6 Extendediä, tein kuvia eilen teen tänään... Tätä taustaa vasten, käytännössä työnkulkuni on mennyt niin, että Lightroom on käyttöliittymäni ja Lightroomin sisällä on plugin Photoshop, jota käytän tarvittaessa.

Lightroom ei sovi syväämiseen, sillä ei voi yhdistää kuvia tai niiden osia, eikä sillä voi softproofata CMYKiä. Lightroomin maskeja ei voi monistaa, ja Photoshop on parempi prikkaamisessa, jos sitä on paljon. Muuten olen löytänyt helpomman, nopeamman ja tarkemman työnkulun Lightroomin kautta kaikille siihen avautuville kuvaoriginaaleille. Kummankin softan oppiminen vaatii jonkin verran työtä ja jos sitä ei ole valmis tekemään, se tuskin on softan vika.
    -p-

1. markku55

markku55 Active Member

En oikein tiedä minne linkittäisin tällaisen vanhan mutta pätevän "Digitaalisen kuvan perusteet" selvityksen, jonka luin äskettäin innolla läpi, joten pistän sen nyt ainakin ensin tänne.
    Minulle nuo asiat on edelleen vieraita, mutta nyt jo alkaa hahmottaminen jotenkin onnistua.
    Olen aina ollut sitä mieltä, että asiat pitää ymmärtää, eikä opetella ulkoa, ainakin minulle tässä jutussa on paljon asioita jotka antavat lisää juuri sitä ymmärrystä:
    http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/aihiot/fi/ict/kuvankasittely/Digitaalisen_kuvan_perusteet.pdf

2. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulla oli bridgessä sama ongelma, en vain enään muista miten tuon onnistuin ratkomaan.
    Kuitenkin kyseessä oli aika yleinen ongelma, googlettelulla löytyi lukuisia keskustelupätkiä ja adobe-supportin neuvoja.