Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Discussion in 'Kuvankäsittelynurkkaus' started by RB, Jan 12, 2013.

1. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113
    Näytön kalibrointiin kasittääkseni kuuluu oleellisena osana kirkkauden kontrastin ym. säädöt.

Omassa koneessa (W7-64 Pro) on Eizon Color Edge näyttö ja kaliproinnin teen Gretag Eye-One 2:lla.

Kalibroinnissa säädellään kirkkautta, ja Eizoa pystyy ohjelmallisestikkin säätämään. En kuitenkaan onnistunut kirkkauden ja gamman säädöissä näillä tekemään, vaan lopullisen viilauksen tein ATI-Radeon näytönohjaimen säätimillä ja käppyröillä. Niillä saa tummankin pään toistumaan mukavasti.

Onko Spyder-kalibrointilaitteissa kehittyneemmät säädöt kuin tässä Gretagissa?

iMacissä on käsittääkseni monella vaikeuksia kirkkauden säätöjen kanssa, eivät ole saaneet netistä ladattavilla lisäohjelmillakaan asiaa kuntoon. Kuinka jos siihen laittaa toisen näytön ykkösnäytöksi, saako sen kuntoon? Voiko iMacciin vaihtaa näytönohjaimen?

Tulipa aikamoinen  vuodatus.....jos joku viitsii, voi jatkaa ;D

2. Vs: Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Luottaisin itse Gretag Eye-One 2:een Gretag on tehnyt densitometrejä sekä kalibrointilaitteita pääasiassa teolliseen (kirjapainot) käyttöön, joten pitkäaikaisen kokemuksen pohjalta luottaisin itse siihen.
    Imac:iin on vaikea/mahdoton vaihtaa näytönohjainta ainakaan itse, muistin lisäys käy kätevästi mutta muut rempat kotikonstein ei varmaan onnistu.

3. timppis

timppis Well-Known Member

1,906
    219
    63
    Vs: Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Näytön kalibroinnissa pitää ehdottomasti ottaa huomioon se tila missä kuvia katsotaan/käsitellään. Huoneen tai tilan yleisvalaistus voi hyvinkin vaatia 80-150Cd:n asetuksia kalibrointi softaan, joskus jopa enemmänkin. Tiirailen kuvia duunissa Eizon ColorEdge CG275W-BK näytöllä jossa on kalibrointi vekotin tehtaan jäljiltä, mutta kotona taasen 27" imacilla. Minusta suht tasavertaisilta käytännössä tuntuvat, enkä paremmus eroja vielä löytänyt. Kumpaakin laitevalmistajaa tarkastelen melko neutraalisti. Lopuksi tarina hyvästä ystävästäni joka edelleen käsittelee kuvat painoon vanhalla putkinäytöllä eikä kaipaa mitään uudistusta työmenetelmiinsä. Käy vaan silloin tällöin pokkaamassa maininnan vuoden kauneimman kirjan reproista.

4. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113

Työtilan valaistus vaikuttaa tosiaan myös. Itse olen lisännyt työhuoneen valaisun normaaliksi, entisen hämärän sijaan. Nyt on mukavampi puuhastella kuvankäsittelyn ohessa muutakin, ei tarvi sokkoona kulukia.

Toisilta ne hommat vain onnistuu rutiinilla, ilman suuria säätämisiä ja ponnistuksia, taas me toiset kun oikein väännetään niin joskus voidaan onnistua vähän jossakin.

5. timppis

timppis Well-Known Member

1,906
    219
    63

Kyllä minäkin siihen joskun onnistuneisiin kuulun, enkä yritä mitenkään olla "enempi tietävä". Aina sillon, kun asioihin arjessa kerkiää jotenkin paneutumaan, niin yrittää jotenkin tätä monimutkaista tekniikkaa ymmärtää. Pitkässä juoksussa jotain kuitenkin mieleen painuu ja niillä arjessa yritetään eteenpäin. Suunnitteilla on duunissa kokonaan uuden studiotilan rakennushanke, joten kaikkia näitä ja monia muita asioita tarvitsee mietiskellä tarkasti lähiaikoina.

6. Vs: Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Onnistunut ja mukavasti? Tarkoitatko omasta mielestäsi vai herjasiko laite jotain?
    -p-

7. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113

Tarkoitin mielestäni, silmällä katsellen ja verrattuna siihen että näytönohjaimesta ei voi säätää mitään.

8. Vs: Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Silmämääräinen säätäminen kuuluu ehdottomasti kiellettyyn osastoon, jos haluat profiilin onnistuvan. Erityisesti profiilin teon jälkeen näytön tai ohjaimen säätimiin ei saa sattua. Laitteeseen kannattaisi oppia luottamaan, silmä on väärässä. Ennen profiilin tekoa kalibroinnissakin kannattaisi pyrkiä vain saattamaan monitori mahdollisimman lineaariseen vakiotilaan. Kovasti mutkalle väännetyt sävyt saavat vain aikaan vastakkaista yritystä kalibraattorin puolelta.
    -p-

9. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113

Kalibroinnin aikana tietysti kaikki niin suoraviivaisena ja vakiotilassa kuin saa, ja lopuksi säädän vain tumman pään kirkkautta ja muuta semmosta. Eihän se ihan niin pitäisi mennä, mutta muuten tumma pää ei toistu ollenkaan niinkuin näytöltä näkyy.
    Jos joku viisas tulis joskus näyttämään miten homma tapahtuis, niin hyvä olis;)

10. stupor

stupor Member

254
    0
    16

Eizon ColorEdgen kanssa kannattaa käyttää Eizon sivuilla ladattavissa olevaa ColorNavigator ohjelmaa. Sen kanssa pitäisi kaiken hoitua automaattisesti, ei tarvitse näytön nappuloihin koskea ollenkaan. Uusin versio ei tue kaikkia näyttöjä ja kalibrointilaitteita, eli ennen asennusta kannattaa tarkistaa yhteensopivuus, jos näyttö on vanhempaa mallia. Helpointa on varmaan etsiä näytön tyypin perusteella Eizon sivuilta lisää tietoa.

11. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113

Mulla on ladattuna uusin versio siitä Eizon ohjelmasta, ja olen tehnyt mielestäni kaikki niinkuin suinkin oon osannut. Homma menee ihan hyvin teoriassa, mutta kuitenkin kuvat ovat tulostettuna tai mistä tahansa kuvankehityspaikasta tummempia kuin näytöllä näyttää. Värit on silmämääräisesti ihan hyvin.
    Hyvähän se olisi, ettei mitään jälkivääntöjä tarvitsi tehdä.

12. stupor

stupor Member

254
    0
    16

Ok. Tuohon on vaikea arvata syytä, kun vaihtoehtoja on monia. Itse olen kalibroinnin asetuksista laittanut black levelin minimiin, muuten tulee tumma pää aivan liian vaaleana näytölle. Tulostusta varten olen kalibroinut oman näytön 80cd/m2 kirkkauteen, johon olen tyytyväinen se vastaa erittäin hyvin printtiä. Muuta neuvoa asetuksiin en nyt äkkiseltään osaa sanoa.

Tumma pää printissä on kyllä tulkinnanvarainen, joskus tuntuu, että printissä on nimenomaan tumma pää liian tumma, mutta kun laittaa printin näyttelyvalaistukseen, sieltä näkyykin yksityiskohtia. Printtiprofiilit siis eivät ole optimoitu normaalin huonevalaistuksen tasolle, vaan printtitiedostoja voi olla syytä hiukan vaalentaa tulostusta varten.

Asiakkaani usein kommentoivat, että heidän omalla näytöllään kuvat näyttivät vaaleammalta. Erittäin usein saan myös tehtäväksi kuvia, jotka ovat liian tummia, joudun niitä sitten vaalentamaan. Oma johtopäätökseni on, että nykyiset näytöt (halvemmat) ovat niin kirkkaita ja kontrastikkaita luonnostaan, että vaikka ne olisi kalibroitu, niin ne näyttävät hiukan liian vaaleilta. Jotkut näytöt ovat niin kirkkaita, että tuo 80cd/m2 ei onnistu vaan on pakko laittaa yli 100cd/m2. Työympäristön valaistus vaikuttaa myös, eli moni varmaan laittaa kuvia säätäessä väärän väriset valot kokonaan pois, mikä ehkä helpottaa värien korjausta, mutta pahentaa tummuusongelmaa.

13. RB

RB Well-Known Member

9,459
    1,289
    113

Pitää tutkailla lähipäivänä asiaa lisää, kun on hieman hiljaisempi aika.

14. Villetsu

Villetsu Member

384
    0
    16

Joskus olen lukenut että ainakin Epsonin omat profiilit tulostaa dmaxia rgb-arvoon 12-12-12 asti.

15. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10,276
    47
    48

Mitä mieltä olet Pekka muuten siitä kannattaako kalibroinnissa pelailla monitorin omilla R/G/B -säätimillä vaiko vaan ajaa kalibrointi vakioasetuksilla  (pl. kirkkaus ja kontrasti) monitorin "natiivitilassa"? Vai voiko tuosta aiheesta ylipäätänsä yleistää mitään?

16. Vs: Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Ilman muuta harmaa kannattaa säätää paikoilleen, jos se on mahdollista.
    -p-

EDIT: typo

17. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mä olen käyttänyt aina noita rgb -säätimiä värilämpötilaa säädettäessä.
    Lisäksi olen näyttöä verrannut oman tulostimen säätöihin printeissä ja itse lopulta määrittänyt mustan ja valkean pisteen. Tällä hetkellä taitaa alkoinen olla 85 ja musta 0.27.
    Mulle vastannut tällä systeemillä printit riittävän hyvin, ihon sävyt aikalailla kohdallaan.
    Tosin en ole ammattilainen, joten en tiedä, miten tarkka vaatimus on ammattilaisella.
    T Jukka

18. Vs: Näyttöjen kalibroinneista ja säädöistä

Minulla on vanha i-Mac 24" lousku jossa oli Eizo(en muista mikä) rinnalla, niitä ei kyllä saanut tällinkiin yhdessä.
    Nyt käytössä pelkästään tuo 24" i-Mac, jonka sain kohtuulliseen kuosiin "profiililla" tilatuista printeistä päätellen, eli kalibroin nykyään Spyder 3 + Color Eyes Display Pro ohjelmalla, ja tuolla yhdistelmällä olen mielestäni saanut esim. liiallisen kirkkauden hallintaan.

19. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mäkin kalibroin spyderillä, mutta 2 versiolla.
    Yllättäen toimii win7 kanssa, vaikka ei ilmeisesti pitäisi.
    Katson, mitä ehdottaa vallitsevan valon kohdearvoiksi ja laitan sen yläpäähän. Mulle ehdottaakin 85-90.
    Alapään haen sitten vertailemalla printteihin.
    T Jukka

20. nomad

nomad Well-Known Member

10,349
    167
    63

Häpeäkseni myönnän, että käsittelen kuvat LG:n halvalla näytöllä (joku "testivoittaja" se oli), enkä ole kalibroinut tuota muuten kuin semmoisella testillä mitä netistä löytyy. Olen käyttänyt samaa näyttöä yli kolme vuotta, eikä ole valituksia tullut. Erinäisissä vertailuissakin näyttäisi, että näyttö ihan riittävän oikein harrastajalle. taidan olla joko tyhmä tai onnekas. tai kumpaakin.