Vs: Talvifilkkatesti Näyttää kehitysajat vaihtelevan eri ohjeissa jonkin verran. Jokaisella on vielä oma makunsa ja tapansa. Tummasta päästä omissa testikuvissa tykkäsin, mutta hieman aion lyhentää kehitysaikaa seuraavalla kerralla, ehkä kymmeneen minuuttiin. Ohessa vielä toinen kuva samalta rullalta - vaaleasta päästä ei paljoa löydy. edit. Onpa tuota kokeiltu maailmallakin - FilmDev | Jock?'s recipe | Kodak T-Max 400 at 1600 in Agfa Rodinal 1:25 Testaamaan !
Vs: Talvifilkkatesti Kiitos hienoista esimerkkikuvista! Rupesin itsekin tuhoamaan Tmax 400:ää ISO 1600:lla. Taidan kokeilla kehittää kymmenen minuuttia Rodinalilla.
Vs: Talvifilkkatesti Tämä kuulostaa niin ristiriitaiselta, että pitää ihan kysyä että miksi näin on? Yleensä lyhyet ajat kaipaavat enemmän liikuttelua jotta saa tasaista tulosta ja muutenkin ensimmäiset kymmenet sekuntit ovat niitä kaikkein kriittisimpiä. 5 kääntöä alussa kuulostaa pelottavan laiskalta, en varmaan saisi tasaisia taivaita kuviin.
Vs: Talvifilkkatesti Kyllä täälläkin varjoissa on sävyjä. Itse olen kerran kehittänyt T-Max 400:n ilman prässäystä Rodinalilla 1:25 ja rae oli aivan kamalaa, sellaista puuroa. Sekoitin kyllä aika hurjasti ja muistaakseni 30s välein.
Vs: Talvifilkkatesti Tästä päästäänkin kysymykseen, että oletteko havainneet Rodinalin laimennussuhteella olevan suurta merkitystä muuhun kuin kehitysaikaan? Jos, niin mitä?
Vs: Talvifilkkatesti 1+25 ja 1+50 välillä on 'havaittava' ero rakeisuudessa. Ei kovin kummoinen. Isot laimennukset sitten tasaavat enemmän kontrastia ja mahdollistavat vähäisemmän liikuttelun joka taas kasvattaa ääriviivaterävyyttä. 30s välein sekoitus ei vaikuta rakeisuuteen, edes rodinalilla, edes 1+25 -suhteella. Kontrasti kyllä kasvaa nopeammin, sitä mukaa tiheys ja rakeisuus voi vaikuttaa suuremmalta. 30 sek välein sekoitus ei ole mitään hurjaa liikuttelua. Toiset ajavat rodinalia jatkuvalla liikuttelullakin...
Vs: Talvifilkkatesti Tekeekö 1+25 kontrastikkaampaa jälkeä kuin 1+50 tai 1+100? Eli parempi sekoitus tuhnuisiin talvipäiviin?
Vs: Talvifilkkatesti Ääripäiden välillä on eroa, 1+25 vs 1+100. Mutta kokonaiskontrasti pysyy tietenkin samana, riippumatta laimennossuhteesta. T-max:sta ja Rodinalista ei ole kokemusta, mutta T-max ei lähde taittumaan olkaan kovin aikaisin, joten arvaus: 1+100 ei ole juuri sen loivempi yläsävyiltään kuin 1+25. APX-100:lle on jossain graafit näistä, mutta missäköhän... : Jos yleinen kontrastinpuute vaivaa, niin pidempi kehitysaika on se lääke. Kokeile vaikka noin 15-20% pidempää kehitystä, sen pitäisi kasvattaa kontrastia noin aukon verran (toistaa 7 aukon sijasta 6 aukkoa, tai N+1, .. riippuen mitä termejä haluaa käyttää)
Vs: Talvifilkkatesti talvifilkka= kesäfilkka ja 1,2 valovoimainen obiska... Tomppa Abrahamsson Suomen talvivalosta: " available darkness"..
Vs: Talvifilkkatesti Nyt vasta olen huomannut Digin hienouden: talvioloissa voi nostaa nopeutta ja sitten saada tuota rupista "raetta" jota myös kohinaksi kutsutaan.Ihan hirveeltä näyttää... "Niinku "taidetta"
Vs: Talvifilkkatesti Tyhmä, aloittelijan kysymys tähän väliin: Olen saanut sellaisen kuvan lukiessani foorumia, että kehitysajan pidennys vaikuttaisi tummaan päähän tätä tummentaen, jolloin varjot voivat mennä tukkoon. Meikäläisen maalaisjärkeen ei mitenkään mahdu, miten näin voi käydä. Eikö kehite pyri kaivamaan emulsiosta esiin kuvaa, joka on seurausta valon reagoinnista emulsion kanssa? Mun järki sanoo, että tummasta päästä tulee sitä enemmän yksityiskohtia näkyviin, mitä enemmän kehite siihen vaikuttaa. Valottakaa ja kehittäkää ajatuksiani!
Vs: Talvifilkkatesti Ei kysymys ole tyhmä, vastauksesta en ole varma ;-) Negassahan tumma pää on eniten valottunut, siiis valot menevät tukkoon eikä varjot.