Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

laiva

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana talvikki, 30 Maaliskuu 2008.

Tämä kuva näyttää ainakin minun ruudullani vaaleammalta kuin vedostus on, joten toivottavasti se näkyy muiden näytöillä oikean sävyisenä.
    Toivottavasti ette kommentoi noista roskista mitä vedostukseen tuli, koska en omista vielä sitä korjausväriä. Oikealla olevaa länttiä en saanut mistään vedostuksesta pois (koetan tätä kuvaa vielä jossain vaiheessa uudestaan kuitenkin)

1. Vs: laiva

Jos tota länttiä ei saa itse kuvasta pois niin se kannattaa ottaa ainakin digiversioista pois. Kuva on nimittäin aina minusta todella hieno.

Hyvin on laivalla - ja ajatuksilla - tilaa lähteä johonkin. Vaikka sitten menneisyyteen, kun tästä vahvasti vanhahtava fiilis tulee.

2. Hemppo

Hemppo Member

132
    0
    16
    Vs: laiva

Meidän pitäis kyl jostain hankkia uudet lasit negan pitimeen, koska tässä kuvassa on taas tuo koko kuvan halki menevä naarmu.. :(

3. zenig

zenig Member

997
    0
    16

kannattaa kutistaa ne kuvansa enintään 740x740 pikselin kokoisiksi, ennenkuin laittaa tänne. Muuten foorumi kutistaa ne huonosti, ja tuloksena on erittäin sahalaitaista jälkeä, pilaa ensivaikutelman jos ei muuta.

ehjänä katsottuani toi on kyllä hieno, oikein huokuu menneitä aikoja.

4. Vs: laiva

Sain äskön paremman version onnistumaan, jossa ei ole tuota ylänurkassa olevaa länttiä!

muistan tuon ensi kerralla kun postaan tänne kuvia! en tiennyt nimittäin että se menee tuollaiseks kun sen tänne laitoin.

5. Vs: laiva

edit:
    kömmäsin ja sain viestin tulemaan tänne kahdesti :p

6. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Jännä kontrasti kuvassa, jotenkin piirrosmainen.

Tuo läntti lienee newtonin renkaita.. Se johtuu siitä kun negatiivi sopivasti käpristyy pidikkeen lasia kohti. Kinonegatiiveilla ei mielestäni välttämättä tarvitse lasipidikettä ja jättämällä lasit pois pidikkeestä, pääsee eroon ainakin newtonin renkaista, roskien määrä ehkä vähenee ja JOS lasissa on tosiaan naarmu, niin siitäkin.

7. Hemppo

Hemppo Member

132
    0
    16

Itseäni epäilyttää lasin poistossa se, että kun tuossa meoptan pidikkeessä on kaikennäköstä uloketta, niin negaa ei saa tukevasti paikoilleen.. Tietty jos jotkut liuskat kiinnittäisi pidikkeen reunoihin, joiden väliin nega puristuisi.. Taisin vastata itse omaan ongelmaani...

8. Vs: laiva

kokeilin ilman lasia, mutta pidike ei purista filmiä tarpeeksi! Filmi liikkuu pidikkeen sisällä sekä ei suoristu kokoonaan (suoristuisi varmaan paremmin jos pidike ei olisi 6x6 kokoa). Vähän paremmin toimii jos jättää ainoastaan alalasin paikoilleen.

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Ahh, niin jos se on 6x6 pidike. Ilmeisesti vain (tai korkeintaan) toinen pidikkeen laseista on yleensä antinewton-tyyppinen, joten sitä kannattaa käyttää jos vain yhtä käyttää.

10. Hemppo

Hemppo Member

132
    0
    16

Pidike on 6x6. Suurennuskone on mallia meopta opemus standard jostain 70-luvulta. Joko silloin on ollut kyseisiä laseja, vai ovatko ne joku uudempi keksintö?

11. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Voi olla uudempikin... Mutta ne estää noita renkaita joka tapauksessa.. Ne voi ehkä erottaa siitä että pinta ei oo ihan tasainen, vaan siinä on jotain pientä röpöä, jolloin filmi "ei oo niin kiinni" lasissa.

12. Hemppo

Hemppo Member

132
    0
    16

Juu no ei ne sitten taida olla anti newton mallia, sillä lasit ovat aivan sileitä. Vain naarmuisia...

13. Vs: laiva

mistä saisi muuten noita uusia laseja?

ja kaikille selväksi (jos ei selväksi ole jo tullut) tämä suurennuskone on minun ja hempon :p ettette vaan hämmenny kun sekin vastailee näihin viesteihin

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Tjaa-a, kyllähän meoptaa fotoimpex myy mutta missähän hinnoissa ne on ja saako tuohon sopivia.. Jostain voisi käytettynä yrittää metsästää ja ehkä voisi jopa kokeilla www.teknofokus.fi ... Vaikea sanoa. Kinopidike tietty vois olla hyvä ratkaisu myös..

15. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mä korvasin (joskus 60-luvulla) Meoptan 6x6  negapitimessä lasit vastaavan paksuisilla ja kokoisilla alumiinilevyn paloilla. Levyihin tehtiin kinokuvan kokoiset aukot ja maalattiin mattamustaksi. Hyvin toimivat!

16. Hemppo

Hemppo Member

132
    0
    16

Laitoin eilen spostia teknofokukselle ja aamulla vastasivat, että voivat tehdä lasit, kun lähettää neganpitimen heille. Alle parinkympin arvelivat hinnan jäävän... Pitää heillä teetättää, kunhan tässä kerkiää...

17. Vs: laiva

perskeles ku hemppo ehdit vastaamaan ennen mua, just olin sanomassa saman asian :D