Vs: Takuutapauksia Jos tuotteessa on virhe, niin on ihan reilua, että siitä ilmoitetaan heti, kun virhe havaitaan. Ja tuote myös toimitetaan tarkastettavaksi tms. Jos kuluttaja ilmoittaa "seuraavansa tilannetta", silloin kuluttaja ottaa vastuun tarkastamisesta ja mahdollisista jatkotoimenpiteistä. Tietysti omalla kustannuksellaan. (Niin kuin tilanteen seuraaminenkin). Kannattaa muistaa, että myös huoltoon kuuluu takuu. Ei ole reilua "venyttää" tuotetakuuta. IMHO.
Vs: Takuutapauksia Joo se oli siinä esimerkkinä, jotta näkee millä lailla tästä (epäillystä) viasta siinä vaiheessa kerroin. Enpä tosiaan kovin paljoa enkä lainkaan tarkasti. Eipä siinä näe juuri kärsijääkään, jos syystä tai toisesta JAS/Nikon haluaa tulla minua vastaan vaikka ensin ilmoittivatkin miten asia on sääntöjen mukaan eli että takuuaika on yksi vuosi ja aika ehti mennä jo. No, kuten sanoin, he voivat (ihan hyvin perustein) laskuttaa tästä. Sitä jotenkin katsoo myös kilpailijoita, joilla on pitkät takuut. Mutta kuitenkin: eniten minua tässä kiinnostaa, onko tuo edellä tarkkaan kuvailemani toiminta tosiaan normaalia ja objektiivin ominaisuus. Se on toissijaista kuka maksaa. Mutta kuitenkin suuri Nikon voisi ajatella samoin ja tarjota mulle tämän.
Vs: Takuutapauksia Minäkin muistan tuollaisen jaottelun, kun nyt noin muistutit. 80-luvulla tuli kirjallisuutta ja lehtiä paljon luettua.
Vs: Takuutapauksia Tuo on oletettavasti ns. roskaa, sillä EU:ssa jokainen jäsenmaa velvoitetaan kauppiaita antamaan tämänkaltaisille tuotteille kahden vuoden takuu. Olettaen siis, että tuote on maahantuotu EU-maahan, eikä muualle Eurooppaan. (Suomi pistää tässä suhteessa paremmaksi virhevastuullaan, joka kattaa sen ajan, minkä tuotteen voi olettaa kestävän.) Ks. http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees/index_fi.htm
Vs: Takuutapauksia Valmistaja myontaa Nikon-laitteelle valmistusvikoja koskevan takuun, jonka kesto on yksi vuosi tuotteen alkuperaisesta ostopaivasta lahtien. https://nikoneurope-fi.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/14658/~/nikonin-euroopan-huoltotakuu-%E2%80%93-digitaalikuvatuotteet EU:n sääntöjen mukaan sinulla on oikeus vähintään kahden vuoden maksuttomaan takuuaikaan http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees/index_fi.htm Jotta siis oikein Sinun Eurooppasi ja lakisääteinen kahden vuoden takuu! Kuinka tästä yhtälöstä voisi tulla Minun Eurooppani, kun Nikonin Eurooppa onkin erilainen ja lainvastainen? -------------------------------------- Tuossa on muutamia esimerkkejä merkeistä ja tuotteista. Sonylla myös vain 1 vuosi. --------------------------------------- Toisaalta tuo Sinun Eurooppasi on tarkemmin katsoen kumman sekava selostus. Esimerkiksi: Kuuden kuukauden kuluessa tuotteen toimittamisesta sinun on pystyttävä osoittamaan myyjälle vain, että tuote on viallinen tai ei vastaa sitä, mitä ostohetkellä on kerrottu. --------------------------------------- No nythän mä vasta hokasin, mvuori, EU-sääntö laittaa kahden vuoden takuun myyjän velvollisuuksiin ja minun tapauksessa myyjä on Iso-Britanniassa. ;D Jotta mikä olikaan roskaa?
Vs: Takuutapauksia Vastaukset tulivat jo. Takuu. "Kysyin valmistajan kannan asiaan ja kanta oli, että ulkomailta ostetuissa tuotteissa tuotteissa takuuaika on 1 vuosi ostopäivästä ja siihen emme valitettavasti saaneet joustoa." Objektiivi. "Tarkistin objektiiviin ja ääretöntarkennukset ovat valmistajan toleransseissa. 17mm pään saan säädettyä hieman paremmaksi, mutta koska säätö tapahtuu prikoittamalla, prikkojen paksuus rajoittaa säätöä. Eli mikäli prikoitamme laitteen siitä tulee parempi ja etäisyysnäytön matkat tulevat pitämään varsin hyvin kutinsa." Tuo lupaa sitä mitä toivoinkin, joten mielelläni maksan arvioidun noin satasen, johon kuuluu postimaksutkin.