Jos ette tiedä nykyisistä takuu ympyröistä niin kerron teille pienen tarinan miten ne nykyään toimii… Tein heräteostoksen 10.10.2013, Pentax WG-3 digipokkarin, kerrassaan kiva kamera, on tullut kuvattua videoita merellä ja maalla, ihan vaan näppäilyjä, ei pelkää huonoakaan säätä ja mikä parasta vaimokin on tykännyt käyttää. No tuli 17.01.2015 ja menin velimiehen kanssa Förbyyn katsomaan mites paatit voi näin talvella, perille päästyämme huomasin, että meri on vielä osittain auki ja muistin, että auton tavarasäiliössä on mukana monopod jalusta, no ei muuta kuin kamera jalustaan kiinni ja vedenalaiskuvia ottamaan. Laiturilta ulotuin korkeintaan puolenmetrin syvyyteen, siinä sitten räpsittiin vajaa parikymmentä kuvaa itselaukaisijalla ja kerättiin kamat kasaan ja lämmittelemään autoon ja katottiin kuvat muutamaan kertaan läpi, kaikki ok. Illalla kotona ajattelin näyttää vaimolle ”sukellusreissun” kuvat ja mites kävikään, kameran näytölle tuli vain aloituskuva jossa lukee ”Pentax” ja ei sitten muuta, no otin akun pois ja samalla muistikortin, tsekkasin luukun tiivisteen kaikki kuivana, ainoastaan objektiivin suojalasilla oli todella vähän tiivistynyttä vesihöyryä (valitettavasti sisäpuolella) Tuli maanantai, vein kameran paikalliselle pentax kauppiaalle ja laitettiin kone huoltoon (Ruotsiin), kauppias tosin kysyi onko ostokuittia tallella, no minä tähän, että onhan se mutta 12 kk on jo täynnä eli takuu ei enää voimassa, kauppias totesi tähän, että EU:ssa on säännös joka koskee elektronisia laitteita ja takuu on kaikille 24kk! Maanantai 23.01 kamerakauppias soitti jotta tuletkos hakemaan kamerasi pois kun se on tullut huollosta, no minhän menin ja kaupassa odotti yllätys sain avaamattoman paketin jossa Ricoh WG-4, kylläkin väärän värisenä (hopea) pentaxin kun ostin oikeastaan sen värin takia (oranssi) ;o) sopii niin hyvin yhden mun veneeni väriin… hehehehe Tarinan opetus: Vaikka takuulapussa lukee 12kk se on kuitenkin voimassa sen 24kk, näin mä olen nyt ymmärtänyt ja ainakin mulla se myös toimi näin.
Vs: Takuu 12kk/24kk EU:n yksi hyvä juttu on se, että kuluttajansuoja on parantunut, kestokulutushyödykkeiden takuuaika on 24kk, tosin jotkut myyjät selittelevät sitä ja tätä, mutta 24kk on tavallaan lakisääteinen juttu, ei myyjän ratkaistavissa oleva asia.
Vs: Takuu 12kk/24kk Muuten totta, mutta: * Suomessa se lakisääteinen juttu on lakisääteinen myyjän virhevastuu, ei takuu. Monissa muissa maissa takuu hoitaa saman asian. * Olennaista asiassa on tavaran oletettu kestoikä. Tavallisilla kameroilla se on vähintään kaksi vuotta, mutta voi olla enemmänkin (Leicoilla nyt ainakin).